ברקע העימותים שפרצו בערב יום הכיפורים עקב התנגדות לתפילות בהפרדה במרחב הציבורי, וכוונת השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר לקיים מחר (יום חמישי) "תפילת ערבית" בכיכר דיזנגוף בתל אביב, הודיעו ארגוני מחאה נגד המהפכה המשפטית כי "התפילה למען הדמוקרטיה" שתכננו לקיים במקביל במקום תועבר לכיכר הבימה בשעה 18:30: "אנו עומדים לצד התושבים במאבקם, ובוחרים שלא להיגרר אחר פרובוקטורים קיצוניים", מסרו המארגנים.

מאוחר יותר הודיע בן גביר על ביטול התפילה המתכוננת, "לאור הודעת מובילי מחאת השמאל הקיצוני לפי לא יחזרו על הפעילות האנטישמית אותה ביצעו ביום הכיפורים". מלשכתו נמסר כי "לאור העברת מחאתם מהמקום בו התכוון להתפלל - החליט השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר כי הצורך לקיים את אירוע התפילה ביום חמישי הקרוב התייתר", והשר הוסיף כי "אני שמח שבשמאל הקיצוני הבינו כי אין מקום לאנטישמיות נגד יהודים בלב תל אביב. יש לנו מדינה יהודית אחת - בה תמיד יהודים יוכלו להתפלל במרחב הציבורי, בכל זמן שירצו, ובכל מקום. אם אדרש בעתיד לכך אגיע להבהיר זאת".
המשטרה ועיריית תל אביב-יפו נערכו לאירועים הצפויים בדיזנגוף, בהם גם מחאה נגד הפרדה במרחב הציבורי שהייתה אמורה להתקיים לתפילה שתכנן השר. בזמן שבן גביר או מי מטעמו נמנעו מהגשת בקשה לאישור לקיום התפילה, ארגון המחאה "כוח קפלן" וארגונים נוספים הגישו, וקיבלו, בקשות לרישיון לקיום המחאות. אנשי "ראש יהודי", שיזמו את התפילה בהפרדה ביום הכיפורים, הודיעו כי אין בכוונתם להגיע לתפילה שארגן השר - ובוטלה בינתיים.
גם במטה המאבק של שכונת כיכר דיזנגוף הודיעו כי לא יגיעו לכיכר, וכי לא ייקחו חלק בהפגנה שמארגנים ארגוני המחאה. נועה בגון, אחת ממובילי המטה, אמרה כי "לא נתמוך במאבק אלים. אנחנו לא צריכים לקחת אחריות על כל מפגין והפעולות שלו. רוב תושבי השכונה היו מעדיפים להישאר הרחק מהכיכר ומפרובוקציות חסרות ערך. אנחנו מובילות ומובילים מאבק לא אלים על צביון השכונה ומקווים שהוא יצמח למאבק לא אלים של ציבור חילוני שלם שהתעורר עכשיו. זה יהיה מאבק על הזכות שלנו לשמור על הצביון החילוני והליברלי שלנו".
2 צפייה בגלריה
המהומות בכיכר דינזגוף, ערב יום הכיפורים
המהומות בכיכר דינזגוף, ערב יום הכיפורים
המהומות בכיכר דיזנגוף, ערב יום הכיפורים
(צילום: מוטי קמחי)
2 צפייה בגלריה
המהומות בכיכר דינזגוף, ערב יום הכיפורים
המהומות בכיכר דינזגוף, ערב יום הכיפורים
(צילום: דנה קופל)
עוד טרם ביטל בן גביר את התפילה, רבנים, ראשי ישיבות ואישי ציבור מהציונות הדתית הודיעו על התנגדותם לקיומה והזהירו מ"שפיכות דמים". בהודעה מטעמם נכתב כי "אנו מגנים את המחזה שפגשנו בצאת היום הקדוש. סירבנו להאמין למחזה שבו קומץ פורעים מתנפלים לחרב להמוני בית ישראל את הרצון להתעטף בתפילה, כאן בלב העיר שבה חלמנו להיות עם חופשי באמת. אנו מאמינים שכל אדם זכאי להתפלל בכל מקום לפי דרכו ואמונתו, ללא שום הפרעה והתרסה. מחשש לשפיכות דמים ומתוך התנגדות לפרובוקציות אנחנו גם קוראים שלא להגיע להפגנת ה'תפילה' בכיכר דיזינגוף ביום חמישי הקרוב. אסור שתפילה תהפוך להפגנה נגד אחים".
