ישראל חשפה את הצביעות של דרום אפריקה, הגיבה לטענות המופרכות שלה - והציגה עדויות לטבח הרצחני של מחבלי חמאס ב-7 באוקטובר: בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג נשמעו היום (שישי) ההתייחסויות של ישראל בתביעה שהגישה נגדה דרום אפריקה בגין מעשים שאופיים לטענתה מהווים "רצח עם" ברצועת עזה. בסיום הדיון ביקשה ישראל לדחות את הבקשה לצו ביניים להפסקת הלחימה, ולהסיר את התביעה מעל סדר היום.

התביעה בהאג - כל מה שצריך לדעת

בדיון המקדמי שנערך אתמול בבית הדין, טפלו הטוענים של דרום אפריקה בזה אחר זה שורת האשמות שחלקן הגדול נטולי ביסוס ראייתי ואחרות מופרכות והזויות. הם מבקשים מבית הדין להוציא צו ביניים להפסקת המלחמה. הדרום-אפריקנים התעלמו כמעט באופן מוחלט מהטבח שביצעו מחבלי חמאס ב-7 באוקטובר. בכס השיפוט ישב נציג ישראל - נשיא בית המשפט העליון בדימוס אהרן ברק. הטוען הראשי של ישראל הוא פרופ' מלקולם שואו - משפטן בריטי יהודי. בהמשך הכתבה מופיעים תיאורים קשים. ynet העביר את הדיון בהאג בשידור ישיר.

הכותרת
המלחמה בחמאס עוברת לזירה המשפטית
26:27
"בהינתן ההיסטוריה של העם היהודי, זה לא מפתיע שישראל הייתה אחת מהמדינות הראשונות לאמץ את האמנה למניעת רצח עם", אמר ראשון הטוענים מצד ישראל טל בקר שענד סיכה צהובה כמחווה לחטופים בעזה. "בשביל כמה, ההבטחה 'לעולם לא עוד' היא סלוגן עבור ישראל, היא החובה המוסרית הראשונה. הפנייה נגדנו עכשיו היא ניסיון להפוך את המושג במלחמה שמדינת ישראל לא רצתה ולא פתחה בה. זו מלחמה נגד חמאס ונגד הג'יהאד האיסלאמי הפלסטיני וארגונים טרוריסטיים אחרים שהברוטאליות שלהם לא יודעת גבולות.
"כמו בכל מלחמה, הסבל הוא טרגי, הוא שובר לב. המציאות הקשה של העוינות שגורמת לסבל קשה אצל האזרחים היא תחת הניסיון של חמאס למקסם את הסבל האזרחי ברצועה, בעוד ישראל מנסה להביא אותו למינימום. ההצעה לבית המשפט היא עיוות משפטי ומציאותי, התיק הזה נתלה בעוינות. ב-7 באוקטובר, בזמן חג יהודי, אלפי מחבלי חמאס ואחרים פלשו לישראל מהים, מהיבשה ומהאוויר. תחת ירי של אלפי רקטות, בוצעו טבח, גרימת מומים ומעשי אונס. הם עינו ילדים מול הורים והורים מול ילדים, שרפו תינוקות בחיים ואנסו בשיטתיות נשים, גברים וילדים. 1,200 נרצחו, 240 נחטפו כולל תינוקות, קשישים, שורדי שואה ואנשים עם מוגבלות. זה רצח עם".
13 צפייה בגלריה
טל בקר נציג מדינת ישראל בהאג
טל בקר נציג מדינת ישראל בהאג
הטוען הישראלי טל בקר
(צילום: UN)
בקר תיאר עדות של משפחה מקיבוץ ניר עוז שנשרפה בחיים, סיפר על עדות ראייה של אונס במסיבת נובה, והשמיע מחבל חמאס שהתקשר למשפחתו מקיבוץ מפלסים וסיפר בגאווה שרצח במו ידיו 10 ישראלים. לדבריו, "תושב קיבוץ ניר עוז התחבא בממ"ד עם הילדים. במהלך הפלישה, המחבלים הציתו את הבית. הוא שלח הודעה לאחותו 'הם כאן, הם שורפים אותנו'. כל המשפחה נשרפה בחיים. המסיבה ב-7 באוקטובר מביאה עדויות קשות על אונס".
בהמשך דבריו הציג בקר תמונות של החטופים בעזה, ובכללן של התינוק כפיר ביבס ושל ארבע הצעירות שתועדו בעזה זמן קצר אחרי חטיפתן. "חמאס השתמש בהפסקת האש כדי להתחמש מחדש", האשים בקר, "זאת בקשה לא הגיונית שלא יכולה לקרות". על התובעת הוא אמר: "דרום אפריקה מתגאה בקשריה עם חמאס. הם מתארים את הסבל של עזה ככזה שלא נראה מעולם - כאילו לא היו מלחמות בעולם. לצערנו, מה שבאמת לא ניתן להשוואה הוא השימוש של חמאס באזרחים כמגינים אנושיים".
13 צפייה בגלריה
תמונות חטופים שהוצגו על ידי טל בקר בדיון בהאג
תמונות חטופים שהוצגו על ידי טל בקר בדיון בהאג
תמונות החטופים שהוצגו בדיון
(צילום: UN)

