קצת יותר מיממה חלפה מאז החלה המלחמה, והלוחמים, בשירות סדיר ואלו שהוקפצו למילואים – מתמודדים עם חוסר בציוד הכרחי כמו מזון, בגדים וציוד לחימה. "אנחנו נערכים כרגע לירידה לשטח לאזור העוטף, מה שיכול לסייע לנו זה פנסי ראש, שלוקרים, אם יש ווסט לוחם זה יהיה טוב", פרסם היום (ראשון) לוחם באחת מפלוגות המילואים. "הוקפצנו אתמול בין הראשונים והרבה חיילים לא הגיעו מהבית. יש אין סוף פערים החל מנעליים, תחתונים, גרביים, מגבות, מברשות שיניים ומוצרי היגיינה בסיסיים" פרסם חייל נוסף.
4 צפייה בגלריה
איסוף ציוד ואוכל לחיילים בלב השרון
איסוף ציוד ואוכל לחיילים בלב השרון
"ההתגייסות מטורפת, הדיווחים על חוסרים מגיעים כל הזמן". איסוף ציוד ואוכל לחיילים בלב השרון
(צילום: בר מעוז)
4 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל מגיעים לתגבר את הצפון
כוחות צה"ל מגיעים לתגבר את הצפון
"צה"ל לא היה ערוך לאירוע, אנחנו אוכלים כבר עכשיו מנות קרב"
"כרגע אנחנו בבסיס מחכים למובילים שייקחו את הטנקים וכמו שזה נראה, עוד היום עוברים לשטחי כינוס באזור עוטף עזה ושם כנראה נעביר מספר לא ידוע של לילות עד אישור כניסה קרקעית לתוך עזה", הוסיף החייל. "צה"ל לא היה ערוך בשום צורה לאירוע הזה אז הארוחות שלנו כבר עכשיו על בסיס מנות קרב. נשמח ונודה מאוד לעזרה עם ציוד שיכול לעזור ללוחמים ולמערך הלוגיסטי כמו פנסי ראש, לדרמנים, סיגריות, פקלי קפה, כובעים, שולחנות מתקפלים, שקי שינה, רשתות צל/גזיבו, שישיות מים. לצערי מרגיש שהמבצע יהיה ארוך מאוד ויכנס לתוך תקופת החורף, אז גם ביגוד חם ותרמי בא בחשבון".
דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי מסר כי "אלפי אנשי מילואים עוד יגיעו בהמשך. הם יקבלו עוד משימות ואנחנו נדאג שכולם יקבלו ציוד". בתוך כך, אזרחים ברחבי הארץ התגייסו ביממה האחרונה לאיסוף ושינוע תרומות של מזון וציוד לחיילים ולתושבי הדרום. "אנחנו מגייסים מכל אזור לב השרון תרומות לעמותות שצריכות, לחיילים ולמשפחות שאין להם כרגע מוצרים", אמרה בר מעוז מלב השרון. "יש התגייסות מטורפת, מגיעות אלינו כל מיני ידיעות על חיילים שצריכים ציוד, משפחות שמגיעות מאזור העוטף בלי ציוד ועם ילדים קטנים. אנחנו כל הזמן מקבלים דיווחים על חוסר".
4 צפייה בגלריה
איסוף מזון וציוד לדרום
איסוף מזון וציוד לדרום
"חיילים בבסיסים בלי אוכל, המצב נורא". איסוף מזון וציוד בת"א
(צילום: מוטי קמחי)
דנה גת, פעילה חברתית, תיארה מצב קשה מאוד בשטח, ואמרה כי "היום בבוקר התחלנו לאסוף תרומות כי הבנו שיש חיילים בבסיסים בלי אוכל. לאט לאט גילינו כמה המצב נורא - בכל הבסיסים בארץ. אוכל, תחתונים, קפה, שלוקרים, אפודים, בגדים ומטענים. כל דבר שאפשר לחשוב עליו אין להם". לדבריה, "אני מקבלת המון בקשות מחיילים, ומילדים ונשים של לוחמים. שולחים לי רשימות של דברים שצריכים, בעיקר המון אוכל. הם מאוד מודאגים משינויי מזג האוויר כי אין להם מספיק בגדים חמים. יש יותר מאלף אנשים בקבוצות שנותנים יד ועזרה, וכבר היום הוצאנו ארגזים לחמישה בסיסים, ויש עוד שאנחנו בקשר איתם.
"זה מרתיח, הדבר הכי בסיסי זה לדאוג לחיילים שמגינים עלינו" הוסיפה גת. "אתמול היה היום הכי נורא בחיינו, והדבר המינימלי שצריך לעשות זה לדאוג להם - כדי שיהיה להם כוחות פיזיים לשמור עלינו. הם מסכנים את החיים שלהם. זה האבות שלנו, האחים שלנו והבנים שלנו, ולא נפקיר אותם, אבל זה התפקיד של המדינה, וזה ביזיון חמור. וזה רק מתווסף לביזיון של אתמול. הזנחה - מהחיילים עד האזרחים".
4 צפייה בגלריה
איסוף מזון וציוד לדרום
איסוף מזון וציוד לדרום
"היוזמות האזרחיות מרגשות וייחודיות". איסוף התרומות בת"א
(צילום: מוטי קמחי)
המועצה הישראלית להתנדבות מרכזת את פעולות ההתנדבות מול הגורמים השונים, בהם פיקוד העורף, משרדי הממשלה והרשויות המקומיות, נוכח הרצון המיידי והטבעי של אזרחים רבים לתת יד ולסייע ככל שניתן בעת הלחימה. בין היוזמות הרבות להתנדבות: איסוף ציוד לתינוקות ומשפחות מיישובי עוטף עזה, פרויקט "ארוחה חמה" למשפחות הפצועים, סיוע לאזרחים ותיקים ופעילויות הסברה ברשתות החברתיות. לצד זאת, המועצה קיבלה פניות רבות של חיילי מילואים באזורים שונים לסיוע באוכל, שתייה ואף ציוד צבאי.
"היוזמות האזרחיות מרגשות וייחודיות", אמרה רונית בר, מנכ"לית המועצה הישראלית להתנדבות. "אולם אין זה מתפקידה של החברה האזרחית לדאוג למזון לחיילי מילואים שגויסו בצו 8. לא יעלה על הדעת, שביומה הראשון של הלחימה נקבל פניות לאוכל וציוד בסיסי מגדודי מילואים באזור קציעות, קריית ארבע, אשקלון ואשדוד". לדבריה, "זו תופעה חדשה שלא נתקלנו בה בעבר - ושלא תעלה על הדעת".