בארגון "בונות אלטרנטיבה" הגיבו להודעתו של השר, ומסרו כי "יצא המרצע מן השק! כוונותיו של בן גביר לקרוע את העם נחשפו. משגילה שאין לו קהל וכי המחאה מאוחדת ואינה מעוניינת בעימותים עם פירומן ביטל את השתתפותו. אנחנו ממליצות לשר לעסוק בתחומים לשמם נבחר, משילות, הטבח בחברה הערבית וביטחון תושבי ותושבות מדינת ישראל. לדמוקרטיה אנחנו כבר נדאג. מחר, 18:30, תפילה משותפת למען הדמוקרטיה, כיכר הבימה. ללא מחיצות וללא והפרדה מגדרית".
ממטה המאבק "חופשי בארצנו" נמסר כי "מה שגרם לשר לסכנה לאומית לבטל את פרובוקציית ה'תפילה' שלו בדיזנגוף היא ההחלטה של ארגוני המאבק להתעלם ממנה. יהיה זה לקח לעתיד לכל מי שנותן במה לתעלולי יחסי הציבור הזולים של פירומן חסר יכולות שרוצה רק לפלג ולהשניא איש על אחיו".
ראש העיר תל אביב-יפו רון חולדאי אמר כי "אני שמח שהשפיות גברה. תל אביב-יפו הייתה ותהיה מגדלור של דמוקרטיה וחופש, עיר שמהווה בית בטוח ומקבל לכל מיעוט באשר הוא. אני מברך על ביטול הפרובוקציה המיותרת בכיכר דיזנגוף. בימים אלה אין מקום לליבוי אש ושנאת אחים. תל אביב תמשיך לכבד את ערכי המסורת והדת, לצד הערכים הדמוקרטיים - שניהם יחד מהווים בסיס חשוב למדינת ישראל".

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, שהאשים תחילה את ראש הממשלה בנימין נתניהו במהומות שפרצו בתל אביב ואף כינה אותו "מחולל השנאה הגדול ביותר", אמר היום כי "בשם הרצון 'לשמור כביכול על המרחב הציבורי', ננקטה אלימות כלפי מתפללים ביום הקדוש והופרעה התפילה". לפי דבריו, שנאמרו בטקס לזכרו של סגן מפקד אוגדת עזה לשעבר אלוף-משנה נביה מרעי, "לשני הצדדים יש על מה לעשות חשבון נפש, וכך לכולנו כחברה". הוא הוסיף כי "למרות פסיקות בג"ץ ובשם הרצון להתפלל בהפרדה בתל אביב נעשו פרובוקציות".
במסגרת ההיערכות בין המשטרה לעירייה נקבע הבוקר כי הטיפול במחיצות, ככל שיהיו, הוא באחריות העירייה ויחידת הפקחים שלה. כמו כן, המשטרה תהיה אחראית על כל האירועים בעיר מבחינה בטיחותית וכוח משטרתי יאבטח את הפקחים כדי לאכוף את ניסיונות ההפרדה במרחב הציבורי. בעירייה מתכננים להגיע בנוכחות גדולה, ולתגבר בין היתר את מערך הפקחים.
גורמים בכירים שהשתתפו בישיבה, שהתקיימה בנוכחות ראש העיר חולדאי ומפקד מחוז תל אביב ניצב פרץ עמר, אמרו כי לאירועים "פוטנציאל נפיץ". הם הוסיפו כי מחר תתקיים ישיבה נוספת לפני קיום האירועים בכיכר, וכי "תהיה אפס סובלנות להפרדה - להבדיל מיום כיפור. ביום הקדוש לא רצינו ליצור עימותים בין תושבים לפקחים, ואז קרה מה שקרה. הפעם לא יהיה דבר כזה. הפקחים לא צריכים להגיע למצב שמישהו בכלל הצליח להציב הפרדה".
השתתפו בהכנת הכתבה: קובי נחשוני והדר גיל-עד