2 צפייה בגלריה
צעדת הדגלים
צעדת הדגלים
ארכיון
(צילום: AFP)
מגבירים הילוך לקראת האירוע הנפיץ: מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי הורה להעלות את הכוננות בירושלים ובערים המעורבות בתחומי המדינה לרמה אחת לפני רמת האיום הגבוהה ביותר. הסיבה: חשש להתפתחות מהומות במצעד הדגלים שצפוי לעבור ביום ירושלים בתחילת השבוע הבא בתוואי המתוכנן שכולל מעבר דרך שער שכם בבירה. כך נודע ל-ynet.
בנוסף, המפכ"ל שבתאי הורה על ביטול חופשות ונוכחות מלאה של כלל השוטרים בירושלים ובערים המעורבות ליהודים ולערבים ברחבי המדינה. בירושלים ייפרסו יותר מ-3,000 שוטרים. בערים המעורבות, בדגש על עכו ולוד, צפויים להתפרס מאות שוטרים.
2 צפייה בגלריה
יעקב שבתאי מפכ"ל המשטרה
יעקב שבתאי מפכ"ל המשטרה
מפכ"ל המשטרה רנ"צ שבתאי
(צילום: דוברות המשטרה)
בתדרוך שערך מפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג'מן צוין כי כבר ממחר תורגש ברחבי העיר העתיקה, הר הבית ובמוקדי החיכוך נוכחות גלויה וסמויה של שוטרים ולוחמי משמר הגבול. במשטרה המליצו לקיים את מצעד הדגלים במסלול הרגיל, כולל מעבר בשער שכם, כפי שנעשה במשך 33 שנה, למעט בשנה שעברה שבה החליט הדרג המדיני להסיט את מסלול הצעדה.
עוד נמסר כי המשטרה תאפשר עליית יהודים להר הבית ללא כל קשר לאירועי מצעד הדגלים, עם רגישות מתאימה להתפתחויות על ההר. המשטרה ערוכה לטפל בנחישות בהפרות סדר ואל מול ירי של טילים מרצועת עזה בזמן הצעדה, כפי שאירע בשנה שעברה. השערים הצפוניים של הר הבית יישארו פתוחים לכניסת מתפללים מוסלמים. בשערי הר הבית ברחוב הגיא לא תתאפשר כניסה למוסלמים, על מנת למנוע חיכוך בעת מעבר הצועדים.
בכיכר צה"ל תבצע המשטרה סינון של המשתתפים על מנת לעמוד בהגבלות המספריות הבטיחותיות שנקבעו בשיתוף הקרן למורשת הכותל בעקבות האסון במירון. לפי ההגבלה, עד 16 אלף בני אדם ישהו בכל רגע נתון ברחבת הכותל המערבי. 8,000 גברים יצעדו דרך שער שכם ורחוב הגיא אל הכותל, וכ-8,000 נשים יצעדו דרך שער יפו והעיר העתיקה.
עוד נמסר כי יותר מ-100 מעצרי מנע בוצעו במסגרת ההיערכות למצעד הדגלים, מרבית העצורים הם תושבי מזרח ירושלים וצפון הארץ. ההחלטה אם לאפשר לח"כ איתמר בן גביר לעלות להר הבית במקביל למצעד הדגלים תתקבל על ידי מפקד המחוז ניצב תורג'מן יחד עם גורמי שירות הביטחון הכללי וגורמים נוספים בהערכת מצב שתיערך ביום ראשון. במשטרה הדגישו כי כרגע אין התרעות ממוקדות לפיגועים.
ניצב תורג'מן אמר במהלך ההיערכות ליום ירושלים: "משימתנו המרכזית היא להבטיח את קיומם התקין והבטוח של אירועי יום ירושלים כמדי שנה בתקופה זו. זהו יום חג לאומי בפרט עבור תושבי העיר והמבקרים בה, ומוטלת עלינו החובה לשמור על הביטחון, ועל הסדר הציבורי.
"לצד ההיערכות המשטרתית המוקפדת והפריסה הרחבה של כל המערכים, עלינו להישאר דרוכים וערוכים כל העת כדי להגיב לכל איום ולטפל בכל אירוע חריג בצורה מיטבית. נפעל בכל הכלים שברשותנו כלפי הפרות סדר וגילויי אלימות מכל סוג. שילוב הזרועות בין כלל המערכים והיחידות המשטרתיות שיפעלו יחד עם גופי הביטחון, החירום וההצלה וכל השותפים להיערכות והפעילות המבצעית הכרחי וחשוב במאמץ המשותף של כולנו".

