בצה"ל מסופקים מהתקיפה האמריקאית הנרחבת הלילה (בין חמישי לשישי) בתימן אחרי שהחות'ים תקפו בשבועות האחרונים 17 ספינות משא בים האדום. לקואליציה הצטרפה גם בריטניה ותומכות בה אוסטרליה, הולנד ובחריין. כמות דו-ספרתית של יעדים הותקפה במהלך הלילה וכללה מכ"מים משמעותיים של החות'ים.
3 צפייה בגלריה
אחת המטרות של החות'ים שהותקפו
אחת המטרות של החות'ים שהותקפו
אחד היעדים שהותקף הלילה. בצה"ל הביעו סיפוק
התגובות למתקפה לא הגיעו רק מישראל, כאן כאמור מסופקים מהפעולה שהגיעה מארה"ב ובריטניה. איראן, חיזבאללה וחמאס גינו את פעולות המערב - וכך גם רוסיה וטורקיה, שמנהיגה רג'פ טאיפ ארדואן ניצל את ההזדמנות כדי לתקוף את ישראל ולהביע תקווה שתורשע בהאג.
מהקרמלין נמסר כי רוסיה הפצירה שוב ושוב בחות'ים להפסיק את המתקפות נגד נתיבי הסחר. אבל במוסקבה הבהירו לצד זאת כי המתקפות הליליות היו "בלתי חוקיות", וגינו אותן.
ארה"ב ובריטניה תוקפות את החות'ים בתימן
(צילום: רויטרס)

מספר מיכליות נפט הוסטו ממסלולם בים האדום עקב התקיפות של ארה"ב ובריטניה, כשבתוך כך קיים חשש מהסלמה נוספת במלחמת ישראל-חמאס.
גורם אמריקני אמר כי איראן הייתה מעורבת "בכל שלב" של מתקפות החות'ים בחודשים האחרונים. לדבריו, "התקיפות השיגו את המטרות והן הסתיימו, אבל אנחנו שומרים על הזכות להגיב אם האיומים יימשכו". באיראן אמרו מנגד כי "התקיפה האווירית האמריקנית-בריטית נגד תימן היא הפרת ריבונותה של המדינה". בממשלת סעודיה טענו שאיראן נושאת באחריות והסיבה שתימן נגררה לתוך עימות צבאי.
החות'ים מצדם איימו בתגובה, והדובר יחיא סריע אמר: "האויב האמריקני נושא באחריות המלאה לתוקפנות נגד עמנו, וזו לא תישאר ללא עונש. הכוחות החות'ים לא יהססו לפגוע במטרות העוינות ביבשה ובים, נמשיך מספינות ישראליות או כאלה הפונות לישראל להפליג בים האדום ובים הערבי".
נוסף על כך, מטעם החות'ים נמסר שהאינטרסים האמריקניים והבריטיים הפכו ל"מטרות לגיטימיות" עבורם. אחר הצהריים עדכנה סוכנות פעולות הסחר הימי של בריטניה (UKMTO) על "תקרית" נוספת בים האדום, ליד תימן.
3 צפייה בגלריה
ארה"ב ובריטניה תוקפות את החות'ים בתימן
ארה"ב ובריטניה תוקפות את החות'ים בתימן
מטוסי קרב ממריאים הלילה בדרך לתקיפות בתימן
(צילום: רויטרס / US Central Command via X / Handout)

התקיפות בתימן - כך זה בוצע

לפי הדיווחים בתימן, בוצעו תקיפות בבירה צנעא, בחודיידה, סעדה ודמאר - וכן באזורים אחרים. יותר מ-12 אתרים הופצצו על ידי הכוחות בהובלת ארצות הברית, ולדבריהם הותקפו מכ"מים, בין היתר בחוף, מערכות נ"מ, אתרי אחסון ושיגור כטב"מים, טילי שיוט וטילים בליסטיים. החות'ים עצמם טענו שבוצעו 73 תקיפות, שמהן נהרגו חמישה אנשי מיליציות. שישה אחרים נפצעו.
הבריטים הודיעו במקביל כי ארבעה מטוסי טייפון בריטיים, שהסתייעו במטוסי תדלוק, השתמשו בפצצות מונחות כדי לבצע מתקפות מדויקות על שתי מטרות - אתר שיגור של כטב"מים בבאני שבצפון-מערב ותימן, ושדה תעופה באבס שבאותו אזור.
"בתקיפה בבאני היעד של מטוסינו היה כמה בניינים שהיו מעורבים במתקפות הכטב"מים. המודיעין לגבי האתר השני שהותקף הראה ששימש לשיגור טילי שיוט וכטב"מים לים האדום. כמה מטרות מפתח בשדה התעופה זוהו והותקפו", אמרו הבריטים.
3 צפייה בגלריה
לוחם חות'י הולך על חוף באזור חודיידה ב תימן כשברקע נראית הספינה  גלקסי לידר שנחטפה על ידי ה חות'ים בחודש נובמבר
לוחם חות'י הולך על חוף באזור חודיידה ב תימן כשברקע נראית הספינה  גלקסי לידר שנחטפה על ידי ה חות'ים בחודש נובמבר
בשלושת החודשים האחרונים החות'ים ניסו לתקוף ולפגוע ב-27 ספינות
(צילום: EPA/YAHYA ARHAB)
במהלך המלחמה בעזה משגרים החות'ים, הנתמכים על-ידי איראן, טילים וכטב"מים לעבר ספינות מסחריות בים האדום – כדי "למנוע מהן להגיע לישראל". לפי האמריקנים, מ-17 באוקטובר החות'ים ניסו לתקוף ולפגוע ב-27 ספינות. אתמול הם שיגרו 21 טילים וכטב"מים, וטענו שיעד המתקפה היה "ספינה אמריקנית שסייעה לישראל". אוניות מלחמה של ארה"ב ובריטניה יירטו את כל הטילים והכטב"מים. זו הייתה המתקפה הגדולה ביותר של החות'ים עד כה.
בעקבות השיגורים הרבים לים האדום הודיעו עוד ועוד חברות ספנות כי הן מפסיקות לשוט באזור. החות'ים טוענים כי התקיפות נועדו להטיל מצור ימי על ישראל ולמנוע מספינות להגיע אליה, אך בפועל אותן מתקפות פגעו בספינות רבות שאינן קשורות לישראל.