בקר אמר עוד: "אם חמאס ינטוש את אסטרטגיית השימוש באזרחים כמגינים אנושיים, ישחרר את החטופים ויתפרק מנשקו - הסבל ייגמר. בתביעה נשמע כאילו אין מלחמה משני כיוונים, אלא רק שישראל תוקפת בעזה. הם מתארים הרס של מבנים, אבל מבלי לספר שאותם מבנים היו בשימוש צבאי. הם מספרים על משבר הומניטרי בעזה, אבל לא מספרים שחמאס גונב ציוד הומניטרי. לפי דרום אפריקה, אין פצצות בבתי ספר, אין ירי מתוך בתי אזרחים ומוסדות בינלאומיים, אין מנהרות טרור, יש רק את המלחמה של ישראל.
"ישראל מחויבת לחוק, אך היא פועלת מול אי ציות החוק של חמאס. היא מנסה להיות אנושית מול האי-אנושיות של חמאס. ראש הממשלה נתניהו אף הצהיר השבוע 'ישראל נלחמת בטרוריסטים של חמאס, לא באזרחים הפלסטינים. אם יש איום על חיי האזרחים בעזה הוא נובע מכך שהם חיים תחת שלטון של ארגון שמתעלם מחייהם. לחמאס לא אכפת מאזרחים ישראלים, פלסטינים או ערבים באזור. האמנה למניעת רצח עם היא הבטחה כנה לעם היהודי ולכולם 'לעולם לא עוד'. אם המונח 'רצח עם' יכול להיות כל כך מעוות כפי שעושה דרום אפריקה, האמנה הופכת לכתב אמנה אגרסיבי שמגן על טרור שמתחבא מאחורי אזרחים".
13 צפייה בגלריה
דרום אפריקה נגד ישראל בדיון בהאג
דרום אפריקה נגד ישראל בדיון בהאג
הדיון בבית הדין הבינלאומי
(צילום: AP / Patrick Post)
13 צפייה בגלריה
דרום אפריקה נגד ישראל בדיון בהאג
דרום אפריקה נגד ישראל בדיון בהאג
(צילום: AP / Patrick Post)
13 צפייה בגלריה
דרום אפריקה נגד ישראל בדיון בהאג
דרום אפריקה נגד ישראל בדיון בהאג
אחד מנציגי דרום אפריקה בדיון
(צילום: AP / Patrick Post)
המשפטן הבריטי-יהודי פרופ' מלקולם שואו עקץ את התובעת דרום אפריקה: "אם נשים בצד את הביטוי המזעזע של 75 שנות אפרטהייד, למה לעצור ב-75 שנה? אפשר לחזור אחורה להחלטת האו"ם, אפשר לחזור לכניסת שבטי ישראל לארץ לפני 3,000 שנה. לא היה גבול לדם שחמאס רצה לשפוך. הם עברו מבית לבית, הם שרפו אנשים בחיים, הם הטילו מומים אפילו בתינוקות. למה? כי הם יהודים, כי זו ישראל. המחבלים האלה שנתמכים על-ידי חבריהם בטהרן לעולם לא יעצרו".
שואו אמר עוד: "בית המשפט הבהיר בעצמו כי שימוש בכוח הוא אינו כזה שמעיד על רצח עם. לפי נקודת מבטה של דרום אפריקה, ישראל חייבת להיות במלחמה. זה לא סכסוך בין שני צדדים, זה חד-כיווני. ישראל הציעה לפתוח לדיון את הטענות של דרום אפריקה ולהסביר בעצמה את הנושא, אך דרום אפריקה התעקשה שלא התקבלה תגובה אף על פי שישראל שלחה תגובה. יכולות להיות טענות שכוחות צבאיים פועלים בניגוד לחוק, וזה יטופל על-ידי מערכת המשפט העצמאית של ישראל, אך ישראל פועלת לפי החוק הבינלאומי".
13 צפייה בגלריה
דרום אפריקה נגד ישראל בדיון בהאג
דרום אפריקה נגד ישראל בדיון בהאג
פרופ' שואו בדיון
(צילום: AP / Patrick Post)
בהמשך דבריו התייחס פרופ' שואו לטענות של דרום אפריקה על קריאות שנשמעו בישראל, כולל משרים וחברי כנסת, נגד עזה: "החלטות הממשלה והוועדות שלה שמחייבות את שריה לאחריות קולקטיבית הן ההחלטות הקולקטיביות של הגופים האלה. יש להבהיר, במטרה לקבוע את המדיניות והכוונה של ממשלת ישראל, זה חיוני לבחון את ההחלטות של המטה לביטחון לאומי ואת החלטות קבינט המלחמה. לאסוף ציטטות אקראיות שלא מתיישרות עם ההחלטות המדיניות הן מטעות בלשון המעטה.
"דרום אפריקה מציגה תמונה מעוותת, היא משתמשת בכמה הערות של פוליטיקאים ישראלים. ישראל מחזיקה במבנה שלטוני ברור בכל הקשור להחלטות ממשלה. אותם ציטוטים לא רלוונטיים הוכחו או ננזפו על-ידי ראש הממשלה. צה"ל פועל לצמצם את הפגיעה באזרחים, בעוד חמאס פועל למקסם אותם ומשתמש בהם כמגן אנושי. צהל פועל להוציא אזרחים מאזורי הלחימה, בעוד חמאס מונע את זה מהם. מטרותינו הן לפרק את חמאס מנשקו ולשחרר את חטופינו, ובכך להבטיח עתיד טוב יותר לישראלים ולפלסטינים".

