4 צפייה בגלריה
 ראש ממשלת ניואה דלטון טאגלאגי חותם על המסמך עם רן יעקובי, שגריר ישראל לניו זילנד
 ראש ממשלת ניואה דלטון טאגלאגי חותם על המסמך עם רן יעקובי, שגריר ישראל לניו זילנד
ראש ממשלת ניואה ושגריר ישראל בניו זילנד חותמים על מסמך כינון היחסים, השבוע
ישראל ומדינת האי ניואה שבאוקיינוס השקט הודיעו השבוע על כינון יחסים באופן רשמי. ניואה היא אחת מהמדינות הזעירות בעולם הממוקמת על אי בגודל של כ-260 קמ"ר ומספר תושביה עומד על כ-1,800 איש בלבד.
שגריר ישראל בניו זילנד רן יעקובי הגיע ביום שלישי לבירת האי אלופי וקיים קבלת פנים לכבוד 75 שנה לישראל, במהלכה הוכרז על כינון היחסים בין שתי המדינות. ראש ממשלת ניואה דלטון טאגלאגי חתם על הסכם כינון היחסים עם השגריר יעקובי.
4 צפייה בגלריה
שגריר ישראל בניו זילנד, רן יעקובי, נוחת בשדה התעופה בבירת האי שנקראת אלופי
שגריר ישראל בניו זילנד, רן יעקובי, נוחת בשדה התעופה בבירת האי שנקראת אלופי
שגריר ישראל בניו זילנד בביקור בניואה
ניואה אמנם אינה חברה באו"ם, אך משתתפת במגוון רחב של ארגונים בינלאומיים, בעיקר באזור אסיה והאוקיינוס השקט. היא גם מקיימת יחסים דיפלומטיים עם כ-20 מדינות, בהן סין, יפן, אוסטרליה, הודו, הפיליפינים וצ'ילה. המדינה הזעירה כבר הביעה תמיכה בישראל בכמה פורומים בינלאומיים, כולל תמיכה בצירוף ישראל ל-ADB, בנק הפיתוח המרכזי של אסיה.
כינון היחסים הדיפלומטיים עם ניואה הוא חלק ממאמצי ישראלי לחזק את הקשרים עם מדינות הפסיפיק. במסגרת מאמצים אלה, הודיעו לאחרונה פפואה גינאה החדשה ופיג'י על כוונתן לפתוח שגרירויות בישראל בחודשים הקרובים.
השגריר יעקובי אמר כי "נפעל ביחד עם אנשי ניואה לקדם שיתופי פעולה בתחומי החקלאות, הטכנולוגיה וניהול המים. אני משוכנע שהתיירים הישראלים המגיעים לאזור, ישמחו להגיע לאי ולהנות מחוויה ייחודית ומרגשת במדינה ידידותית ואוהבת ישראל".
ניואה חגגה את עצמאותה כמדינת חסות של ניו זילנד ב-19 באוקטובר 1974. התהליך לעצמאות החל 40 שנים לפני כן. ניואה קיבלה עצמאות בניהול של ענייני פנים, כשניו זילנד אחראית לניהול יחסי חוץ וביטחון. זאת בדומה לאיי קוק עמם יש לישראל יחסים דיפלומטיים מ-2008. בנוסף, ניואה ממשיכה לקבל סיוע כלכלי מניו זילנד ולתושבים יש דרכון ניו זילנדי.
לניואה אסיפה כללית שמורכבת מ-20 חברים. חברי האסיפה בוחרים את ראש הממשלה והוא בוחר את שלושת השרים מתוך חברי האסיפה הכללית. הבחירות שם מתקיימות כל שלוש שנים.
בניואה מדברים ניואנית שהיא שפה פולינזית שקרובה לשפה בטונגה ובסמואה, ורוב התושבים יודעים גם אנגלית. ענפי הייצוא העיקריים של המדינה הם ספינות מכליות, פירות, תרמוסטטים, טקסטיל ומכשירי מדידה. כרבע משטחה מיועד לגידול חקלאי, ועל פי חוק אסור למכור קרקעות לזרים, והן עוברות ברובן במשפחה מדור לדור. תיירות הינה ענף מרכזי בכלכלה של ניואה, שנחשבת לאתר צלילות אטרקטיבי, במיוחד לאורך שונית האלמוגים הנדירה הסמוכה לחופיו של האי.
4 צפייה בגלריה
המדינה הננסית ניואה כוננה לראשונה יחסים עם ישראל - דגל המדינה
המדינה הננסית ניואה כוננה לראשונה יחסים עם ישראל - דגל המדינה
דגל ניואה. המדינה חגגה את עצמאותה כמדינת חסות של ניו זילנד ב-1974
ניואה היא אטול האלמוגים המוגבה הגדול בעולם. האי נוצר על ידי התפרצויות געשיות לפני כ-2.5 מיליון שנים שהשאירו אי הבנוי מסלע גיר. זהו דבר המייחד את ניואה מכלל האיים האחרים בדרום הפסיפיק.
ב-1830 הגיעו מיסיונרים לאי ורוב האוכלוסייה התנצרה. המיסיונרים פעלו לעצירת האלימות בין תושבי האי ועזרו לבנות את הפרלמנט הראשון ב-1849. בשנים 1889 ו-1895, המלך פאטה-א-איקי ביקש מבריטניה לתת לניואה סטטוס של מדינת חסות. ב-1900 בריטניה הסכימה ומלך טוגיה-פולו-טואקי קיבל את הכס. ב-1901 סופחה ניואה לניו זילנד ונכללה באיי קוק. השוני בתרבות ובשפה בין איי קוק וניואה הובילו לכך שניו זילנד הפרידה ביניהם ולניואה היה שלטון נפרד מאיי קוק ב-1904. ב-1974 חגגה ניואה עצמאות כמדינת חסות של ניו זילנד.
ב-2004 פגע באי ציקלון שהרס חלק גדול מהאזור הדרומי של הבירה אלופי. הוא השאיר כ-15% מהאוכלוסייה חסרי בית. חלק גדול בחר לא לבנות מחדש ולעבור לניו זילנד. סיבה נוספת למעבר לניו זילנד היא כי לא ראו אופק פיתוח כלכלי בניואה.