ראש הממשלה בנימין נתניהו הצליח לחולל סערה הלילה (בין ראשון לשני) רגע לפני ההמראה למסע בארה"ב, כשהאשים את המפגינים נגדו כמי ש"חברו לאש"ף ולאיראן". ראש האופוזיציה יאיר לפיד טען כי "אין אדם שהרס את תדמיתנו בעולם יותר מנתניהו בחודשים האחרונים. אין דבר שמסייע יותר לאיראנים מהמהפיכה המשטרית של ממשלתו".
לדברי לפיד, "ההאשמות שלו כלפי הפטריוטים של המחאה הן עוד הוכחה לשיבוש חמור בשיקול הדעת ובקריאת המציאות שלו". גם יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ התייחס לאמירה הבעייתית של ראש הממשלה ואמר כי "המתקפה של נתניהו חמורה וראויה לכל גינוי". הוא ציין כי "גם אם לא מסכימים על דרך הפעולה, מדובר בפטריוטים, אוהבי המדינה. את הנזק האדיר שנתניהו גורם לחברה הישראלית בהתנהלותו, גם אלף נאומים חוצבי להבות באו"ם לא יתקנו".
8 צפייה בגלריה
 שלטים נגד בנימין נתניהו לקראת הגעתו לסן חוסה קליפורניה ארה"ב
 שלטים נגד בנימין נתניהו לקראת הגעתו לסן חוסה קליפורניה ארה"ב
מימין: נתניהו ורעייתו עולים למטוס. משמאל: המחאה בקליפורניה
(צילום: אבי אוחיון לע"מ, UnXeptable)
8 צפייה בגלריה
 שלטים נגד בנימין נתניהו בכלא אלקטרז
 שלטים נגד בנימין נתניהו בכלא אלקטרז
כרזה נגד נתניהו בכלא אלקטרז
(צילום: UnXeptable)
8 צפייה בגלריה
 ראשי מפלגות האופוזיציה
 ראשי מפלגות האופוזיציה
שורת גינויים מראשי מפלגות האופוזיציה
(צילום:רפי קוץ, עמית שאבי , שלו שלום, עמית שאבי)
הבוקר, בעקבות הסערה שיצרו דבריו, פרסם נתניהו הבהרה שבה נטען כי כשהשתמש במילה 'חוברים', הוא "התכוון לעובדה שבזמן שראש הממשלה ייצג את מדינת ישראל בבימת האו"ם, יפגינו במקביל לתומכי אש"ף וה-BDS - אזרחים ישראלים - דבר שלא קרה מעולם". לדבריו, "יש לקוות שהמפגינים הישראלים ייקחו לפחות כמה דקות להפגין גם נגד אלא ששוללים את זכות קיומה של מדינת ישראל". בכוח קפלן טענו בתגובה כי "במקום להתנצל על ההסתה החמורה, נתניהו מתפתל וממשיך לייצר הקבלה בין אוהבי המדינה לאויביה. שום הבהרה לא תסתיר את הבושה". במטה המחאה תקפו גם כן: "בושה שהמסית הלאומי ומחריב הדמוקרטיה מעז להזכיר בנשימה אחת את לוחמות ולוחמי הדמוקרטיה לצד אויבי ישראל".
חבר המחנה הממלכתי, ח"כ זאב אלקין, כינה את דברי נתניהו "מזעזעים". בריאיון ל-ynet Live הבוקר הוא אמר: "אני לא חסיד של הפעולות האלה (הפגנות בחו"ל נגד ראש הממשלה), בטח כשראש הממשלה בשליחות מדינית, אבל כל אחד וטעמו עימו. האנשים שמפגינים הם ללא ספק אנשים שרוצים את טובתה של מדינת ישראל, הם פטריוטים ישראלים, וגם אם הם בוחרים בעיניי בדרך שהיא פחות נכונה, להיכנס ככה ולהשוות אותנו לגדולי אויבנו, אני חושב שזה פשוט לא מתקבל על הדעת".