"דרום אפריקה נתנה תמיכה לחמאס"

שואו הוסיף: "אם היה מעשה של כוונה לרצח עם במלחמה הזו - זה היה מתקפת חמאס על ישראל ב-7 באוקטובר. חמאס מוגדר כארגון טרור על-ידי עשרות מדינות בעולם, מלבד דרום אפריקה. מדינות שאינן מגנות ואף תומכות במעשי 7 באוקטובר אשמות באי מניעת ניסיון לרצח עם. דרום אפריקה נתנה תמיכה לחמאס, לא פחות.
"איך מישהו יכול לטעון שאסור לישראל להגן על עצמה לאחר מתקפת 7 באוקטובר? ישראל נושאת את האחריות להגן על אזרחיה, לא רק לאלה שסובלים מירי הרקטות לארץ אלא גם על אלה שנחטפו ומוחזקים בעזה. לישראל אין זכות להפר את החוק הבינלאומי ובטח לא לבצע רצח עם, אך יש לה כל זכות להגן על עצמה לפי חוקי המלחמה הבינלאומיים - וכך היא עושה. ישראל מציגה מאמצים חסרי תקדים להגנה על אזרחים. זה לא רצח עם, אין פה כוונות רצח עם. דרום אפריקה מציגה תמונה חלקית".

