9 צפייה בגלריה
תיעוד דרמטי: עשרות דרוזים ניסו להשתלט על תחנת משטרה תוך שימוש בירי
תיעוד דרמטי: עשרות דרוזים ניסו להשתלט על תחנת משטרה תוך שימוש בירי
עשרות מפגינים דרוזים ניסו להשתלט על תחנת משטרה בגולן
(צילום: אפי שריר)
אלפי דרוזים מפגינים היום (רביעי) ברמת הגולן נגד הקמת מתחם טורבינות רוח לייצור אנרגיה מתחדשת בצפון הרמה. כוחות משטרה רבים נמצאים באזור העבודות, אל מול הפרות הסדר של המפגינים, שכוללות הבערת צמיגים, יידוי אבנים, ירי זיקוקים ואף השלכת בקבוקי תבערה לעבר כוחות המשטרה. שני מפגינים, גבר כבן 40 וצעיר כבן 20, נפצעו באורח קשה, אחד מהם מירי. שני מפגינים נוספים נפצעו באורח בינוני. ראש מועצת דליית אל-כרמל, רפיק חלבי, הזהיר ב-ynet radio כי בקרב הקהילה הדרוזית "יש זעם גדול מאוד. אנחנו על סף אינתיפאדה בכפרים הדרוזים בישראל".
מאות מפגינים ניסו לפרוץ לתחנת המשטרה בכפר מסעדה תוך שימוש בירי חי, יידוי אבנים וירי זיקוקים. המשטרה מסרה כי השוטרים הצליחו להדוף את המפגינים. "עשרות רבות של דרוזים הגיעו לנקודת המשטרה במסעדה שבגולן וניסו להשתלט עליה. הם יידו אבנים, הציתו גלגלים, ניקבו גלגלים של ניידות משטרה ואף ירו ירי חי. חלק מהשוטרים נפצעו מאבנים שהושלכו לעברם. בתגובה, המשטרה הדפה את הקבוצה והרחיקה אותם מהשטח", נמסר. מלבד המפגינים נפצעו בעימותים גם 12 שוטרים.
9 צפייה בגלריה
הפגנת הדרוזים בכפר יאסיף ברמת הגולן
הפגנת הדרוזים בכפר יאסיף ברמת הגולן
מפגינים בצומת כפר יאסיף
9 צפייה בגלריה
תיעוד דרמטי: עשרות דרוזים ניסו להשתלט על תחנת משטרה תוך שימוש בירי
תיעוד דרמטי: עשרות דרוזים ניסו להשתלט על תחנת משטרה תוך שימוש בירי
מפגינים דרוזים סמוך לתחנת המשטרה במסעדה
(צילום: אפי שריר)

המשטרה מסרה כי "מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי קיים לפני זמן קצר הערכת מצב לנוכח שורת הפרות הסדר המתקיימות מאז שעות הבוקר והצהריים ברחבי הגולן והגליל. המפכ"ל הודיע כי הוא נותן גיבוי מלא לשוטרים וללוחמי משמר הגבול המשתתפים באבטחת הקמת מתקן הטורבינות הצפוני ובשמירה על הסדר הציבורי במספר צירי תנועה מרכזיים, וגינה באופן מלא וברור כל מקרה של תקיפה ואלימות כנגד שוטרים ונגד סמלי שלטון".
לפי המשטרה, "המפכ"ל הנחה את מפקד מחוז צפון ניצב שוקי תחאוכה להמשיך בהידברות רציפה עם מנהיגי העדה הדרוזית, וקורא קורא בשעה זו למנהיגי העדה הדרוזית לפעול להרגעת הרוחות ולגנות יחד איתו כל גילוי של אלימות כנגד שוטרים וסמלי שלטון".
מוקדם יותר פרסמה המשטרה הודעה חריגה לציבור: "ממליצה לא להגיע לאזור רמת הגולן למעט הכפר בוקעאתא". בהודעה נכתב עוד כי "למרות ההסכמים: אלפי דרוזים ממשיכים ליידות בקבוקי תבערה ואבנים ולנקוט באלימות קשה כלפי כוחות המשטרה המאבטחים את הקמת הטרובינות בגולן. המשטרה קוראת לראשי העדה הדרוזית לפעול להרגעת הרוחות".
