3 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר, יעקב שבתאי
איתמר בן גביר, יעקב שבתאי
המפכ"ל שבתאי והשר בן גביר
(צילום: עמית שאבי)
ביקורת קשה של המפכ"ל נגד השר הממונה: בצל הטבח ביפיע שבו נרצחו חמישה בני אדם והאלימות המשתוללת ברחובות, מפכ"ל המשטרה רב-ניצב קובי שבתאי תקף בצהריים (שישי) את התנהלות השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. בשיחת ועידה עם סגל הפיקוד הבכיר, ציין המפכ"ל: "מופעלים עליי לחצים לבצע מינויים לא מקצועיים, אין לי שום עניין לשתף עם זה פעולה בתמורה לשנה רביעית בתפקיד".
קצינים שהיו עדים לשיחת הוועידה, סיפרו ל-ynet כי המפכ"ל ערך אתמול פגישה נוספת עם השר בן גביר בנוגע לסבב המינויים של מפקדי המחוזות. "אני לא אתפשר על מקצועיות המועמדים ולא אתן לגורמים זרים להשפיע על המינויים", אמר שבתאי שהתכוון בדבריו לראש לשכת השר חנמאל דורפמן ולמקורבו בנצי גופשטיין.
אחת המחלוקות המרכזיות בין המפכ"ל לשר, שמעכבת את קידום הסבב בצמרת המשטרה, היא מינוי קבוע למפקד מחוז תל אביב. השר בן גביר רוצה למנות לתפקיד את סגן מפקד מחוז ירושלים תת-ניצב דני לוי. המפכ"ל מצידו אומר כי לתל אביב צריך למנות מפקד מחוז מכהן, ולכן הוא מתנגד בתוקף למינוי לוי.
3 צפייה בגלריה
עו"ד חנמאל דורפמן
עו"ד חנמאל דורפמן
ראש לשכת השר חנמאל דורפמן
בהתייחס להארכת כהונתו לשנה רביעית, אמר שבתאי לקצינים הבכירים: "אני מסיים את הקדנציה שלי ב-17 בינואר, אין לי שום עניין להשאיר אדמה חרוכה אחריי. מופעלים עליי לחצים לבצע מינויים לא מקצועיים, אין לי שום לשתף עם זה פעולה בתמורה לשנה רביעית בתפקיד".
בהתייחס לתקציב המשטרה, אמר המפכ"ל: "אחרי הרבה שנים, בפעם הראשונה המשרד מידר אותנו מדיוני התקציב. אחר כך פנו מלשכת השר וביקשו לא לעבוד מול ראש אגף תכנון הפורש דני קריבו אלא מול הסמפכ"ל אבשלום פלד, ועכשיו הם מתחילים לשחק עם המשכורות של השוטרים. ההבטחות שניתנו להעלאת שכר לא יקוימו כפי שהובטח וזה צפוי להביא בקרוב לגל התפטרויות נוסף".

עוד עלה בוויעוד שערך המפכ"ל עם הקצינים, כי לאחר בחינת תקציב המדינה שאושר במליאת הכנסת - אין בפועל תוספת תקציב של תשעה מיליארד שקל כפי שנחשף לראשונה ב-ynet ו"ידיעות אחרונות" - בניגוד להצהרות של השר בן גביר.
לדברי המפכ"ל, "מתוך תשעה מיליארד שתוקצבו, יגיע מיליארד שקל בשנה למשטרה לכל התהליכים, כולל הקמת משמר לאומי. המשמעות היא המשך והעמקת חוסר של שוטרים בתחנות".
3 צפייה בגלריה
תנ"צ נתן בוזנה
תנ"צ נתן בוזנה
ניצב נתן בוזנה
(צילום: דוברות המשטרה)
ביום שלישי הודיע ניצב נתן בוזנה, ראש אגף סיף שאחראי על הטיפול בפשיעה בחברה הערבית, על פרישתו מהמשטרה. מדובר בניצב ה-11 שפורש מהמשטרה מאז כניסתו של המפכ"ל שבתאי לתפקידו. גורמים בכירים במשטרה סיפרו אז בשיחה עם ynet כי שבתאי "הראה לבוזנה את הדרך החוצה", כשהודיע לו שלא יקבל תפקיד בסבב המינויים הקרוב.
את אגף סיף הקים השר לשעבר לביטחון הפנים אמיר אוחנה. כעת האגף נמצא על סף סגירה, בשעה שהאלימות משתוללת בחברה הערבית. בסביבתו של השר בן גביר טוענים שלא התקבלה עדיין החלטה סופית אם לסגור את האגף, אך גורמים במשטרה טוענים שהאגף ייסגר - ובוחנים כעת לאן יועברו סמכויותיו.
בתגובה להודעתו של ניצב בוזנה, מסר השר בן גביר: "לצערי הניצב הפורש לא הצליח במשימתו - עוד הרבה לפני שנכנסתי לתפקיד". בן גביר הוסיף כי בוזנה "אף רצה להתקדם, כאשר ההמלצות המקצועיות במיוחד נוכח המצב לא הצדיקו קידום שכזה".