יו"ר מרצ זהבה גלאון גינתה היום (רביעי) את דבריה של ח"כ עאידה תומא סלימאן (חד"ש), שכינתה את מחבלי ארגון "גוב האריות" שהידים. "אני חושבת שמדובר באמירה מזעזעת, לא מקובלת עליי, לא מקובלת על אף אחד מחברי המפלגה שלי", אמרה גלאון לאולפן ynet. עם זאת גלאון אמרה כי הנציגים הערבים צריכים להיות חלק מגוש המרכז-שמאל, כדי לבלום את מחנה נתניהו.
"כל מפלגה יש לה בחירות ויש לה קהל שאני מניחה שהיא רוצה להגיע אליו", אמרה גלאון. "העמדה שלי תמיד הייתה שלא צריך להדיר את נציגי הציבור הערבי. נראה מה יהיה אחרי הבחירות. אני חושבת שהגוש מנגד זה גוש איום ונורא". גלאון גם ציינה כי "המפלגות הערביות שיתפו פעולה עם נתניהו בכנסת. על כל דבר ועניין הן היו שותפות של נתניהו".
3 צפייה בגלריה
זהבה גלאון
זהבה גלאון
"עסוקים בקרב בלימה". זהבה גלאון
(צילום: נדב אבס)
3 צפייה בגלריה
עאידה תומא סלימאן
עאידה תומא סלימאן
עאידה תומא סלימאן
(צילום: דנה קופל)
-כשעאידה אומרת דבר כזה לא צריך להדיר אותה? "אחרי שאמרתי מה שאמרתי בצורה נחרצת ובלתי מתפשרת על האמירה של עאידה, אמרתי גם את העמדה העקרונית שלי שהערבים צריכים להיות שותפים לגוש הדמוקרטי. אנחנו נראה את תוצאות הבחירות, כרגע אנחנו עוסקים בקרב בלימה שיהיה כאן גוש חוסם שביבי לא יהיה רה"מ".
-היא רואה מחבלים כשהידים, בסוף זו תפיסת עולם והשאלה אם את יכולה לחיות עם זה בממשלה או בקואליציה, או אפילו בתמיכה מבחוץ. "אני מודה שזה מאוד קשה. אני לא יכולה לקבל אמירות כאלה, זה לא דבר שמקובל עליי. אני אומרת את זה בצורה שאינה משתמעת לשני פנים".
גלאון התייחסה לירידה של מרצ בסקרים, עד כדי גבול אחוז החסימה, אל מול הזינוק של יש עתיד. "בימים האחרונים, בגלל שנתניהו גורר את לפיד ראש בראש, על קמפיין ראש המפלגה הגדולה - לפיד לא לוקח בחשבון שאם מרצ תיפול, או אולי גם אם העבודה תיפול, אז אין 61, אין גוש. מה שקובע זה גודל הגוש, לא גודל המפלגה. יכול להיות שלפיד יהיה ראש המפלגה הגדולה, אבל הוא יהיה יו"ר האופוזיציה ונתניהו יהיה רה"מ".
-לפיד אמר בשבוע שעבר ש"אין שום בעיה - מרצ והעבודה עוברות. אני לא דואג להן בכלל". "זה בדיוק מדאיג אותי. כשהוא אמר את זה היינו על 5-6 מנדטים, אתמול בסקר ירדנו ל-4. הייתי בסרט הזה - ציפי או ביבי, 2009, כשכולם רצו לתמוך בציפי לבני מול נתניהו. שכחו שלא גודל המפלגה קובע. ציפי קיבלה יותר מנדטים מביבי, אבל ביבי הרכיב ממשלה ואני נשארתי בחוץ".
-אתם מתארים התנהגות חסרת אחריות של לפיד, שבעצם "שותה" את הגוש, אבל איך עושים את זה? הוא מסתובב בשטח ואומר לא להצביע לכם? "לא, אני לא מתרשמת שהוא אומר לא להצביע לנו, ממש לא. אבל ברגע שהוא נשאל בריאיון ואומר שהוא רוצה להיות ראש המפלגה הגדולה, את יודעת - אנשים מבינים את המשמעות של זה".