הטוענת הבאה בשם ישראל, גלית רג'ואן, אמרה: "דרום אפריקה מציירת תמונה עגומה, אך היא שגויה. התביעה כל כך מעוותת בתיאוריה, שהיא מונעת מבית המשפט להתייחס לפרטים. מדהים שאתמול הוזכר חמאס רק בנוגע לטבח 7 באוקטובר. זה היה נשמע כאילו ישראל פועלת בעזה, לא נגד חמאס. אבל אותו חמאס הוא זה שבנה את האסטרטגיה שלו בתוך אוכלוסייה אזרחית".
רג'ואן הציגה עדויות לטילים ואמצעי לחימה שנמצאו מתחת למיטת ילדה בעזה, טיל שנורה מבית ספר של סוכנות הפליטים אונר"א, ושימוש לצורכי טרור מבתי חולים. לדבריה, "דרום אפריקה מציגה כאילו ישראל נלחמת מול גוף שאינו חמוש. אבל חמאס, שהוא הריבון בעזה, הוא זה שהנהיג את מתקפת 7 באוקטובר, הוא זה שבנה מתקנים צבאיים בתוך המבנים האזרחיים. במלחמה באזור אורבני פגיעה באזרחים וחפים מפשע היא בלתי נמנעת, אך בעזה חמאס מתאמץ להגדיל את פגיעה זו".

אחרון הדוברים, ד"ר גיל-עד נועם, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, אמר כי "דרום אפריקה התעלמה מהעובדה שמדובר במלחמה שבה חמאס פתח, ומכך שישראל נוקטת כל הזמן באמצעים לסיוע הומניטרי בעזה. הניסיון להציג את ישראל כמדינה התופסת עצמה מעל החוק הבינלאומי, תוך התעלמות מוחלטת ממחויבותה של ישראל לדין הבינלאומי - כשל". הוא ביקש בסיום דבריו לדחות את הבקשה למתן צו ביניים להפסקת הלחימה, ולהסיר את התביעה מסדר היום.
בהודעה שמסר שר החוץ ישראל כץ לאחר הדיון הוא כתב: "כשזה נוגע לישראל נראה כי המוסר הכפול של חלק ממדינות העולם זועק לשמיים. אין כל בסיס לטענות דרום אפריקה כנגד ישראל. להיפך. לא הוצגה כל ראיה לכך אלא רק ראיות למלחמת מגן מוסרית מאין כמוה. דרום אפריקה עצמה מפירה את אמנת הג'נוסייד בתמיכתה בארגון הטרור חמאס שקורא לחיסול מדינת ישראל".
"התקשרתי ליועץ המשפטי של משרד החוץ להודות לו ולחברי הצוות המשפטי הישראלי על הופעתם המרשימה שערערה את כל הטיעונים הצבועים של דרום אפריקה, וחשפה את פניה האמיתיות כמייצגת נאמנה של ארגון טרור שטבח בחוסר אנושיות בתינוקות, בילדים, בנשים ומבוגרים", הוסיף כץ. "אני מקווה שהתלונה תידחה על הסף ומאמין שהצדק ינצח".