"אין כל היגיון ביצירת עימותים חריפים"

במקביל, תנועת "מפקדים למען ביטחון ישראל" הזהירה במכתב לראש הממשלה נפתלי בנט ולשר לביטחון הפנים עמר בר-לב ממעבר הצועדים במוקדי החינוך בירושלים. לטענת הקצינים הבכירים לשעבר, "כבר שנים מתקיים מצעד דגלי ישראל בהשתתפות אלפי חוגגים בעיר העתיק ובסביבותיה. בשנים האחרונות, ההתנהגות המתריסה של חלק קטן מהחוגגים ושל חלק קטן מהפלסטינים המתנגדים הפכה את המצעד למוקד עימותים אלימים, שפוגע במרקם החיים ובביטחון ומעלה את המתח בין יהודים לערבים בירושלים ובכל הארץ.
"בימים אלה, לאחר כמה חודשים של מתח, אין כל היגיון ביצירת עימותים חריפים נוספים ומיותרים. אנו קוראים לבחון מחדש את ההחלטה לקיים את המצעד דווקא במסלול שיחצה את מוקדי החיכוך בשער שכם וברובע המוסלמי, ולקיימו במסלול שימנע פגיעה בביטחון בעיר ויגביר את תחושת החג. כך לא נשחק לידיהם של חמאס ושל גורמים קיצוניים - פלסטינים ויהודים - שמעודדים ומרוויחים מעימותים".

נכון לעכשיו בדרג המדיני אין כוונה להתקפל מהתוכנית לקיים את מצעד הדגלים כפי שתוכנן, כולל דרך השער שבו חולפים מדי יום שישי רבבות פלסטינים מהגדה המערבית לתפילות במסגד אל-אקצא.
מנהיג חמאס איסמעיל הנייה שלח בתחילת השבוע אזהרה פומבית לישראל לבל תקיים את מצעד הדגלים ביום ירושלים בתוואי המתוכנן. "אני אומר בבירור, אני מזהיר את האויב מביצוע פשעים וצעדים שכאלה", ציין הנייה.
כבר בסוף השבוע שעבר, יום אחרי שנודע על החלטת השר לביטחון הפנים בר-לב לאפשר למשתתפי מצעד הדגלים לעבור בשער שכם, העבירו פלגי ההתנגדות ברצועת עזה אזהרה ברורה לישראל בנוגע למסלול מצעד הדגלים. בין היתר נמסר אז כי מדובר ב"חציית קווים אדומים" בירושלים.

איומים מפורשים

באיומיו המפורשים ביום ראשון, נמנע מנהיג חמאס מלהזכיר את עזה. "העם הפלסטיני בחזית ההתנגדות בירושלים ובגדה בפרט, לא יתיר ולא יקבל מעבר ההבלים היהודיים האלו במסגד אל-אקצא.
"ההחלטה שלנו ברורה - לא נהסס ולא נתבלבל. נתנגד בכל האפשרויות ולעולם לא נאפשר פגיעה במסגד אל-אקצא או התהוללות ברחובות ירושלים נגד עמנו בירושלים, בגדה המערבית ובפנים. אני קורא לעמנו להיות ערוכים ומוכנים להגן על מסגד אל-אקצא המבורך, ולא לאפשר התהוללות שכזו".
הסוגיה הנפיצה עלתה לדיון בישיבת הממשלה ביום ראשון. השר לשיתוף פעולה אזורי עיסאווי פריג' ממרצ תהה: "למה צריך מצעד דגלים עם דגל ישראל על אפם וחמתם של הערבים במזרח ירושלים?". שרת החינוך יפעת שאשא ביטון מתקווה חדשה השיבה: "כמו שצריך".
ראש הממשלה בנט אמר: "עובדתית, במשך 30 שנה המצעד עובר באותם מקומות. רק בשנה שעברה ראש הממשלה לשעבר התקפל בגלל איומי חמאס וראינו מה קרה - ירי טילים מעזה לישראל. דבר נוסף - המלצת כל גורמי הביטחון ובכללם שב"כ, צה"ל ומשטרת ישראל היא לקיים אותו באותו מסלול. קיבלנו את ההמלצה".