4 צפייה בגלריה
יעקוב שבתאי ואיתמר בן גביר
יעקוב שבתאי ואיתמר בן גביר
מפכ"ל המשטרה והשר הממונה בן גביר. "נציגי משטרת ישראל לא שולבו בשיח עם משרד האוצר"
(צילום: אלכס קולומויסקי, רפי קוץ)
מתשעה מיליארד יוצא אחד: השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר התהדר ב"תקציב חסר תקדים" שהביא למשטרה, אלא שמסמך פנימי של אגף התכנון במשטרה שהגיע לידי ynet ו"ידיעות אחרונות" חושף הבוקר (שני) כי בשטח המצב נראה אחרת: מכל ההבטחות וההצהרות על תוספת של תשעה מיליארד שקלים לגופי ביטחון הפנים - בשנתיים הקרובות תקבל המשטרה בפועל תוספת של פחות ממיליארד שקלים.
במשטרה מדברים על תוספת בפועל של בין 0.6 ל-0.9 מיליארד שקלים, וחלק גדול מהתקציב שיגיע ילך להתעצמות מג"ב על חשבון המשטרה הכחולה. "לפי התקציב הנוכחי אזרחים יראו ברחוב יותר לוחמי מג"ב מאשר שוטרים כחולים", הזהיר בכיר במשטרה בשיחה עם ynet ו"ידיעות אחרונות".
4 צפייה בגלריה
  "קיימים פערים משמעותיים באשר להבנה של הסיכום שהכריז עליו השר". מסמך המשטרה
  "קיימים פערים משמעותיים באשר להבנה של הסיכום שהכריז עליו השר". מסמך המשטרה
"קיימים פערים משמעותיים באשר להבנה של הסיכום שהכריז עליו השר". מסמך המשטרה
בסוף חודש פברואר שיגר השר בן גביר הודעה נלהבת לתקשורת ובה הודיע על "סכום חסר תקדים למשרד לביטחון לאומי - משטרה, שב"ס וכבאות והצלה - בתקציב המדינה". בהודעת השר נכתב אז: "התקבלו דרישות הליבה של השר בן גביר, והמשרד לביטחון לאומי יקבל תוספת תקציב של תשעה מיליארד שקלים, תוספת שתאפשר בעוד מספר חודשים להתחיל להקים את המשמר הלאומי ולגייס אלפי שוטרים". לפני אישור התקציב, איים בן גביר כי אם לא יקבל את התקציב שהובטח לו- הוא לא יכנס לממשלה.
אלא, שכאמור, מסמך פנימי של המשטרה מצביע שוב על פערים בין ההבטחות וההצהרות של בן גביר לבין המציאות. "נציגי משטרת ישראל לא שולבו בשיח עם משרד האוצר בעניין תקציב המשטרה", נכתב במסמך שממוען למפכ"ל המשטרה קובי שבתאי.
בשבוע שעבר נפגשו נציגי המשטרה עם גורמים במשרד לביטחון לאומי, ובפגישה הבינו במשטרה כי למרות ההבטחות על סכומים חסרי תקדים, התוספת התקציבית בפועל תהיה קטנה, ובכל מקרה אין הסכמות בין האוצר לבן גביר. "על פי העדכון עולה כי אין סיכום תקציבי בין המשרד לביטחון לאומי לדרג המקצועי במשרד האוצר", ציינו במסמך שהכינו באגף התכנון במשטרה, והדגישו כי "קיימים פערים משמעותיים באשר להבנה של הסיכום שהכריז עליו השר".
בנוסף, למרות ההבטחות על העלאה של שכר השוטרים ב-1.6 מיליארד שקלים, מה שהיה אמור לשמר שוטרים במערכת ולסייע למשטרה לגייס שוטרים חדשים, הנושא לא מוסכם בשלב זה על האוצר - ובכל מקרה כל תוספת תקציבית לשכר השוטרים תיפרס על פני ארבע שנים, מה שיקשה מאוד על המשטרה לשמר שוטרים במערכת. בנוסף, למרות המחסור החמור בכוח אדם, במשטרה יידרשו לקיצוץ של 240 תקנים ולקיצוץ רוחבי של כ-500 מיליון שקלים, מזה כ-400 מיליון כבר בשנה הנוכחית.
