הסעיף בחוק התקציב האמריקני שאמור היה להעביר מיליארד דולר כסיוע חירום לישראל לטובת הצטיידות במיירטים ובסוללות כיפת ברזל הוסר אמש (שלישי) ברגע האחרון בעקבות איומים של חברי קונגרס אנטי-ישראלים במפלגה הדמוקרטית, בהן אלכסנדריה אוקסיו-קורטז, רשידה טליב ואילהאן עומאר. המפלגה הדמוקרטית נאלצה להסיר את הסעיף מהחוק ולהעביר את המימון באופן אחר.
2 צפייה בגלריה
יירוט יירוטים כיפת ברזל מבצע שומר החומות מבצע שומר חומות
יירוט יירוטים כיפת ברזל מבצע שומר החומות מבצע שומר חומות
סוללת כיפת ברזל בפעולה במבצע שומר החומות
(צילום: AFP)
2 צפייה בגלריה
טליב ועומאר במסיבת עיתונאים
טליב ועומאר במסיבת עיתונאים
רשידה טליב ואילהאן עומאר. לחץ מתוך המפלגה הדמוקרטית
(צילום: רויטרס)
האמריקנים הבטיחו להעביר לישראל את הסיוע כדי להשלים את מלאי המיירטים וגם על-מנת לרכוש סוללות נוספות שישפרו את מערך ההגנה בישראל מפני רקטות. העניין סוכם בין שר הביטחון בני גנץ למזכיר ההגנה לויד אוסטין ובין הנשיא ביידן וראש הממשלה נפתלי בנט. הממשל בחר להכניס את סיוע החירום לתוך חוק התקציב, אלא שהוא לא לקח בחשבון שקבוצת מחוקקים פרוגרסיבים ואנטי-ישראלים יסרבו לאשר את התקציב אם יכלול את סיוע החירום.
כמו כן, במפלגה הרפובליקנית זיהו את העימות שהתפתח סביב התקציב, ובחרו להצביע נגד כל התקציב ולא לאפשר את רשת הביטחון בשביל הסיוע לישראל כדי לפגוע ביריביהם. מחשש שכל חוק התקציב ייפול – נאלצו בממשל לשלוף את הסעיף שנוגע לישראל כדי שיעבור.
ותיקי משרד החוץ ומשרד הביטחון לא זוכרים תקדים שבית הנבחרים האמריקני לא מאשר סיוע לישראל שנועד לצרכים הגנתיים ולא התקפיים, מה גם שהייתה תמיכה רחבה מאוד בקונגרס לחבילת הסיוע שנולדה בעקבות מבצע שומר חומות.

הסרת הסעיף מהתקציב תוביל לעיכוב של כמה שבועות עד חודשים באישור חבילת הסיוע. כעת אמור ממשל ביידן להביא את החוק הזה בנפרד, ובישראל מעריכים שבסופו של דבר הוא יעבור בקונגרס, שבו יש תמיכה גדולה מאוד לחבילת הסיוע. לפי ההערכות, הסיוע יאושר עוד לפני סוף השנה - ואם האמריקנים יחזרו בהם מסיכום שבישראל בונים עליו כבר כמה חודשים יהיה זה חריג ביותר.
עד לשעות הערב בבית הלבן היה משוכנעים שהסעיף יעבור. הפרוגרסיבים הציבו מארב שיותר ממה שכוון נגד ישראל - היה מול ביידן. המתנגדים ידעו שההתנגדות תכאיב במיוחד לנשיא שנתן את ההבטחה לסיוע בקולו. מבחינת ישראל זה בבחינת "לא נעים, אך לא נורא", כי חבילת הסיוע תעבור עד סוף השנה. אך מדובר בתזכורת נוספת לכך שיש אגף בתוך המפלגה הדמוקרטית שהוא מאוד לעומתי לנשיא, ובצד השני מנצלים את העימות לצרכים פוליטיים. כך או כך, בבית הלבן ייאבקו על הסיוע בכל הכוח, מאחר שביידן התחייב באופן אישי לאשר את המימון - ומחויב לביטחונה של ישראל.
שר החוץ יאיר לפיד שוחח אמש עם סטני הוייר, מנהיג הרוב בבית הנבחרים, ולפי לשכתו הוסבר כי מדובר בדחייה טכנית על רקע הוויכוח סביב תקרת הגרעון בתקציב האמריקני. "מנהיג הרוב חזר על מחויבותו שלו, של הבית הלבן, של ננסי פלוסי יו"ר בית הנבחרים ושל הסנאטור שומר, מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט, שהתחייבו בפני ממשלת ישראל שתקציב הסיוע עבור כיפת ברזל יועבר בזמן הקרוב", אמרו בלשכת השר. לפיד הוסיף כי "אחרי שנים שבהן הממשלה הקודמת הזניחה את הקונגרס והמפלגה הדמוקרטית, וגרמה נזק ניכר ליחסי ישראל-ארה"ב, אנו בונים היום מחדש יחסי אמון עם הקונגרס. אני מודה לממשל ולקונגרס על מחוייבותם האיתנה לבטחון ישראל".
בהצהרה שמסר בתום מבצע שומר החומות, הודיע ביידן שהבטיח לראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו לחדש את מלאי הטילים המיירטים של כיפת ברזל. כשבועיים לאחר מכן, יצא כאמור שר הביטחון בני גנץ לוושינגטון, שם נפגש עם שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין בפנטגון. "כיפת ברזל הצילה חיים של מאות ישראלים, ויירטה למעלה מ-1,400 רקטות שהיו אמורות לנחות בשכונות מגורים, מרכזי קניות ובתי חולים", אמר גנץ לאוסטין.
בהצהרתו בתום הפגישה האישית ובפתח הפגישה המורחבת עם ראש הממשלה נפתלי בנט וצוותו, אמר ביידן שהוא תומך בחידוש מלאי התחמושת למערך כיפת ברזל, והוסיף כי ארצות הברית תמיד תתייצב לצדה של ישראל.
מוקדם יותר אתמול הודיע הממשל על חידוש המימון לקוורטט לענייני המזרח התיכון, ששותק בתקופתו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ. הקוורטט, שהוקם בשנת 2002 וכלל את ארה"ב, רוסיה, האיחוד האירופי והאו"ם, נועד כדי לסייע בקידום מאמצי השלום בזירה הישראלית-פלסטינית. ממשל טראמפ דרש שפעילות הקוורטט תתבסס על עסקת המאה, ולאחר ששאר החברים בגוף סירבו – המפגשים הופסקו.
לאורך השנים נשמעו טענות לגבי חולשתו וחוסר יעילותו של הקוורטט ועלו רעיונות לגבי שינויים במבנה של הקבוצה. בין היתר הוצע להוסיף לו חברות נוספות, ובראשן מדינות ערביות כמו מצרים וירדן. כעת, ממשל ביידן שמצדד בדיפלומטיה רב-לאומית, הודיע שיחדש המימון לקוורטט אשר עובד לקידום שגשוג, ביטחון וחירות לישראלים ופלסטינים כאחד. הדיפלומט האמריקאי האדי עאמר, עוזר מזכיר המדינה שאמון על הסכסוך בין ישראל לפלסטינים, שוחח עם שליח הקוורטט למזרח התיכון ג'ון קלארק על חשיבות הפורום.
פורסם לראשונה: 22:04, 21.09.21