חיל האוויר הגביר ביממה האחרונה את פעילותו בשמי רצועת עזה, על רקע ההתרעה הקונקרטית לפיגוע של הג'יהאד האיסלאמי בטווח הזמן הקרוב. עשרות כלי טיס תוקפים בלתי מאוישים חגים באזור במטרה לצוד ולתקוף חוליות נ"ט או ירי רקטות של הג'יהאד האיסלאמי. הרמטכ"ל, אביב כוכבי, הגיע הבוקר (יום חמישי) לאוגדת עזה לטובת אישור תוכניות התקפיות ברצועה, מתוך היערכות לאפשרות של יום קרב בדרום.
האווירה הכללית בעוטף עזה מתוחה מאוד מאז מעצרם של ראש הג'יהאד האיסלאמי בג'נין בסאם א-סעדי וחתנו אשרף ג'דע, שבמהלכו נהרג גם חמוש פלסטיני. כבר שלושה ימים שכמה כבישים חסומים מחשש לירי נ"ט, צליפה או מטח פצמ"רים, פעילות הרכבת מנתיבות לאשקלון הופסקה וחוף זיקים נסגר למבקרים. עם זאת, עד כה לא הייתה אזעקה או שיגור אחד.
4 צפייה בגלריה
נחל עוז
נחל עוז
"מצב מורכב שלא נתקלנו בו בעבר". נחל עוז
(צילום: רועי עידן)
4 צפייה בגלריה
מחסומים ליד קיבוץ סעד
מחסומים ליד קיבוץ סעד
מחסומים ליד קיבוץ סעד
(צילום: רועי עידן)
החסימות בדרום בעקבות פעילויות ארגון הטרור הג'יהאד האיסלאמי
למרות ההחלטה להמשיך בהגבלות גם היום, ביישובי העוטף מערכות החינוך הבלתי-פורמליות ממשיכות להתקיים כרגיל - אך בקרבת מרחבים מוגנים. על-מנת להקל מעט על התושבים, כביש 232 נפתח הלילה עד 05:30 מצומת סעד ועד כרם שלום, ותושבי הקיבוץ שנמצא במשולש הגבולות עם מצרים ועזה יצאו להפוגה בירושלים למשך סוף השבוע לאחר שבמועצה האזורית אשכול מצאו לכך מימון.
במהלך הלילה התקיימה הערכת מצב נוספת, אולם ככל הנראה לא יהיה שינוי בהנחיות. ייתכן שמערכת הביטחון תאפשר להקל מעט בהסדרי התנועה כדי לאפשר לתושבים לצאת מבתיהם לסידורים חשובים, אך ראשי הרשויות בעוטף העבירו לגורמי הצבא מסרים כי ביישובים כבר מתחיל להיווצר "סיר לחץ" ומוטב לקבל החלטות כבר היום. "זה מצב מורכב שלא נתקלו בו בעבר", אמר אותו קצין הביטחון. "למעשה אנחנו בכוננות שיא ועובדים במתכונת חירום, אבל בפועל שקט ומתוח. זה מצב לא נעים, אבל צריך כאן הרבה מאוד סבלנות".
4 צפייה בגלריה
אשרף ג'דע באסם א-סעדי ג'יהאד אסלאמי
אשרף ג'דע באסם א-סעדי ג'יהאד אסלאמי
הפנים שמאחורי הזיקה בין עזה ליו"ש. באסם א-סעדי וחתנו אשרף ג'דא שנעצרו בג'נין
בתוך כך, המצרים ממשיכים להפעיל לחצים כבדים על הג'יהאד כדי שירסן את תגובתו. ההבנה היא שהארגון השני בגודלו ברצועה לא יוציא לפועל פיגוע גדול ללא אישור חמאס, ולכן ישראל פנתה גם לקטארים כדי לנסות להרגיע את השטח. "אנחנו מקווים שזה הולך לרגיעה, המסרים הישראליים הועברו בצורה מאוד ברורה", אמר ל-ynet פקיד ישראלי בכיר. "אנחנו ממשיכים עם ההתרעה, לפי העדכונים שאנו מקבלים בעזה מבינים את המצב". בשיחה עם נציגי הרשויות המקומיות אמרו בצה"ל כי "בזכות החסימות נמנעו פיגועים".