13 צפייה בגלריה
מפגן תמיכה בישראל מחוץ לדיון בהאג
מפגן תמיכה בישראל מחוץ לדיון בהאג
מפגן תמיכה בישראל מחוץ לדיון בהאג
13 צפייה בגלריה
מפגן תמיכה בישראל מחוץ לדיון בהאג
מפגן תמיכה בישראל מחוץ לדיון בהאג
(צילום: רויטרס / Thilo Schmuelgen)
13 צפייה בגלריה
מפגן תמיכה בישראל מחוץ לדיון בהאג
מפגן תמיכה בישראל מחוץ לדיון בהאג
(צילום: רויטרס / Thilo Schmuelgen)
מחוץ לאולם בית הדין הפגינו מאות פעילים תומכי ישראל בדרישה לשחרור כל החטופים בשבי חמאס. המפגינים הניפו שלטים עם תמונות החטופים לצד הכיתוב "הם לא יוכלו להעיד היום". מדובר בשלטים שהפיק מערך ההסברה הלאומי באמצעות לפ"מ, ונדחו לפרסום ברגע האחרון על ידי כלל חברות השילוט בהולנד. לצידם, הציבה שגרירות ישראל בהולנד מסך שמקרין את תמונות החטופים.
הטוענים מטעם דרום אפריקה נשענו במהלך הדיון אתמול על מה שמבחינתם הוא נרטיב היסטורי מובהק: 75 שנות כיבוש ודיכוי של פלסטינים. על פי הטיעון הזה, ישראל מבצעת רצח עם מתמשך כבר עשורים בעם הפלסטיני ומבצעת "פעולות אפרטהייד". בדרום אפריקה הצהירו כי הם "מכירים בנכבה", וכי לא מדובר בסכסוך מדיני אלא ב"כיבוש של הישראלים על הפלסטינים, שנמשך יותר מחצי מאה". לפי הטיעון הזה, המלחמה בעזה משחזרת את עקירת הפלסטינים מבתיהם.
לפי הטוענים הדרום-אפריקנים, ישראל מקיימת מצור על עזה עוד משנת 2004 ושולטת הלכה למעשה בתשתיות ברצועה, בגבולותיה, במזון ובציוד שמוכנסים אליה. "ישראל שולטת בשתי היציאות היחידות רצועת עזה", כך לפי הטוענים. בנוסף, נטען כי ישראל חוסמת הגעה של מזון, תרופות וציוד הומניטרי לרצועה במהלך ימי הלחימה, וכי היא "עושה הכול כדי להביא לרעב בעזה. האזרחים בעזה יכולים למות מרעב וממחלות בגלל שעזרה לא נכנסת". עוד נאמר: "80% מהאנשים בעולם שסובלים מרעב כיום הם בעזה. ישראל חוסמת משלוח של סיוע מציל חיים, כולל ערכות רפואיות חיוניות ללידת תינוקות".

