שר הביטחון בני גנץ, שיצא השבוע לביקור בזק בארצות הברית, נפגש אמש (חמישי) עם שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין בפנטגון והתייחס לאמירתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שלפיה ישראל לא תחשוש להיכנס לחיכוך עם ארה"ב בנושא האיראני. גנץ אמר: "את הדיונים בנושא ננהל בחדרים סגורים. לא בתקשורת ולא בשיח מתריס".
גנץ ציין בפני אוסטין כי "אני מודע למאמצים להגיע להסכם שיעצור את ההתחמשות הגרעינית האיראנית. זהו צורך אסטרטגי משותף. לצד זאת, ונוכח חומרתו של האיום, ישראל תמשיך לפתח יכולות שיאפשרו לה להגן על עצמה".
4 צפייה בגלריה
שר הביטחון בני גנץ פגישה עם מזכיר ההגנה של ארה"ב לויד אוסטין
שר הביטחון בני גנץ פגישה עם מזכיר ההגנה של ארה"ב לויד אוסטין
"הדיונים על איראן יתקיימו בחדרים סגורים, לא בשיח מתריס". גנץ ואוסטין
(צילום: רויטרס)


4 צפייה בגלריה
שר הביטחון בני גנץ פגישה עם מזכיר ההגנה של ארה"ב לויד אוסטין
שר הביטחון בני גנץ פגישה עם מזכיר ההגנה של ארה"ב לויד אוסטין
"אתגרים מביאים הזדמנות לשינוי". גנץ וארדן בפגישה עם אוסטין
(צילום: EPA)
4 צפייה בגלריה
בני גנץ בפגישה עם לויד אוסטין מזכיר ההגנה האמריקני
בני גנץ בפגישה עם לויד אוסטין מזכיר ההגנה האמריקני
(צילום: שמוליק עלמני)
בנוגע לאיום האיראני אמר גנץ כי "בימים אלו איראן ממשיכה לפתח נשק גרעיני ולחמש מיליציות ברחבי המזרח התיכון. איראן היא קודם בעיה עולמית ואזורית, והיא גם בעלת פוטנציאל לאיום קיומי על ישראל כפי שמצהירים ראשיה. אני מודע למאמצים החשובים להגיע להסכם שיעצור את ההתחמשות הגרעינית האיראנית. זהו אכן צורך אסטרטגי המשותף לארה"ב, אירופה, מדינות המזרח התיכון, ישראל וגם לעם האיראני - שראוי למשטר שמטפל בבעיותיו הכלכליות, ולא בפיתוח נשק להשמדת עם אחר. חשוב שנמשיך בדיאלוג בינינו בכדי שההסכם ירחיק את איראן משאיפותיה.
"לפני שבועיים סיימנו מערכה בעזה שפתח ארגון הטרור חמאס", הוסיף שר הביטחון. "בעוד שחמאס ירה אלפי רקטות על ריכוזי אוכלוסייה - צה"ל, באמצעות מודיעין איכותי, חימוש מדויק והוראות פתיחה באש קפדניות - פעל בכדי לפגוע רק במטרות צבאיות ופעל כדי להימנע מפגיעה בבלתי מעורבים. כיפת ברזל הצילה חיים של מאות ישראלים, ויירטה למעלה מ-1,400 רקטות שהיו אמורות לנחות בשכונות מגורים, מרכזי קניות ובתי חולים".
"אתגרים מביאים איתם הזדמנות לשינוי", אמר גנץ לאוסטין טרם הפגישה, שבה השתתף גם השגריר בוושינגטון גלעד ארדן. "אחרי ההישג הצבאי, חייב להתחיל מעשה מדיני שימנע חזרה לעימות. את המהלך הזה אציג לך בהרחבה בפגישתנו. לארה"ב יש תפקיד מרכזי ביחד עם מדינות האזור המתונות שעמן אני עומד בקשר בכדי שהתהליך יצליח".
4 צפייה בגלריה
בני גנץ בפגישה עם מזכיר המדינה אנתוני בלינקן במחלקת המדינה
בני גנץ בפגישה עם מזכיר המדינה אנתוני בלינקן במחלקת המדינה
השבת הנעדרים - תנאים לשיקום עזה. גנץ עם בלינקן
(צילום: שמוליק עלמני)
בדבריו הודה גנץ לאוסטין ולנשיא ג'ו ביידן על "התמיכה בזכותה של ישראל להגן על עצמה, ועל שימור היתרון האיכותי הישראלי". הוא הוסיף: "אנו נמצאים בתקופה של שינויים גדולים ואתגרים חדשים. דבר אחד נשאר יציב: הברית האסטרטגית והשותפות הערכית בין ישראל לבין ארה"ב, והקשרים החזקים בין מערכות הביטחון שלנו".
אוסטין חזר בפני גנץ על מחויבותה של ארה"ב לביטחון ישראל. "נבטיח שישראל תוכל להגן על עצמה מאיומים אזוריים, כמו אלה שמציבה איראן, שלוחותיה וארגוני טרור", אמר. הוא הוסיף כי הממשל האמריקני תומך בזכותה של ישראל להגן על עצמה, והודה לגנץ על תפקידו ביישום הפסקת האש ברצועה. הוא הוסיף: "אנו מחפשים פתרון שיעניק ביטחון לישראלים ולפלסטינים כאחד. אני מדגיש את החשיבות של הפחתת המתיחות במזרח ירושלים ובגדה המערבית, ואת התמיכה של ארה"ב בסיוע הומניטרי ושיקום עזה". הוא קרא גם להחזיר לשולחן את פתרון שתי המדינות לסכסוך הישראלי-פלסטיני.
שלשום, נזכיר, נכנס דוד (דדי) ברנע לתפקידו כראש המוסד בטקס החילופים הרשמי, יממה לאחר שהארגון נפרד מיוסי כהן, שסיים 38 שנות שירות במוסד וכיהן כראש המוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים בחמש השנים האחרונות.
בטקס החילופים הבהיר לו ראש הממשלה בנימין נתניהו את סדר העדיפויות, ואמר, כפי שצוין, כי "אם נצטרך לבחור בין חיכוך עם ארצות הברית לבין סילוק האיום הקיומי - האיום הקיומי גובר". גנץ הגיב זמן קצר אחר כך ותקף במרומז הצהרה זו. "גם אם ישנן מחלוקות, הן ייפתרו בשיח ישיר בחדרים הסגורים ולא בשיח מתריס שעשוי לפגוע בביטחון ישראל", אמר.
במהלך ביקורו בארה"ב נפגש גנץ גם עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן ועם היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן. הפוליטיקאי הישראלי הראשון שהגיע לבית הלבן ולמחלקת המדינה מאז תחילת כהונתו של ביידן. בפגישות עם בכירי הממשלה הציג גנץ את הצורך בשינוי מדיניות ברצועת עזה. "מה שהיה הוא לא מה שיהיה", אמר והדגיש את הצורך המיידי בחיזוק הרשות הפלסטינית. הוא העלה בשיחות את נושא השבת השבויים והנעדרים כתנאי לשיקום רצועת עזה וגם כערך מוסרי והומניטארי. בנושא איראן הציג גנץ את הצורך בהעמקת הפיקוח, והבהיר כי ישראל חייבת להכין אופציה צבאית.