היום השני למבצע "עלות השחר": ירי הרקטות מרצועת עזה לעוטף נמשך לאורך כל הלילה (בין שישי לשבת), כשבמקביל צה"ל תוקף מטרות של הג'יהאד האיסלאמי ברצועת עזה. עד כה לא נרשמו פגיעות בשטח ישראל, מלבד רקטה שהתפוצצה בשטח פתוח בשכונה לא-מאוכלסת שנמצאת בפיתוח בשדרות. לא היו נפגעים, אך נזק קל נגרם לגדר. במקביל צה"ל פעל הלילה גם ביהודה ושומרון, וכ-20 פעילי ג'יהאד איסלאמי נעצרו.
מד"א עדכן בשעות הלילה כי מאתמול אחר הצהריים - מועד תחילת הלחימה - פונו לבתי החולים חמישה נפגעים - ארבעה פצועים קל שנחבלו בריצה למרחב המוגן, ואדם נוסף שלקה בחרדה. בית החולים ברזילי מסר כי בסך הכול הגיעו אליו שבעה נפגעים - חמישה נפגעי חרדה ועוד שני נפגעי גוף.
6 צפייה בגלריה
תקיפת חיל האוויר ברצועת עזה
תקיפת חיל האוויר ברצועת עזה
שיגור רקטות מרצועת עזה
(צילום: EPA)
6 צפייה בגלריה
תקיפת חיל האוויר ברצועת עזה
תקיפת חיל האוויר ברצועת עזה
תקיפת חיל האוויר ברצועת עזה
(צילום: AFP)
במקביל, מטוסי חיל האוויר ממשיכים בתקיפות האוויריות ברצועת עזה, אותן הם מקפידים לכוון נגד יעדי הג'יהאד האיסלאמי. המטוסים תקפו אתר לייצור רקטות ואתרים לייצור פצצות מרגמה. בנוסף הותקפו משגרי רקטות של הג'יהאד האיסלאמי. ברשת אל-ערבייה הסעודית דיווחו כי משלחת מצרית עושה את דרכה לישראל במטרה להביא להפסקת אש.

מבצע "עלות השחר" - כתבות נוספות

בסיכום היום הראשון למבצע, מבינים במערכת הביטחון שהיעד הראשון של המבצע הושג: קטיעת פעולת פיגוע הנ"ט שתכנן בשבועות האחרונים הג'יהאד האיסלמי נגד מטרה ישראלית. יחד עם זאת, ההערכה היא כי חוליות נוספות של ארגון הטרור שנפרסו אתמול ליד גבול הרצועה ימשיכו לחפש מטרות לתקיפה.
תוכנית התקיפה של צה"ל כללה 26 מטרות שונות של הג'יהאד האיסלמי, בהם יעדים בעומק הרצועה לצד עמדות תצפית בחזית. מטוסי קרב ומל"טים של חיל האוויר הטילו אתמול טילים ופצצות בהיקף של 16 טונות חימושים, כאשר גם ארטילריה מדויקת מהקרקע הייתה חלק מהארסנל שנעשה בו שימוש. בציד חוליות השיגור משתתפים גם מטוסי קרב לצד כ-50 מל"טים שמנהלים מרדף חם אחרי החוליות. לפחות ארבע מהן הותקפו, גם לאחר הירי לעבר גוש דן.
6 צפייה בגלריה
ירי מעזה
ירי מעזה
הירי מעזה לעבר שטח ישראל, רוב הטילים יורטו
(צילום AP)
ההיערכות המוקדמת של כיפת ברזל אפשרה לשמר עד כה את אחוזי היירוט הגבוהים - 55 במספר, שמהווים יותר מ-90% מהרקטות, ללא פגיעות מדויקות. ההלם שליווה את פעיליו הצבאיים של ארגון הטרור השני בגודלו ברצועה הוביל לכך שחלפו חמש שעות מרגע החיסול של בכיר הארגון תייסיר ג'עברי, עד שנורה המטח הראשון לעבר ישראל.
הירי לישראל נמשך אל תוך הלילה, כשאחרי חצות נשמעו אזעקות בשדרות, אזור התעשייה הדרומי באשקלון, יישובי עוטף עזה וקיבוץ ניצנים שבין אשדוד לאשקלון. לאחר כשעה של הפוגה חודש הירי, ונשמעו אזעקות בעיר שדרות וביישובי עוטף עזה.