13 צפייה בגלריה
אהרן ברק בהאג
אהרן ברק בהאג
השופט ברק
(צילום: UN)
במהלך הדיון אתמול הוצגו ציטוטים של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר וסגן יו"ר הכנסת ניסים ואטורי ש"קרא למחוק את הרצועה מעל פני האדמה". אלה הובאו במסגרת ניסיון לבסס טיעון שלפיו המדיניות הישראלית המוצהרת היא כזו של רצח עם. "חברי כנסת ישראלים קראו שוב ושוב לשטח את עזה, חלק מהשרים הציעו להשתמש בנשק אטומי", נטען בדיון, "העדויות על כוונת רצח עם ברורות מהצהרותיהם של פקידי ממשל וחיילים ישראלים כלפי פלסטינים בעזה".
והיו גם טיעון מופרעים ביותר. בלין ני גרליי, טוענת מטעם דרום אפריקה, הצהירה במהלך הדיון אתמול כי "גופות ילדים בעזה נאכלות על ידי בעלי חיים". היא, כמובן, לא סיפקה שום ראיה שתומכת בטיעון הזה. בנוסף נטען כי כי ישראל מסכנת לידה של תינוקות פלסטינים בכך שמונעת טיפול רפואי מנשים הרות: "ישראל חוסמת משלוח של סיוע מציל חיים, כולל ערכות רפואיות חיוניות ללידת תינוקות. בנסיבות שבהן 180 נשים יולדות בעזה ביום, כ-15% מהנשים האלה צפויות לחוות סיבוכים הקשורים להיריון או לידה ויזדקקו לטיפול רפואי נוסף".
במהלך הצגת הטיעונים של דרום אפריקה, הוקרן גם סרטון מ-7 באוקטובר, ובו נראים חיילי צה"ל רוקדים ושרים "למחות את זרע עמלק" ו"אין בלתי מעורבים". אחד הטוענים אמר: "ההרס הוא חגיגה עבור הצבא הישראלי. החיילים מצלמים את עצמם מפוצצים בתים שלמים ומניפים את דגל ישראל".
13 צפייה בגלריה
דרום אפריקה נגד ישראל בדיון בהאג
דרום אפריקה נגד ישראל בדיון בהאג
בית הדין הבינלאומי בהאג
(צילום: רויטרס / Thilo Schmuelgen)
דובר משרד החוץ ליאור חייט מיהר להגיב אתמול על הטענות המופרכות נגד ישראל בדיון. לדבריו, "חזינו באחד ממופעי הצביעות הגדולים ביותר בהיסטוריה ובשורה של טענות חסרות בסיס ושקריות. דרום אפריקה, שמשמשת כזרוע המשפטית של ארגון הטרור חמאס, הציגה באופן מעוות את המציאות בעזה מאז טבח 7 באוקטובר, תוך התעלמות מהעובדה שמחבלי החמאס חדרו לישראל, רצחו, הוציאו להורג, טבחו, אנסו וחטפו אזרחים ישראלים, רק בשל היותם ישראלים, בניסיון לבצע ג'נוסייד. דרום אפריקה מבקשת לאפשר לחמאס לחזור ולבצע את פשעי המלחמה, הפשעים נגד האנושות ופשעי המין שביצעו ב-7 באוקטובר שוב ושוב כפי שהצהירו מנהיגיו.
"נציגי חמאס בבית הדין, עורכי הדין הדרום אפריקנים, מתעלמים גם מהעובדה שחמאס משתמש באוכלוסייה האזרחית בעזה כמגינים אנושיים ופועל מתוך בתי חולים, בתי ספר, מחסות של האו"ם, מסגדים וכנסיות בכוונה לסכן את חייהם של תושבי רצועת עזה. 136 חטופים נמצאים בידי מחבלי חמאס ללא גישה לנציגי הצלב האדום ולטיפול רפואי. מדינת ישראל תמשיך להגן על אזרחיה תחת הדין הבינלאומי ותוך הבחנה בין מחבלי חמאס לאוכלוסייה האזרחית, ולפעול לשחרור כל החטופים ולחיסול ארגון הטרור חמאס, ארגון טרור גזעני ואנטישמי שקורא באמנתו להשמדת מדינת ישראל ולרצח יהודים".

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר אמש: "ראינו שוב 'עולם הפוך' - מדינת ישראל מואשמת ברצח עם בשעה שהיא נלחמת ברצח עם. ישראל נלחמת נגד מחבלים רצחניים שביצעו פשעים איומים נגד האנושות: הם טבחו, הם אנסו, הם שרפו, הם ביתרו, הם ערפו, ילדים, נשים, קשישים, צעירים, צעירות. ארגון טרור שביצע את הפשע הנורא ביותר נגד העם היהודי מאז השואה, ועכשיו יש מי שבא להגן עליו בשם השואה. איזו חוצפה. עולם הפוך".
נתניהו הוסיף: ודווקא צה"ל, הצבא המוסרי ביותר בעולם, שעושה הכול כדי להימנע מפגיעה בבלתי מעורבים, הוא מואשם על ידי נציגי המפלצות ב'רצח עם'. הצביעות של דרום אפריקה זועקת לשמיים. איפה הייתה דרום אפריקה כשמיליוני בני אדם נרצחו ונעקרו מבתיהם בסוריה ובתימן, ועל ידי מי? על ידי השותפים של החמאס. עולם הפוך. איפה הייתם? אנחנו יודעים איפה אנחנו נמצאים - אנחנו נמשיך להילחם במחבלים, אנחנו נמשיך להדוף את השקרים, אנחנו נמשיך לשמור על זכותנו הצודקת להגן על עצמנו ולהבטיח את עתידנו - עד לניצחון המוחלט".
פורסם לראשונה: 11:01, 12.01.24