3 צפייה בגלריה
נחמן אש וניצן הורוביץ
נחמן אש וניצן הורוביץ
"עם בן גביר אין לנו מכנה משותף". ניצן הורוביץ
(צילום: שאול גולן)
גם שר הבריאות ניצן הורוביץ ממרצ גינה ב-ynet radio את דבריה של תומא סלימאן. "אני מגנה את האמירה הזאת וחבל מאוד שהיא נאמרה. יש לנו חילוקי דעות עם הרשימה המשותפת. זה לא נקרא יותר ככה, חד"ש-תע"ל, כמו שיש לנו חילוקי דעות קשים עם ליברמן וסער".
למה עם ליברמן וסלימאן זה אמירה אגבית, אבל אם זה בן גביר זו הזדעקות? "בכל זאת, עם הנציגים האלה יש לנו כן מכנה משותף דמוקרטי, עם בן גביר אין לנו, הוא אנטי-דמוקרטיה. בן גביר ושותפיו, מי שהכשיר אותו".
-אין שם זכויות ללהט"ב ואין הכרה, אין זכויות לנשים ויש הימנעות או לפחות הליכה על ביצים בכל מה שקשור לרצח. יש לך יותר מכנה משותף איתם מאשר עם נתניהו? "תשמעי, זה אדם שעומד לדין על עבירות חמורות, הוא אמור לצאת מהתהליך. אני עושה שותפות עם מי שקרוב אליי ועם מי שאני יכול. המפלגות הערביות האלה חד"ש ותע"ל גם לא מעוניינות בשותפות, אז למה את שואלת אותי?".
-אתה מתעלם מרמיסת זכויות אדם מאוד בסיסיות, חלקן של קהילת הלהט״ב ומסתכל לצד השני, אבל אתה לא מחליק שום דבר לימין. "מופרך לחלוטין, תסלחי לי. את יודעת את מי מאשימים שפירק את הרשימה המשותפת? אותי. זה קרע את החברה הערבית כי אני העליתי הצעות בעד להט״ב. אני פוסל גזענים ואני פוסל מושחתים ומי שלא גזען ומושחת אני מוכן לשבת איתו ולכן גם הצלחנו להקים את הממשלה הזו שהיא ממשלה טובה וחשובה, ממשלת השינוי שלנו, וכן יש בה מפלגת ערבית - רע״מ".
יו"ר ועדת החוץ והביטחון, ח"כ רם בן ברק מיש עתיד, התייחס ב-ynet radio לדבריה של תומא סלימאן, והבהיר כי "אין שום סיכוי שהיינו מקימים איזו סוג של קואליציה יחד עם חד"ש-תע"ל עוד לפני הפוסט הזה ובוודאי אחרי הפוסט הזה". בן ברק, שדיבר בתוכנית של ישי שנרב ושרון כידון, הוסיף כי "לא נשתף פעולה עם אף אחת מהמפלגות שלא רואה בישראל מדינה יהודית ומדינה דמוקרטית-ליברלית, ולכן הם בכלל לא ברי שיח בעניין הזה".
אבל תמיכה מבחוץ כן. "אני מקווה ומאמין שנצליח להרכיב ממשלה בלי התמיכה שלהם. אני אגיד לך משהו על תמיכה, בסוף את באה להגיש ממשלה, אין לך שליטה על מה אנשים יצביעו".
בקיצור התוכנית הפוליטית של יש עתיד לא השתנתה בעקבות הפוסט הזה. לנסות להרכיב אפילו ממשלת מיעוט בתמיכת הרשימה המשותפת מבחוץ. "התוכנית הפוליטית של יש עתיד אומרת שנמתין לראשון לנובמבר, מחכים לתוצאות ואחרי זה עובדים קשה בשביל להקים ממשלה. את הממשלה האחרונה הקמנו ללא תמיכתם ואת הממשלה הבאה נקים ללא תמיכתם".