פרופ' יואב דותן, מבולטי המשפטנים בישראל המתנגדים לאקטיביזם השיפוטי, ביקר הבוקר (רביעי) את אישור צמצום עילת הסבירות בוועדת החוקה לקריאה ראשונה במליאה. בריאיון ל-ynet Live אמר פרופ' דותן כי למרות הביקורת הרחבה שלו על עילת הסבירות "מעולם לא הצעתי לבטל אותה לגמרי. ההצעה הנוכחית מחסלת הלכה למעשה את ביקורת הסבירות של בית המשפט על הרבה סוגי החלטות שצריכות לעבור ביקורת".
כאמור, אתמול אישרה ועדת החוקה לקריאה ראשונה בכפוף לרביזיה את צמצום עילת הסבירות, החוק היחיד מתוך חוקי המהפכה המשפטית שמקודם בכנס הנוכחי של הכנסת, לאחר מהומות שהתפתחו בין יו"ר הוועדה שמחה רוטמן לבין חברי האופוזיציה. "עילת הסבירות, כמו שהיא פותחה בבית המשפט העליון בעשורים האחרונים, מעניקה לבית המשפט סמכות רחבה מאוד להתערבות בהרבה סוגי החלטות שלטוניות, שלא תמיד נכון שיתערב בהן", הסביר פרופ' דותן.

פרופ' דותן הרים דגל אדום לגבי נוסח ההצעה שאושר בוועדה, והסביר: "ניתן להבחין בחוק בין החלטות הממשלה כולה לבין החלטות שרים - שלהם ההצעה הנוכחית נותנת פטור מביקורת. החלטות שרים זה מושג גורף לחלוטין, יש עשרות אם לא מאות אלפי החלטות בחודש שהממשלה מקבלת שהן לא החלטות מדיניות כלליות שנוגעות לכלל הציבור ולא מגיעות לתקשורת וכעת יישארו ללא ביקורת.
"בעבר הצעתי להתאים את ביקורת בתי המשפט לסוגי החלטות ולעשות הבחנות פנימיות בכל הנוגע לעילת הסבירות, כמו שנעשה במדינות אחרות שאנחנו מכירים היטב, אנגליה, ארצות הברית ומדינות נוספות". לדברי פרופ' דותן, "הבעיה הגדולה ביותר היא שישנן החלטות ממשלה שלא צריכות להיות כפופות לביקורת סבירות. כשכל הממשלה מתכנסת עם יועציה, מנהלת דיונים ועומדת בפני הביקורת הציבורית שיש עליה - הסבירות של בית המשפט לא עדיפה בעניין זה".
1 צפייה בגלריה
ועדת החוקה, חוק ומשפט
ועדת החוקה, חוק ומשפט
"הסכים להצעה מצומצמת יותר". רוטמן בוועדת החוקה
(צילום: שלו שלום)
פרופ' דותן סיפר שלקח חלק בקבוצה של פרופ' ידידיה שטרן, שהוביל את אחד הצוותים שעבדו על מתווה הנשיא. "היו לנו שעות ארוכות של דיונים שבהם השתתפו נציגים מהקואליציה, כולל ח"כ רוטמן. הוא לא הביע שום התנגדות להצעות שלנו, להיפך, הוא תמך בהצעות המפורטות שלנו, שהיו הרבה יותר זהירות, מצומצמות ומפורטות מההצעה הנוכחית. כך שאפשר להציג נוסח הרבה יותר נכון של העניין הזה".
לדבריו, "בשנים האחרונות אנחנו רואים שבבית המשפט העליון עצמו יש שורה של שופטים שמביעים עמדות ברורות לגבי צמצום עילת הסבירות. אפשר היה לחכות שבית המשפט יעשה את זה בעצמו. כולם יודעים שהמטרה האמיתית של ההצעה הזו היא להשפיע על ביקורת בג"ץ על מינויים, ובמיוחד על המינוי של אריה דרעי. אני לא יודע אם הצעת החוק הזו תשיג בהקשר הזה של המינויים את המטרה, אז זה לגמרי לשפוך את התינוק עם האמבט".