2 צפייה בגלריה
ארה"ב ויזה דרכון
ארה"ב ויזה דרכון
(צילום: shutterstock)
ישראל וארצות הברית יחלו באמצע החודש הבא בהרצה של שלב קריטי בדרך לפטור מוויזה לישראלים, שבמסגרתו יוכלו לראשונה פלסטינים בעלי אזרחות אמריקנית מיהודה ושומרון לטוס לארה"ב דרך נתב"ג ושדה התעופה רמון בלי עיכובים מיותרים.
במצב הנוכחי פלסטינים, בלי קשר לאיזו אזרחות נוספת הם מחזיקים, מחויבים לצאת מהגדה המערבית ולהיכנס אליה דרך מעבר אלנבי (למעט כ-30 אלף פלסטינים בשנה שמורשים לטוס לארה"ב מטעמים הומניטריים). התנאי האמריקני לקבלת ישראל לתוכנית הפטור מוויזה הוא לאפשר לאזרחים אמריקנים, ולא משנה מוצאם, להיכנס באופן חופשי לישראל דרך נתב"ג מבלי שיופלו לרעה במהלך בדיקות ביטחון ביחס לאזרחים אמריקנים אחרים. ארה"ב הבהירה שללא תנאי זה ישראל לא תתקבל לתוכנית הפטור היוקרתית, שמתוכננת להיכנס לתוקף באוקטובר או בנובמבר הקרוב.
ארה"ב וישראל מבקשות לוודא כבר עכשיו שכל המערכות פועלות, כשמדובר בעניין מורכב ובאתגר ביטחוני לשב"כ ולמערכת הביטחון. מערכות חדשות שייכנסו לפעולה יאפשרו לישראל לבחון את זהותם של האזרחים האמריקנים שטסים לארץ עוד לפני ההמראה כדי לאתר חשודים פוטנציאליים. בימים אלה מגובשת במשרד הפנים המדיניות הישראלית בעניין כניסתם ויציאתם של פלסטינים דרך נתב"ג, והיא צפויה להיות מאושרת בשבועיים הקרובים.
2 צפייה בגלריה
מראה שלא היה מעל שנה: דלפקי הצ'ק אין של מחלקת העסקים מלאים
מראה שלא היה מעל שנה: דלפקי הצ'ק אין של מחלקת העסקים מלאים
נתב"ג. מהחודש הבא: פלסטינים בעלי אזרחות אמריקנית יוכלו לעבור ללא עיכובים
(אל על)
באופן תיאורטי, ישראל יכולה לסרב באופן פרטני לכניסה של פלסטיני בעל אזרחות אמריקנית אם מתעורר חשד פלילי, ביטחוני, הגירתי או בריאותי. אבל ברירת המחדל היא עמידה בדרישה האמריקנית להדדיות מלאה, בכניסה וביציאה חופשית של אזרחים אמריקנים וישראלים. חברי קונגרס בארה"ב פנו לאחרונה לממשל ודרשו שלא לאשר את קבלתה של ישראל לתוכנית הפטור מוויזה אם לא תתחייב להימנע מאפליה לרעה של פלסטינים בעלי אזרחות אמריקנית, אך ייתכן כי הצלחת הפיילוט תשכנע אותם שיש לישראל מקום בתוכנית.
לפני כחודש גורם במחלקת המדינה האמריקנית אמר לרשת "אל-ערבייה" באנגלית כי "ישראל עדיין לא עומדת בדרישות כדי להתקבל לתוכנית הפטור מוויזה לארה"ב, ועליה לאפשר לאמריקנים-פלסטינים להיכנס לשטחה ולנוע בו באופן חופשי". הגורם הבהיר כי ישראל אמנם עמדה בסף הסירובים הנדרש לבקשות ויזה - פחות מ-3% - אך עדיין לא עומדת בכל הקריטריונים שנדרשים בתוכנית.
בכיר אמריקני אמר אז ל-ynet כי "יש עבודה בנושא". הגורם שצוטט באל-ערבייה ציין כי "הממשל האמריקני עובד עם ישראל כדי שתעמוד בדרישות, כמו מתן אפשרויות הדדיות ודומות לכלל האזרחים האמריקניים ומכל המוצאים". לדבריו, גם אזרחים אמריקנים ממוצא פלסטיני, כולל אלה שרשומים במרשם האוכלוסין הפלסטיני, זכאים ליהנות מיחס זהה לזה שיקבלו הישראלים בכניסה לארה"ב.