9 צפייה בגלריה
הפגנת הדרוזים
הפגנת הדרוזים
הפגנת הדרוזים
(צילום: דוברות המשטרה)
עקב ההפגנות, כביש 85 נחסם בצומת יאסיף בשני הכיוונים וכביש 70 נחסם במחלף סומך ובצומת אבליים. בנוסף, כביש 89 נחסם בצומת תפן וכביש 854 נחסם בצומת כישור.
המחאות נגד הקמת המתחם ניצתו כבר אתמול, וגם אז נרשמו עימותים בין שוטרים למפגינים דרוזים, שדיווחו על כמה פצועים. ההפגנה הגדולה היום מתרחשת ברקע קריאות שנשמעו ברשתות החברתיות אתמול לדרוזים מרחבי הגליל להגיע לגולן, ואף לחסום את צומת אליקים. במשך שנים המדינה ניסתה להקים את חוות הטורבינות, ובכל פעם בשל החשש מעימותים סירבה המשטרה לאבטח את העבודות.
צעיר דרוזי בן 29 נפצע באורח בינוני, ככל הנראה מפגיעת כדור גומי, והובא לתחנת מד"א במסעדה. חובשים ופרמדיקים העניקו לו טיפול רפואי ופינו אותו במסוק מד"א-הצלה אייר לבית החולים רמב"ם בחיפה. צעיר נוסף כבן 19 נפצע גם הוא באורח בינוני, והובא לחבירה עם צוותי מד"א בצומת בראון. חובשים ופרמדיקים העניקו לו טיפול רפואי ופינו אותו לבית החולים זיו בצפת כשהוא סובל פציעה חודרת. מהמשטרה נמסר כי השוטרים ולוחמי מג"ב במקום הגיבו למפרי הסדר באמצעים לפיזור הפגנות, אך אחד השוטרים נאלץ לבצע ירי לאחר שחש סכנה מיידית לחייו, כאשר קבוצה של רעולי פנים התקרבו אליו כשברשותם אבנים. במשטרה ציינו כי הפצוע הוא אחד מרעולי הפנים שרצו לעבר השוטר, ככל הנראה כשבידו חפץ חד.
9 צפייה בגלריה
הכניסה למיון בבית החולים רמב"ם בחיפה
הכניסה למיון בבית החולים רמב"ם בחיפה
שוטרי מג"ב בכניסה למיון בבית החולים רמב"ם בחיפה
(צילום: ליאור אל-חי)
ד"ר אלכסנדר איזקסון, מנהל מערך ההרדמה במרכז הרפואי זיו, מסר: "לבית החולים זיו הגיעו שלושה פצועים. פתחנו חדר טראומה, הפצועים קיבלו טיפול להצלת חיים, שני פצועים במצב קשה, אפילו הייתי אומר קשה מאוד. הפצוע השלישי במצב בינוני. פצוע אחד אובחן עם חבלת ראש וקרוב לוודאי יעובר לבית חולים אחר לצורך טיפול נוירוכירורגי. פצוע נוסף נכנס למכון דימות ובהמשך ייכנס לחדר ניתוח".
שוטרי מג"ב הוצבו בכניסה לחדר המיון ברמב"ם כדי למנוע התפרעויות במקום. מהמרכז הרפואי רמב"ם נמסר: "פצוע דרוזי בן 29 הגיע לבית החולים עם פגיעה בפניו. מצבו בינוני. פצוע נוסף יגיע במסוק מבית החולים זיו בצפת. על פי הדיווח שבית החולים קיבל, מצבו קשה".
ראש מועצת דליית אל-כרמל הסביר כי אמנם הקמת מתחם הטורבינות הייתה "הסיבה המיידית" למחאות האלימות, אך ציין כי "זו תוצאה של כעס וזעם גדול מאוד. אנחנו נמצאים בהתרסקות טוטאלית של היחסים. הדרוזים בכרמל ובגליל יצאו אתמול להפגין נגד כל שיטת הדיכוי התכנוני, שיטת האכיפה של חוק קמיניץ, כל הבעיה שגורמים לה בתכנון וחוסר התקצוב".
