החשיפות על אודות השימוש של המשטרה בתוכנת "פגסוס" של חברת NSO ממשיכות לעורר סערה. בזמן שצמרת המשטרה בעבר, בהם גם המפכ"ל לשעבר רוני אלשיך, שומרת ומקפידה על שתיקה רועמת, המשטרה הודתה היום (שלישי) שנמצאו שימושים חריגים בתוכנה. גורם בכיר מאוד לשעבר במשטרה הסביר ל-ynet את העיקרון שעומד מאחורי השימוש בתוכנה: "בכל מקרה יש פה חדירה לפרטיות, אז מה זה חשוב איך הבאת?".
2 צפייה בגלריה
רוני אלשיך
רוני אלשיך
בכירי המשטרה לשעבר, בהם אלשיך, שומרים באדיקות על שתיקה
(צילום: עמית שאבי, AFP)
הפרשה, שנחשפה לראשונה ב"כלכליסט", העלתה שהמשטרה השתמשה לא פעם בתוכנת "פגסוס" של חברת NSO נגד אזרחים ישראלים מבלי שקיבלה צווי חיפוש או האזנה.
הבכיר לשעבר דחה את הטענות שהמשטרה הסתירה ממערכת המשפט את השימוש בתוכנה. "את השופט לא מעניין הכלי, מעניין אותו מה אתה הולך לקחת. מה אכפת לך אם הבאתי את האיכון מהרשת הסלולרית או מ-GPS של האפליקציה הזו או השנייה? מה שמעניין את השופט זה אם אני לוקח את האיכונים שלך בכל רגע נתון ואיפה אתה נמצא, אם אני נכנס עכשיו לחומר מסוים שאגור אצלך".
"בכל מקרה יש פה חדירה לפרטיות, אז מה זה חשוב איך הבאת?", הדגיש הבכיר. "אם חיברת למסך של המיטה או הדבקת לו לתקרה – בסוף שמעת מה קורה בחדר המיטות, זו חדירה לפרטיות. מה זה משנה הטכנולוגיה? יש מיליון טכנולוגיות".

אחת הטענות שהועלו כלפי המשטרה הייתה העובדה שהיא הפעילה את התוכנה נגד אזרחים ישראלים ופגעה בפרטיותם. הבכיר לשעבר תקף את הטענה: "כדי לתפוס פדופילים ורוצחים צריך מערכות טכנולוגיות מתוחכמות. למען הסר ספק, רוצחים ופדופילים הם אזרחים ישראלים. ראשי ארגוני הפשיעה הם אזרחים ישראלים".
"כלים כמו זה, שהוא אחד ממיליון כלים, אמורים להיות מופעלים כלפי אזרחים ישראלים. נקודה", הבהיר הבכיר לשעבר. "בוודאי שמפקחים על אזרחים. אתה רוצה לתפוס ראש ארגון פשיעה שמכיר את כל הטכנולוגיות ואתה תלך לבזק, לטלפון הקווי שלו?".
במסגרת הפרשה נחשף כי המשטרה הפעילה את "פגסוס" בחקירות של נבחרי ציבור, כמו ראשי ערים וח"כ דוד ביטן. "אני לא יודע איזה כלי הפעילו אצל ביטן, אם זה כן פגסוס או לא", אמר הבכיר לשעבר. "אבל אני יודע מי השופט שהיה, אני יודע מה הוא אמר ואני יודע גם מה היה התהליך. הכל שם הועבר ליועץ המשפטי לממשלה".
2 צפייה בגלריה
דוד ביטן בבית המשפט
דוד ביטן בבית המשפט
ח"כ ביטן. "לא יודע אם הפעילו אצלו פגסוס, אבל יודע מה השופט אמר ושהכל הועבר ליועץ המשפטי לממשלה"
(צילום: מוטי קמחי)
הבכיר לשעבר שרטט גם את הגבולות של המשטרה בשימוש במערכת: "אם אתה מפיק משהו מעבר לחומרי החקירה, אם אתה מסיט משהו בניגוד לצי"ח (ציון ידיעות חיוניות מודיעיני – א"ש) – זו האזנת סתר ועבירה חמורה. אם אתה מפיק משהו שאיננו הולם זו עבירה פלילית".
בסופו של דבר הפנה הבכיר את האש אל החברה שאחראית על המערכת. "באים בטענות למשטרה אבל לא באים בטענות ל-NSO למה מכרתם את זה למשטרת הולנד – גם היא מפקחת על אזרחים הולנדים. לא באים בטענות למה מכרתם את זה למשטרת גרמניה כי היא מפקחת על אזרחים גרמנים. לא באים בטענות למה מכרתם את זה למשטרת צרפת כי גם היא מפקחת על אזרחים צרפתים. באים אליהם בטענות למה מכרתם את זה לאמריקה הלטינית, ששם מפקחים על אזרחים בלי ללכת לשופט. אולי מפקחים על מתנגדי משטר בלי ללכת לשופט".