4 צפייה בגלריה
חיסוני ילדים בירושלים
חיסוני ילדים בירושלים
רק 3% מבני ה-5 עד 11 התחסנו
(צילום: EPA)
יפעת שפי-מרקוביץ מאבן יהודה, אמא לשלושה, מצאה את עצמה בימים האחרונים בדילמה: לאחר שהבן הבכור אורי (13) חוסן נגד נגיף הקורונה נפתחו החיסונים גם לגילאי 11-5, ושפי-מרקוביץ מתלבטת לגבי שני אחיו הקטנים, גאיה בת ה-10 ומעין בן ה-7. "אני בהתלבטות גדולה", היא מודה, "פתאום צץ לו זן חדש עם מלא מוטציות, ואי אפשר לדעת עדיין האם החיסון הקיים מכסה את הילדים גם מפניו. נחכה לשמוע מה יפרסם ארגון הבריאות העולמי באשר ליעילות החיסון עם הווריאנט החדש".
והיא ממש לא לבד: הופעת זן האומיקרון וסימני השאלה סביב יעילות החיסון נגדו יצרו מגמה חדשה — ולדעת מומחי הבריאות מדאיגה — של הורים שמעדיפים לחכות עם חיסון ילדיהם הקטנים. "אנחנו לגמרי בעד לחסן את הילדים שלנו, וכבר תיכננתי לשריין לדורון תור להתחסן בימי חופשת החנוכה, אבל ברגע שצץ לו פתאום וריאנט חדש הבנתי שאולי עדיף לחכות", אומרת תמי קריטנשטיין, אם למאיה בת ה-14 ולדורון בן ה-8 וחצי. "הגדולה כבר חוסנה. לגבי הקטן, יש וריאנט שגורם לא מעט בלגן ופאניקה בארץ ובעולם. הבנתי שאולי כדאי בכל זאת לחכות ולאסוף יותר מידע".
4 צפייה בגלריה
גאיה ומעין מרקוביץ
גאיה ומעין מרקוביץ
גאיה ומעין מרקוביץ. האמא יפעת עוד לא החליטה אם לחסן אותם
4 צפייה בגלריה
דורון קריטנשטיין בן 8 וחצי
דורון קריטנשטיין בן 8 וחצי
דורון קריטנשטיין בן ה-8. "כדאי לחכות ולאסוף יותר מידע"
למה בעצם את מחכה? "לכך שחברת פייזר או מודרנה או ארגון הבריאות העולמי יכריעו וייתנו יותר מידע מעמיק לגבי יעילות החיסון מול הזן החדש. אין לי שום אמביציה לדקור את הילד שוב ושוב, אם אפשר בחיסון אחד לתת לו כיסוי מקיף גם מול הזן החדש שבא מדרום אפריקה".
המספרים מדברים בעד עצמם: שבוע בדיוק לאחר תחילת מבצע החיסונים - רק 3% מבני ה-5 עד 11 קיבלו את מנת החיסון הראשונה, כך עולה מנתוני משרד הבריאות שפורסמו אתמול. מהנתונים מתברר כי הרוב המכריע של ההורים בוחרים עדיין שלא לחסן את הילדים. עד כה התחסנו קרוב ל-42 אלף ילדים המשתייכים לקבוצת הגילים הזו. 18% מהילדים בקבוצת הגיל הזו מוגדרים כמחלימים. כך ש-79% מהילדים עדיין לא התחסנו.

אם תשאלו את הרופאים, הם דווקא ממליצים שלא לחכות. פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור בישראל ואב לשלושה ילדים בני 10, 12 ו-15, מספר שכבר חיסן את כל ילדיו. "הרצון לדחות את מתן החיסונים לילדים מובן, אך זאת תהיה טעות לחכות", הוא אומר. "ראשית, אין שום עדות לכך שהחיסון פחות יעיל כנגד הזן החדש. שנית, עלול לקחת זמן רב עד שיהיו חיסונים חדשים ובינתיים הילדים עלולים להידבק, לחלות ולהדביק. אני מעדיף שהילדים שלי יהיו מוגנים טוב יותר ולכן מיהרתי לחסנם".
גם בקופות החולים, שם ציפו למספרים גבוהים יותר בשלב הזה, ממליצים לא לחכות. ד"ר דורון דושניצקי, רופא ילדים מומחה ברפואת ילדים בחטיבת הרפואה של לאומית שירותי בריאות, מונה כמה סיבות להתחסן כעת ולא להמתין. "יש מאות מאומתים מדי יום, כלומר הסכנה להידבק היא ממשית ולא תיאורטית", הוא אומר. "אפשרות של זן פורץ שיוביל לגל חמישי קיימת בכל עת. רק מוכנות מראש על ידי התחסנות תוכל להוביל להתמודדות ראויה עם אותו גל".
4 צפייה בגלריה
פרופ' חגי לוין
פרופ' חגי לוין
פרופ' חגי לוין. "עלול לקחת זמן עד שיהיו חיסונים חדשים"
מיטל ממרכז הארץ, אמא לשלושה בנים בני שנה, 3 ו-6, מתלבטת האם לחסן בכלל את בנה הבכור, וכעת נוספה גם תהייה לגבי יעילות החיסון ביחס לזן החדש. "חסר מידע ואני לא רוצה לקבל החלטה חפוזה בנושא", היא אומרת. "אני חוששת שאם אחסן את הילד, תוך שבועיים או חודש ייצא חיסון חדש שמקיף גם את הווריאנט, אז אין סיבה למהר".
מנכ"ל חברת פייזר, אלברט בורלא, אמר אתמול כי החברה כבר החלה בעבודה למקרה שיתברר כי וריאנט האומיקרון יצריך ייצור חיסון חדש. "התחלנו בניסויים דחופים", אמר בורלא, "וגם בעבודה על ייצור חיסון חדש במידת הצורך. אנחנו אופטימיים שמי שכבר קיבל שלושה חיסונים תהיה לו הגנה מספקת, אבל נצטרך לחכות לתוצאות הניסויים". נכון לאתמול, 15 בני אדם בישראל חשודים שנדבקו בזן הקורונה אומיקרון – מתוכם שניים אומתו עם הזן באופן ודאי.