שרת החינוך היוצאת יפעת שאשא ביטון (המחנה הממלכתי) התייחסה היום (ב') בריאיון באולפן ynet לתופעת האלימות בבתי הספר והזהירה: "אנחנו ברצף אירועים חריג. התחלנו לאסוף נתונים וראינו שיש מגמה מדאיגה של עלייה בתופעות בריונות ואלימות מכל הסוגים. אני חושבת שהעניין המשמעותי הוא העצימות והחריגות של כל אחד מהמקרים. עוד בקורונה התרעתי שנמצא ילדים במצוקות רגשיות וחברתיות. התחלנו לטפל בזה בצורה אינטנסיבית, אבל אי אפשר להתעלם ממה שקורה בחודש האחרון. אני תמיד אומרת - מערכת החינוך היא מיקרוקוסמוס של החברה הישראלית, מה שקורה בחוץ מחלחל פנימה".
2 צפייה בגלריה
יפעת שאשא ביטון
יפעת שאשא ביטון
"יש תחושה שהבריונות משתלמת". שאשא ביטון
(צילום: אלכס גמבורג )
את מפנה אצבע מאשימה לאיתמר בן גביר או לבנימין נתניהו? "תראי, אנחנו יכולים להשקיע המון כסף ומשאבים בתוכניות ארוכות טווח, בסוף אנשים יוצאים מבית הספר ומה הם פוגשים? אלימות בכבישים, בסופרים, בבתי החולים, ברחובות. יש תחושה שהבריונות משתלמת, אישה של שר מיועד עם נשק חשוף. להציג מישהו כבריון שיכול להביא מנדטים, או שזה שהוא שלף נשק זה יכול לקדם אותו - זה מה שהילדים שלנו שומעים, שזה מותר וכדאי. איך אנחנו מתייחסים לזה כחברה, מה אנחנו עושים איזה? תראי איזו לגיטימציה זה מקבל. אני רואה בכנסת איך מחוקקים את חוק דרעי, נותנים לגיטימציה למי שמורשע להיות שר. מה ילדינו מבינים מזה?"
אריה דרעי אף פעם לא היה ראוי להיות שר מבחינתך בשום ממשלה? למה לא שמענו את זה לפני הבחירות? "מי שאמר את מה שאמר זה בית המשפט. זה לא הגיוני שמתכנסים לחוקק חוק על מנת לאפשר לאדם שהורשע להיות שר. בקואליציה המסתמנת לא עושים כלום לטובת מדינת ישראל אלא רק עבור אנשים מאוד מסוימים שרוצים להרכיב ממשלה. אנחנו מכבדים את תוצאות הבחירות - אני רוצה שהממשלה שתקום תצליח כי בסוף ההצלחה שלה היא של כולנו. אבל הם לא מקימים ממשלה. הם עסוקים בלכסות על כך שהם לא מאמינים אחד לשני ולחוקק חוקים שיאפשר להם לשבת ביחד. מפצלים משרדים בצורה לא פרופורציונלית, מכניסים עוד שרים לתוך משרדים, הופכים את המשטרה לפרטית וכל זה כדי שאולי נגיע לממשלה, כי האמון ביניהם מאוד נמוך".
2 צפייה בגלריה
אריה דרעי, איתמר בן גביר
אריה דרעי, איתמר בן גביר
"עסוקים בלכסות על כך שהם לא מאמינים אחד לשני". דרעי ובן גביר
(צילום: אלכס קולומויסקי)
את חושבת שבגלל הרעיונות של הממשלה הקרובה, אנחנו רק נראה יותר אלימות בבתי הספר? "תראי את האלימות הציבורית בכל מקום. מה שקורה בציבור מחלחל לתוך כותלי בית הספר. זה לא אומר שלא נפעל למגר את התופעה הזו. קיימנו דיונים עם כל ההורים, השותפים, נציגים מהמשטרה כדי למנוע את התופעה הזו. בסוף הדוגמא האישית שעולם המבוגרים נותן, זה מה שהילדים יספגו, ולכן אנחנו צריכים לעשות מאמץ משותף".
המורים החריפו הבוקר את המאבק לביטול הרפורמה בבגרויות, אחד הדברים המרכזיים שעשית בתפקידך. את מודאגת שזה נגמר? "לא, אני חושבת שמי שאמור להיות מודאג זו המערכת. אם אנחנו רוצים לראות מערכת חינוך מתקדמת, זו הרפורמה בשביל זה. להתנגדות אליה יש רק משמעות אחת - רוצים להשאיר את מערכת החינוך מאחור. אני פוגשת הרבה מאוד אנשים שתומכים ברפורמה הזו, רואים הרבה מורים שמגיעים להשתלמויות ורוצים להיות חלק מתהליך ההכשרה לרפורמה. המורים שמתנגדים - או שהם לא מבינים את הרפורמה או שנוח להם להישאר בצורה שבה לימדו לפני 20-10 שנה. כל הסיפור סביבה התחיל בעניין הבגרות בתנ"ך. לא ביטלנו את הבגרו בתנ"ך, עשינו בגרות חיצונית וחיזקנו את המקצוע. אני מציעה לכולם - תעשו בדק בית לפני שאתם צועקים ותראו איך אנחנו לוקחים את מערכת החינוך קדימה".