עם עלייתו למטוס התייחס נתניהו למחאות הצפויות נגדו בארה"ב, ותקף: "שום דבר לא מפתיע אותי. מי שמארגן את המחאה הזאת מצויד בכסף רב. אלה הפגנות ממומנות ומאורגנות שפורמות אל כל הגבולות. לכן כשהם הולכים ומוציאים את דיבתה של ישראל בפני האומות זה גם נראה להם נורמלי. לי זה לא נורמלי, כשהייתי ראש אופוזיציה מעולם לא עשיתי את זה". חרף דבריו, בימיו כראש האופוזיציה הואשם נתניהו על-ידי ראשי הקואליציה דאז שהוא מפיץ סרטונים באנגלית נגד ישראל ו"מתנהג כאחרון אויבינו".
יו"ר ישראל ביתנו התייחס לדברים החמורים של נתניהו והבהיר: "המפגינים בארץ ובעולם מפגינים נגדך ובעד מדינת ישראל". בתגובה, הוא האשים את נתניהו כ"מי שחבר לאיראן ולאש"ף": "אתה שמפרק את החברה הישראלית מבפנים, אתה שמשתלח במיטב בנינו ובנותינו ואתה שמוכיח לכולנו יום יום שאתה פועל אך ורק בהתאם לאינטרסים האישיים שלך, גם אם זה אומר שתישרף המדינה". יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי הוסיפה: "את כל הקריירה הפוליטית שלו נתניהו בנה על הסתה והתרת דם - הוא עשה את זה לרבין והוא עושה את זה עכשיו למפגינים בקפלן. הגיע הזמן להפסיק להזדעזע מהשקרים והארס שהאיש הזה זורע ולהפגין בכל הכוח כדי לשלוח אותו הביתה. מהר ככל האפשר".
8 צפייה בגלריה
 שלטים נגד בנימין נתניהו לקראת הגעתו לסן חוסה קליפורניה ארה"ב
 שלטים נגד בנימין נתניהו לקראת הגעתו לסן חוסה קליפורניה ארה"ב
"Netanyahu alert" בסן פרנסיסקו
(צילום: UnXeptable)
8 צפייה בגלריה
טקס פתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה
טקס פתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה
סמוטריץ' מצטרף לנתניהו. "המפגינים אכן פעילי BDS"
(צילום: רויטרס/Amir Cohen)
לעומת ראשי האופוזיציה, נתניהו כבר זכה לגיבוי מאחד מראשי הקואליציה שלו. שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אמר כי "פעם הייתה כאן ממלכתיות. היה ברור שמתווכחים ומפגינים בבית אבל כשראש ממשלה יוצא בשליחות כולנו לייצג את ישראל בחו"ל כולנו מגבים אותו. המפגינים בחו"ל הם אכן פעילי BDS שפוגעים בישראל והתמיכה שהם מקבלים מגנץ ולפיד מוכיחה שגם הם חצו את כל הקווים האדומים. אופוזיציה למדינה, תתביישו לכם".
גם חבר הכנסת בועז ביסמוט מהליכוד לא התרגש מדברי נתניהו ואמר כי "המחאה פוגעת בישראל". לדבריו, "יש כללים מחוץ למדינה - לא תוקפים את ראש הממשלה ואת ישראל. יש כאן אנשים רדיקליים וכל מיני כלומניקים שרק רוצים להפיל את השלטון".

ואיך הגיבו ה"מפגינים שחברו לאיראן"?

מארגני המחאות בארה"ב, שהואשמו כאמור בחבירה לאויבי ישראל, הגיבו אף הם על דברי נתניהו נגדם ואמרו כי כשהוא "מתנגד למפגינים, זכור שאתה הולך נגד רוב העם היהודי. לאהוב את ישראל פירושה להגן עליה מפני הפיכתה לדיקטטורה. אתה יותר כמו דיקטטור במנוסה". סגן נשיא השדולה היהודית-אמריקנית ג'יי סטריט, דילן וויליאמס, התייחס ברשת החברתית X (טוויטר לשעבר) לדבריו של נתניהו, וכתב כי "ככה מדברים דיקטטורים נואשים כדי לעשות דה-לגיטימציה להתנגדות דמוקרטית לשלטונם".
שני גרנות לובטון, מראשי המחאה נגד המהפכה המשפטית בניו יורק, הגיבה גם היא למתקפה של נתניהו: "‏מתקפה חריפה וגועלית נגד יהדות ארה"ב, ככה מגבירים אנטישמיות. נתניהו מתיר את דמם לא רק של חצי מהישראלים - אלא כעת גם של הקהילות היהודיות החשובות ביותר בעולם. ההשוואה לאיראן ולגורמי טרור פסולה ומכוערת. אהבת ישראל היא התנגדות לנתניהו. אלפי ישראלים ויהודים יראו לו כמה הם אוהבים את ישראל".