כמו כן, המשטרה תיאלץ לספק מאות שוטרים לפרויקטים בבנייה של הרכבת הקלה והמטרו בגוש דן, על אף שהבהירה למשרד לביטחון לאומי כי היא זקוקה לשוטרים הללו בתחנות המשטרה, שגם כך קורסות מחוסר בכוח אדם.
4 צפייה בגלריה
נסיעת ניסוי ברכבת הקלה
נסיעת ניסוי ברכבת הקלה
באגף התכנון המליצו למפכ"ל לדרוש את ביטול שליחת הכוחות לרכבת הקלה. נסיעת ניסוי בבת ים
(צילום: טל שחר)
"יש מאות שוטרים איכותיים שיושבים על הגדר ומחכים לראות אם יקבלו במהלך חודש יוני את תוספות השכר שבן גביר הבטיח להם", אמר בכיר במשטרה. "הם מצפים לתוספת של 2,500-1,500 שקלים. לפי מה שקורה עכשיו בתקציב זה לא יקרה. השוטרים האלה פשוט יעזבו, וניכנס למשבר כוח אדם גדול יותר".
המסמך המשטרתי מפרט את התקציב שתקבל המשטרה בפועל ואת תוספת "הכסף החדש" שמביא בן גביר, שמסתכם בפועל, כאמור, בסכום של בין 0.6 ל-0.9 מיליארד שקלים, ובמשטרה טוענים כי גם על זה אין עדיין הסכמות עם הדרג המקצועי באוצר. בסיכום המסמך המשטרתי נכתב כי "המתווה לא נותן מענה לצורכי הארגון. תמונת המצב העולה מצביעה על קשיים מהותיים שצפויים לארגון. קשיים שיבואו לידי ביטוי בפגיעה בפרויקטים ותוכניות התעצמות קיימים עד כדי עצירתם".
באגף התכנון המליצו בפני המפכ"ל לדרוש העלאה מיידית של שכר השוטרים בשיעור שהובטח, וביטול שליחת כוחות המשטרה לשמירה על פרויקט התשתית של הרכבת הקלה והמטרו בגוש דן.
ראש האופוזיציה יאיר לפיד ציין בחשבון הטוויטר שלו: "אולי בפעם הבאה ליצן הטיקטוק קודם באמת יביא תקציב ורק אז ירוץ לעשות סרטונים". בן גביר השיב: "יאיר, הממשלה שלך קיצצה למשטרה חצי מיליארד שקל, אז במקומך הייתי שותק. ולעובדות - הסיכומים שלי עם האוצר ברורים וחד משמעיים - הגדלת תקציב המשרד לביטחון לאומי בתשעה מיליארד שקלים, הקמת משמר לאומי ותוספות שכר משמעותיות לשוטרים. הלוואי שהייתם משקיעים במשטרה רבע ממה שאנחנו הולכים להשקיע".
מסביבת בן גביר נמסר בתגובה: "המפכ"ל משמיץ כי הכסף יפסיק ללכת לבזבוזים. אין ספק כי האוצר יעמוד בסיכום התקציבי שבמסגרתו סוכם כי המשרד לביטחון לאומי יקבל תוספת תקציב של תשעה מיליארד שקלים לזרועות המשרד, תוספת שתאפשר בעוד מספר חודשים להתחיל להקים את המשמר הלאומי, לגייס אלפי שוטרים, יותר מ-1,200 סוהרים ומאות לוחמי אש, ולהעלות את משכורות השוטרים והסוהרים בלמעלה מחצי מיליארד שקלים. התקציב יגיע תוך מספר חודשים ונוכל להתחיל בתהליך אדיר להחזיר את הביטחון האישי והמשילות לאזרחי ישראל".