גורם במחלקת המדינה האמריקנית אמר היום (שבת) לרשת "אל-ערבייה" באנגלית כי "ישראל עדיין לא עומדת בדרישות כדי להתקבל לתוכנית הפטור מוויזה לארה"ב, ועליה לאפשר לאמריקנים-פלסטינים להיכנס לשטחה ולנוע בו באופן חופשי". הגורם הבהיר כי ישראל אמנם עמדה בסף הסירובים הנדרש לבקשות ויזה - פחות מ-3% - אך עדיין לא עומדת בכל הקריטריונים שנדרשים בתוכנית.
2 צפייה בגלריה
ארה"ב ויזה דרכון
ארה"ב ויזה דרכון
(צילום: shutterstock)
בכיר אמריקני אמר ל-ynet כי "יש עבודה בנושא". הגורם שצוטט באל-ערבייה ציין כי "הממשל האמריקני עובד עם ישראל כדי שתעמוד בדרישות, כמו מתן אפשרויות הדדיות ודומות לכלל האזרחים האמריקניים ומכל המוצאים". לדבריו, גם אזרחים אמריקנים ממוצא פלסטיני, כולל אלה שרשומים במרשם האוכלוסין הפלסטיני, זכאים ליהנות מיחס זהה לזה שיקבלו הישראלים בכניסה לארה"ב.
האמריקנים רואים בישראל אחראית לתת יחס זהה לכל בעל אזרחות אמריקנית, גם אם מוצאו פלסטיני, לובי, עיראקי או איראני. "הדרכון כחול, כחול, כחול", נוהגים לומר בארה"ב - כביטוי שמדגיש את העובדה שבעיניהם כל אזרח אמריקני זכאי ליחס שווה, בלי קשר למוצאו המקורי. בישראל עשויים לראות בעיה בהכנסת אמריקנים ממוצא פלסטיני, כולל כאלה שרשומים במרשם האוכלוסין הפלסטיני. האמריקנים מצידם רוצים למנוע טרטור, חקירות והטרדות של אזרחיהם - ומחפשים למצוא עם ישראל מנגנון שיאפשר טיפול בצורה מכבדת בנושא.
מהרגע הראשון שבו דנה ישראל עם ארה"ב על קבלתה לתוכנית הפטור מוויזה נחשבה סוגיית היחס השווה לכל האזרחים האמריקנים לרגישה ביותר. בשב"כ טענו כל העת כי לא יהיו אלה שימנעו את הפטור מוויזה לארה"ב, אך הדברים הללו יצטרכו להיבחן בשטח.
2 צפייה בגלריה
ארה"ב ויזה דרכון
ארה"ב ויזה דרכון
"הדרכון כחול, כחול כחול". האמריקנים דורשים: כולם, ללא קשר למוצא, ייכנסו ללא חקירות או טרטורים
(צילום: shutterstock)
בעיני האמריקנים, הטיפול בבעל האזרחות האמריקנית לא מסתיים רק בנתב"ג - אלא עוסק גם בחופש התנועה שלו בגבולות ישראל. בעיני וושינגטון, ישראל נדרשת לאפשר לאמריקנים ממוצא פלסטיני גם לנוע בקלות לגדה המערבית אם יבחרו, ולחזור דרך נתב"ג לארה"ב. בישראל יידרשו לטפל בבעלי דרכון אמריקני בכפפות של משי, ולשנות גישה כלפי מבקרים ממוצאים ערביים ככלל.
התוכנית שגיבשו ארה"ב וישראל אמורה להקל על שני הצדדים למנוע מראש את כניסתם של הממריאים. במסגרת התוכנית, יוכל כל צד לערוך בדיקות מודיעיניות מראש על אותו אדם שיגיע לשטחו.
דברי הגורם האמריקני ל"אל-ערבייה" הגיעו אחרי שהשבוע שלחו 16 סנאטורים אמריקנים מכתב למזכיר המדינה אנתוני בלינקן ולשר לביטחון המולדת אלחנדרו מיורקס, ובו קראו לממשל ביידן להבטיח שבעלי אזרחות אמריקנית יקבלו יחס שווה. הסנאטורים הבהירו כי הם חוששים מכך שאזרחים אמריקנים שמופיעים במרשם האוכלוסין הפלסטיני לא יזכו ליחס שווה לאזרחים אמריקנים מן השורה. כיום, נדרשים בעלי תעודת זהות פלסטינית עם דרכון אמריקני להגיש בקשה להיתר כניסה לישראל ולטיסה דרך נתב"ג.
"לא ראינו כרגע הודעות מצד ממשלת ישראל לגבי האופן שבו היא מתכננת לשנות את הפרקטיקות והמדיניות שמשפיעה באופן שלילי על אזרחים אמריקנים, על בסיס דת, מוצא או באופן ספציפי במקרה זה פלסטינים אמריקנים או ערבים אמריקנים", כתבו הסנאטורים. הם ציינו שלכל מדינה יש את הזכות לנקוט כלפי זרים במדיניות שהיא בוחרת, אך הבהירו כי "אם מדינה מעוניינת בזכות להשתתף בתוכנית הפטור מוויזה שלנו, אין לה את הזכות להפלות אזרחי ארה"ב".
החקיקה שנדרשה להכנסת ישראל לרשימת המדינות הפטורות מוויזה לארה"ב הושלמה בכנסת במרץ האחרון, באיחור ניכר. כעת, מי שאמון על ההתאמות הנדרשות במשטרה, ברשות האוכלוסין וברשות המיסים הוא ראש המל"ל צחי הנגבי, שנבחר להוביל את המשימה. בחודש יולי תגיע משלחת מארה"ב לבחון האם ישראל עמדה בכל הדרישות, ועד לחודש אוקטובר אמור להתקבל הפטור.
החוק שאושר בישראל קבע כי יוקם מרכז לאומי לאיסוף ואבחון נתוני הטיסות והנוסעים הנכנסים לישראל או יוצאים ממנה. הצעת החוק מחייבת קבלת מידע אישי מחברות תעופה לגבי נוסעים בטיסות הנכנסות, היוצאות או העוברות במדינת ישראל. החוק מסמיך שלוש רשויות - שב"כ, המוסד והמשטרה - להקים שלוחות של מאגר המידע שינוהלו אצלן, ולארה"ב תהיה גישה אליהן.