העיתון הפלסטיני אל-קודס דיווח אמש כי הג'יהאד האיסלאמי הציב בפני המתווכים המצרים כמה תנאים לרגיעה: הראשון הוא איתות למשפחתו של א-סעדי על כך שהוא בריא, הפסקה של הפעילות הצבאית של ישראל בגדה המערבית, והתחייבות "לסיים את סבלו" של העציר חליל עוואודה, איש הארגון, ששובת רעב כבר 145 ימים.

4 צפייה בגלריה
כיפת ברזל בדרום
כיפת ברזל בדרום
העלו את רמת הדריכות מראש. כיפת ברזל בדרום
(צילום: AFP)
לפי הדיווח, ישראל לא משיבה לתנאים וככל הנראה מסרבת לחלקם, בעיקר לפעילות הצבאית. העיתון דיווח כי המגעים בין המתווכים לגורמים בארגון הטרור עדיין נמשכים, ובעוד שהג'יהאד הבהיר שהוא לא מעוניין בהסלמה, הוא הדגיש את זכותו "להגיב על פשעי הכיבוש"
בהתאם להערכת המצב בצה"ל, הוחלט אתמול על תגבור מצומצם של כ-100 משרתי מילואים וכן על גיוס נקודתי של מספר רבש"צים בעוטף עזה לסיוע זמני בבידוד המרחב. גיוס המילואים לא בוצע על בסיס צו 9. מדובר בגיוס מילואים שמתרחש בדרך כלל בימי מתיחות בדרום, וכולל בעלי תפקידים כנהגי אמבולנסים צבאיים, פרמדיקים, צלפים וגורמי רפואה.
בצה"ל, נציין, הבינו מראש שמעצרו של בכיר הג'יהאד ישפיע מיד על פטרוניו ברצועת עזה, וסגירת הצירים בעוטף נלקחה בחשבון. סמוך לשעה 2:00 אחרי המעצר, בתום הערכת מצב לילית בצמרת צה"ל, הוחלט לסגור את הכבישים שנמצאים בקו אש נ"ט מהרצועה. גם סוללות כיפת ברזל בדרום העלו את רמת הדריכות. סעדי כבר שהה בחקירת שב"כ, ובמערכת הביטחון מיהרו להפיץ את תמונתו בחיים ובמצב טוב יחסית. הסיבה: המעצר המשפיל על-ידי כלב, שתועד במצלמות אבטחה, וסימני הדם הרבים שצולמו ברצפת ביתו.
סעדי נחשב לדמות מרכזית בהכוונה, מימון וארגון חוליות טרור. לא מדובר במחבל שמוציא לפועל פיגועים, אלא במפקד שטח שאיחד עשרות חמושים של הג'יהאד תחתיו. הוא הפנים שנמצאות מאחורי הזיקה בין עזה לאיו"ש והרוח שמאחורי תשתיות טרור בגדה בימי שגרה והסלמה, גם בגלל הקשר הרציף שלו עם בכירי הארגון ברצועה וכספי הטרור שהוא דואג להעביר.
בינתיים, במהלך הלילה עצרו כוחות הביטחון 22 חשודים בטרור בכמה מוקדים ברחבי יהודה ושומרון. כמה מהמעצרים התרחשו במחנה הפליטים נור א-שמס, שם נתקלו הלוחמים באלימות קשה, שכללה גם השלכת מטעני חבלה. לא דווח על נפגעים. מעצרים נוספים של חשודים בטרור התרחשו בסילת א-חארתיה ובשכם. בנוסף, צה"ל הגיע לקבר יוסף בשכם לטובת פעולות הנדסיות לשיקום המתחם.