8 צפייה בגלריה
אילון מאסק
אילון מאסק
"במה הפגישה איתו תועיל לישראל?". מאסק
(צילום: רויטרס)
יזם ההייטק זוהר לבקוביץ אמר ל-ynet Live כי פעולות המפגינים חשובות. "ההרעה בכלכלה זה בגלל החוקים שהממשלה רוצה להעביר. כבר בנובמבר שעבר, אחרי שפורסם בניו יורק טיימס שישראל משנה את פניה, החלה הפגיעה בכלכלה. זה עוד מעבר למחאות. העולם צריך לדעת מה מנסים לעשות כאן. ההייטק הוא קהילה גלובלית. נתניהו מביא לנו חוקים שמתאימים לאיראן ואש"ף האמירה שלו מקוממת ומיותרת. אני אישית לא חברתי לא לאש"ף ולא לאיראן, אנחנו ציונים אמיתיים".
לביקור בארה"ב, נזכיר, חיכה נתניהו זמן רב וחסר תקדים. קצת פחות מתשעה חודשים חלפו מאז הושבעה ממשלתו השישית, אבל גם עכשיו הוא לא יזכה להגיע לבית הלבן - וייפגש מחרתיים עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן רק בשולי עצרת האו"ם, ולא בוושינגטון כפי שקיווה.
אחרי טיסה בת יותר מ-14 שעות, צפוי נתניהו לנחות בהמשך היום בסן חוזה שבקליפורניה, ומשם ייסע לפרימונט הסמוכה. הוא ייפגש שם עם בעלי X אילון מאסק, ידון איתו בפיתוח בינה מלאכותית ואחר כך יערוך סיור במפעל טסלה, כולל נסיעה ברכב אוטונומי. נתניהו צפוי לקיים שיחת שאלות ותשובות עם מאסק שתעסוק בכל הנושאים שעומדים על הפרק - מאסק צפוי לשאול על המהפכה המשפטית, ונתניהו ישאל אותו על הטענות שהוא מאפשר שיח אנטישמי בפלטפורמת X. במפגש ישתתפו גם מומחים ומובילים בתחום הבינה המלאכותית. לבקוביץ התייחס גם לפגישה הזו ואמר: "גם אני נפגשתי עם איילון מאסק, לא ברור לי במה הפגישה תועיל לישראל? יש כאן רק עשן והנתונים הם ברורים יש ירידה דרמטית בהשקעות ופרישה של אנשי הייטק".
8 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ביקור ב האנוי וייטנאם
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ביקור ב האנוי וייטנאם
ייפגש עם נתניהו בניו יורק - ולא בוושינגטון. ביידן
(צילום: AP Photo/Minh Hoang, Pool)
הפגישה המתוכננת בין נתניהו למאסק זכתה לביקורת חריפה מצד ארגונים יהודיים, שרואים במאסק איש עסקים בעייתי, שמסיר את המגבלות על אנטישמים ברשתות החברתיות. נתניהו מקווה שישכנע את מאסק להגביל התבטאויות אנטישמיות. אחר הצהריים, שעון ארה"ב, ימריא נתניהו לניו יורק.
מוקד הביקור צפוי להיות כאמור הפגישה עם ביידן במלון אינטרקונטיננטל בניו יורק, ונאומו הפרונטלי הראשון מאז 2018 של נתניהו באו"ם. בין לבין נתניהו ייפגש גם לראשונה מאז פרוץ המלחמה באוקראינה עם הנשיא וולודימיר זלנסקי, ולראשונה זה שבע שנים עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן. לוח הזמנים שלו כולל גם פגישות עם קנצלר גרמניה ונשיא דרום קוריאה.
מלבד נתניהו, לביקור התכוננו כאמור זמן רב גם המפגינים נגד המהפכה המשפטית, שמתכננים בין היתר לקיים ביום שישי את "ההפגנה הכי גדולה מחוץ לישראל". לפני ההמראה הפגינו בנתב"ג מאות בני אדם, רובם הגיעו הישר מהפגנת האלפים בתל אביב, שבה הם לבשו לבן וצעדו עם מגילת העצמאות לרחוב קפלן.