הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי התייחס הערב (רביעי) לסערת העונש ללוחם גדוד צבר של גבעתי, שאמר לפעילי שמאל בחברון כי "בן גביר יעשה פה סדר, אכלתם אותה, אשבור לכם את הצורה", ואמר כי "יש אירועים חריגים, ואנחנו מטפלים בהם באופן נוקב. המצפן הערכי שלנו יציב, ברור וחד. יש בצה"ל קוד ערכי - רוח צה"ל, והיא לא משתנה כתוצאה ממזג אוויר, רוחות של רגע. היא קבועה ויציבה, ומסמלת את הכיוון. רק המפקדים בצה"ל יקבעו את ערכיו, את הפקודות ואת הטיפול באירועים חריגים".
3 צפייה בגלריה
הרטמכ"ל אביב כוכבי בטקס קבלת אות בן גוריון
הרטמכ"ל אביב כוכבי בטקס קבלת אות בן גוריון
"צה"ל הוא צבא ערכי ביותר". כוכבי בטקס קבלת אות בן גוריון
(צילום: בראל אפרים)
בטקס לקבלת אות בן גוריון שנערך באוניברסיטה הנושאת את שמו של ראש הממשלה הראשון בנגב, הרחיב כוכבי על עמדתו ועל עמדת צה"ל ביחס לאירוע. "אנחנו מלמדים שני דברים עיקריים בצבא: המקצוע, וערכים. בסופו של יום, כשאתה שואל מה זה צבא, התשובה היא מקצועיות גבוהה וערכים ברמה גבוהה. אני אומר מידיעה וממפגשים רבים עם מקביליי בכל העולם - צה"ל הוא צבא ערכי ביותר. יש לנו גם אירועים חריגים, ואני גאה בכך שבאירועים האלה מטפלים באופן נוקב, באופן שלא מתנדנד משום משב רוח", אמר כוכבי.
"המצפן הערכי שלנו הוא יציב, ברור וחד", המשיך הרמטכ"ל, "יש לצה"ל קוד ערכי והוא נקרא רוח צה"ל. רק המפקדים בצה"ל יקבעו את הערכים, הנהלים, הפקודות, הטיפול באנשים והטיפול באירועים חריגים בצבא".
כזכור, הלוחם מגדוד צבר של גבעתי תועד ביום שישי האחרון מתבטא באופן פוליטי, ובעימות עם פעילי שמאל בחברון אמר כי "בן גביר הולך לעשות סדר במקום הזה. אין, אכלתם אותה. אני קובע מה החוק, ואתה פועל נגד החוק". בסרטון אחר הוא תועד אומר: "אני לא אוהב שמאלנים, אני אשבור לכם את הצורה". היום ביקש ח"כ בן גביר לבקר את הלוחם שנכלא, אולם נדחה.
3 צפייה בגלריה
"גאה שמטפלים באירועים חריגים באופן נוקב". מג"ד צבר אבירן אלפסי והלוחם ששפט
"גאה שמטפלים באירועים חריגים באופן נוקב". מג"ד צבר אבירן אלפסי והלוחם ששפט
"גאה שמטפלים באירועים חריגים באופן נוקב". מג"ד צבר אבירן אלפסי והלוחם ששפט
(צילום: הרצל יוסף)
הוא נשפט בדין משמעתי בחטיבה ל-10 ימים בכלא הצבאי. מאז החלו ברשת מתקפות על מג"ד צבר, סא"ל אבירן אלפסי, ששפט את החייל. השר לביטחון לאומי המיועד איתמר בן גביר ביקר את התנהלות צה"ל ואת חומרת העונש ודרש מהרמטכ"ל "לחשוב פעמיים על העונש הזה". כוכבי הגיב לכך מוקדם היום ואמר: "לא נאפשר לאף פוליטיקאי, לא מימין ולא משמאל, להתערב בהחלטות פיקודיות ולנצל את הצבא לקדם אג'נדה".
הלוחם אמר לאחר האירוע כי לא הוכשר להתמודד עם אזרחים ישראלים, וביקש כי הסערה שנוצרה סביב התיעוד שלו והדברים לא ישפיעו על העונש. "אנחנו בני אדם ולא רובוטים, עושים טעויות ולומדים מהן", אמר למפקדים. "בהכשרה התעסקתי באיך להילחם. לא היה דיבור ברמת הפרטי-פרטים איך להילחם באנרכיסטים".
3 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר ביטון במליאת הכנסת
איתמר בן גביר ביטון במליאת הכנסת
"לא נאפשר לפוליטיקאים מימין ושמאל לנצל את צה"ל לקידום אג'נדה". איתמר בן גביר במליאת הכנסת
(צילום: שלו שלום )
בנאומו בטקס בבאר שבע, התייחס כוכבי גם למצב הביטחוני ולאתגרי צה"ל. "אם המצב ברצועת עזה ימשך כך עד סוף אפריל, אלה יהיו השנתיים השקטות ביותר ברצועה, בזכות יכולות גבוהות מאוד בתחום המודיעין", אמר. הוא שיבח את פעולת הצבא בסוריה: "יש מרחב איראני שלם שהתבסס, עם עשרות אנשי מיליציה ועם 'חיזבאללה 2.0'. שלושת האלמנטים הללו שובשו לחלוטין, הם כמעט לא קיימים, בזכות מקצועיות גבוהה".
"הדוגמה הטובה ביותר לערכים שלנו היא במבצע עלות השחר", הוסיף הרמטכ"ל, "היש עוד צבא בעולם שב-55 שעות יכול לתקוף 200 מטרות במקום הכי צפוף בעולם? ועדיין, יחס הנפגעים הבלתי מעורבים ביחס למחבלים הוא הנמוך ביותר בהיסטוריה של המלחמות, פחות מאחד לאחד. בכל מקום אחר בעולם זה אחד לעשרים, במוצלחות ביניהן זה אחד לעשר. נתון זה נובע ממקצועיות אבל גם מקבלת החלטות שמאחוריהן מגולמים ערכים".