9 צפייה בגלריה
כוחות מג"ב בכניסה למיון בבית החולים רמב"ם בחיפה
כוחות מג"ב בכניסה למיון בבית החולים רמב"ם בחיפה
שוטרי מג"ב בכניסה למיון בבית החולים רמב"ם בחיפה
(צילום: ליאור אל-חי)
חלבי הוסיף: "עם ישראל לא מבין שהכפרים הדרוזים פשוט נמצאים בסערה אדירה, ובמצב הרבה יותר קשה ממה שקורה בגולן ובמקומות אחרים". הוא הדגיש כי "אנחנו על סף אינתיפאדה, אתם פשוט לא מבינים, לא מזהים את מה שקורה כאן. לפני שבוע דיברנו עם ראש שב"כ רונן בר, והוא יודע וגם הממשלה יודעת שיש זעם גדול מאוד ממה שמתרחש כאן בעקבות חוק קמיניץ".
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אמר בתגובה להתפרעויות: "מבקש לחזק את ידי שוטרי משטרת ישראל באכיפת החוק, הסדר והמשילות ברמת הגולן. חוות הטורבינות מוקמת כדת וכדין ומדינה אינה יכולה לאפשר מציאות שבה כל דאלים גבר. העבודות חייבות להימשך עד להשלמתן ואסור לנו להיכנע לאלימות. אני קורא לראשי העדה הדרוזית לפעול להרגעת הרוחות ולקיום החוק והסדר. מצוקת התכנון ביישובים הדרוזיים מוכרת ותטופל בקרוב במסגרת תוכנית גדולה שאנו מקדמים בממשלה. אין לזה דבר וחצי דבר עם התנגדות אלימה לחוות טורבינות שקיבלה את כל האישורים ומוקמת כדין".
גם בחמאס התייחסו למהומות ואמרו כי "אנחנו מגנים את המתקפה האכזרית שביצעו כוחות הכיבוש הציוניים נגד המוני עמנו הערבי-סורי בגולן הכבוש, במהלך המחאה שלהם נגד החלטת הכיבוש להחרים את אדמותיהם החקלאיות, באמתלה של בניית טורבינות רוח. אנחנו מביעים את תמיכתנו וסולידריותנו עם עמנו מהגולן הסורי הכבוש, ומאשרים כי כל מדיניות הכיבוש של ייהוד ועקירה, והניסיונות למחוק את הזהות הערבית על האדמות הכבושות, לא ישברו את עמנו הפלסטיני והעמים הערבים, שלא ישכחו את אדמותיהם והמקומות הקדושים ויישארו בבריתם עד תבוסת הכיבוש הציוני הפשיסטי".
9 צפייה בגלריה
 מפגין נפגע מירי כדור גומי
 מפגין נפגע מירי כדור גומי
המפגין שנפגע ככל הנראה מירי כדור גומי
(צילום: רץ ברשתות)
"חוק קמיניץ", שאושר בכנסת ב-2017, החמיר את הענישה על עבירות תכנון ובנייה במטרה להגביר את האכיפה נגדן. מרכיב מרכזי בחוק הוא הגברת העיצומים שאפשר להטיל על עברייני תכנון ובנייה, בעיקר באמצעות החמרת הענישה הכלכלית נגדם. כמו כן הוא אפשר להטיל קנסות מנהליים על עבירות תכנון ובנייה, ללא צורך בניהול הליך פלילי. חלבי מתח ביקורת קשה על החוק: "יש מדינת ישראל היהודים, ויש מדינת ישראל הלא יהודים, והדרוזים לצערי הרב נפלו בשנים האחרונות קורבן לאטימות. בחור אחד יוצא לשלדג, אחרר לסיירת גולני, יוצא להילחם בשטחים פה ושם, וחוזר הביתה ונתקל בחוק קמיניץ, שאוסר עליו לבנות".
ראש העדה הדרוזית, השייח מואפק טריף, מסר: "התרעתי בעבר בפני כל גורמי הממשלה מפני השלכות פרויקט הטורבינות ברמת הגולן, וההשלכות של ביצוע עבודות ללא תיאום וללא השלמת המשא ומתן עם התושבים. הכתובת הייתה על הקיר. אני קורא לראש הממשלה ולמשטרת ישראל להורות על הפסקת העבודות במיידי למניעת שפיכות דמים".
טריף הוסיף כי "האירועים וההפגנות ביממה האחרונה הם הצטברות של כעסים רבי שנים על מדיניות מפלה בתחומים שונים, בעיקר בסוגיות הקרקעות, התכנון והבנייה. מחאה זו זכות לגיטימית ובסיסית לאזרחים. במקביל אבקש מבני העדה לממש זכות זו ללא הפרעה לציבור הרחב וללא חסימת צירים ראשיים. מבקש מהמשטרה לנהוג באיפוק עם המוחים כפי שנעשה במקומות אחרים בארץ".
9 צפייה בגלריה
תיעוד דרמטי: עשרות דרוזים ניסו להשתלט על תחנת משטרה תוך שימוש בירי
תיעוד דרמטי: עשרות דרוזים ניסו להשתלט על תחנת משטרה תוך שימוש בירי
שוטרים בהפגנה. "הרשויות המקומיות דורשות את ביצוע הפרויקט"
(צילום: אפי שריר)
9 צפייה בגלריה
תיעוד דרמטי: עשרות דרוזים ניסו להשתלט על תחנת משטרה תוך שימוש בירי
תיעוד דרמטי: עשרות דרוזים ניסו להשתלט על תחנת משטרה תוך שימוש בירי
מפגינים נגד הקמת הטורבינות בגולן. "יפגעו בסביבה"
(צילום: אפי שריר)
מהמשטרה נמסר בנוגע להפגנות כי "נחתמו חוזים ושולמו כספים רבים לבעלי הקרקע, להנהגה ולרשויות המקומיות, אשר דורשות את קיום ביצוע הפרויקט. משטרת ישראל קוראת למנהיגי העדה הדרוזית לקבל על עצמם את קיום ההליך החוקי, להביא להרגעת הרוחות, ולהימנע מהפצת פייק ניוז ברשתות החברתיות. בני העדה נמצאים בלב החברה הישראלית בתפקידי מפתח, ומהווים לאורך השנים דוגמא ומופת לקיום הדמוקרטיה ושמירה על החוק. ההתנהגות האלימה והבריונית הכוללת חסימת כבישים, הצתות צמיגים ופגיעה ברמזורים, עלולה להעביר לפגיעות בנפש ולפגיעה במרקם היחסים הקיים".
מטעם אנרג'יקס נמסר: "החברה קידמה את הפרויקט לאורך שנים בתיאום ובתמיכה מלאה של מנהיגה הרוחני של העדה הדרוזית. המתנגדים, שפועלים ממניעים אנטי ישראליים, פוגעים בפרנסה של מאות משפחות באזור המועסקות בפרויקט ומתעלמים באופן מגמתי ומכוון מהתרומה המשמעותית של הפרויקט לתושבי הקהילה ברמת הגולן.
"בחודשים האחרונים נערך מו"מ ביוזמת החברה וגופי הממשלה הרלוונטיים לטובת הגעה להסכמים ופשרות ואולם כל הניסיונות הללו כשלו בשל התערבותם של שיקולים זרים ומסיבות אידיאולוגיות. צר לנו שגם לאחר שכלל ההתנגדויות נבחנו ע"י גורמי המקצוע השונים, גורמים שונים, חלקם בעלי אג'נדה אנטי ישראלית, מנסים לנהל מאבק שחוטא למטרות הלאומיות של פיתוח רמת הגולן ועמידה ביעדי האנרגיה המתחדשת שהוגדרו ע"י הממשלה".
מעמותת שומרי הגולן נמסר: "העמותה מתריעה זה שנים נגד ההשפעות השליליות הנגרמות מטורבינות הרוח והן מופיעות בזו אחר זו ופוגעות בסביבתן בדיוק כפי שהתרענו. ציפורים רבות נפגעות ומתות באכזריות מלהבי הטורבינות ובעקבות כך יוצא מאיזון המארג האקולוגי הטבעי העדין, חקלאים מתלוננים על כאבי ראש וסחרחורות, הצבא מפנה חיילים מקרבת הטורבינות על גבול ישראל החם ביותר והנה היום אנו עדים למאבק קשה המתרחש בתוך הקהילות בגולן ובין העדה הדרוזית למשטרת ישראל. מאבק זה הורס מערכת יחסים טובה המושתתת על דו קיום וכבוד הדדי אשר נבנתה במשך שנים רבות ובמיוחד בשנים האחרונות בין תושבי הגולן היהודיים והדרוזים ועתה הטורבינות פוגעות גם במרקם הקהילתי הגולני המורכב. אנו קוראים לממשלת ישראל להתערב ולעצור את התקנת והפעלת טורבינות הרוח באופן מיידי ובכך למנוע המשך פגיעה בתושבי הגולן ובטבע הגולני הייחודי".
פורסם לראשונה: 12:34, 21.06.23