מהחיסול ועד המטחים

מבצע "עלות השחר" נפתח בהפתעה ב-16:16, עם התקיפה המשמעותית ברצועת עזה שבה חוסל בדירת מסתור בכיר הג'יהאד האיסלאמי, תייסיר ג'עברי, מפקד המרחב הצפוני של הארגון בעזה. התקיפה הזו הגיעה אחרי ארבעה ימים מתוחים של כוננות בדרום בכלל, ובעוטף עזה בפרט, שם היו נתונים האזרחים למגבלות תנועה בעקבות כוננות פיגועים לאחר מעצר בכיר הג'יהאד בג'נין, באסם א-סעדי.
לאחר מכן הגיע גל תקיפות שני נגד עמדות צבאיות של הג'יהאד, שגם בו חוסלו מחבלים מהארגון, בנוסף לתשעת המחבלים שחוסלו בתקיפה הראשונה יחד עם ג'עברי. לקראת השעה 21:00 החל הג'יהאד האיסלאמי בירי תגובה לעבר יישובי הדרום והמרכז, שעליו קיבל את האחריות. לפי ההערכה, עשרות רקטות נורו, כמה מהן הוגדרו כשיגורים כושלים שלא חצו לשטח ישראל. יותר ממחצית השיגורים שכן חצו את גדר הגבול יורטו. בזמן השיגורים לשטח ישראל, תקף צה"ל עמדות ירי של הג'יהאד האיסלאמי, אתרי ייצור אמצעי לחימה ומחסנים - והוא המשיך בתקיפות גם לאחר מכן. בעזה דיווחו על 10 הרוגים ו-65 פצועים ברצועה מאז תחילת המבצע אתמול אחר הצהריים.
6 צפייה בגלריה
וחצאין שלו עם לפיד מעכשיו
וחצאין שלו עם לפיד מעכשיו
לפיד וגנץ. במקביל להצהרתם - אזעקות נשמעו בבת ים וראשון לציון
(צילום: אלעד מלכה)
במקביל לשיגורים הצפוניים ביותר עד כה, לראשון לציון ובת ים, נאמו ראש הממשלה יאיר לפיד ושר הביטחון בני גנץ. השניים מסרו הצהרה משותפת - שהחלה זמן קצר לפני האזעקות. לפיד הכריז כי ישראל לא מעוניינת במערכה נרחבת ברצועת עזה, אך גם לא חוששת ממנה. "ההנחיה שקיבלו כוחות הביטחון הייתה חד משמעית: ישראל לא תעמוד מנגד כשמנסים לפגוע בתושביה", אמר ראש הממשלה. "מדיניות הממשלה הזו היא אפס סובלנות לכל ניסיון ירי – מכל סוג - שיוצא מעזה לעבר שטח ישראל".
6 צפייה בגלריה
התקיפה בעזה
התקיפה בעזה
תקיפה ברצועת עזה, אתמול
(צילום: AP)
6 צפייה בגלריה
מסוק חיל האוויר מעל עזה
מסוק חיל האוויר מעל עזה
מסוק חיל האוויר מעל שמי עזה
(צילום: רויטרס)
שר הביטחון בני גנץ אמר כי "אף ארגון טרור ואף אדם לא יחזיק באזרחי ישראל כבני ערובה בבתיהם. יצאנו באופן יזום למבצע עלות שחר מול הג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה בכדי לנטרל את האיום על יישובי ואזרחי עוטף עזה. במכת פתיחה עוצמתית, שנשענה על מודיעין מדויק, ביצעו צה"ל והשב"כ באמצעות חיל האוויר עשרות תקיפות של מטוסי קרב וכטב"מים לסיכול של בכירים בג'יהאד האסלאמי ופעילי טרור במערך הנ"ט ובמערכים הקדמיים שאיימו על יישובי הדרום". גנץ הודיע כי "המדיניות שלנו ברורה: מי שיאיים - לא יתקיים. זה נכון לגבי יורשו של בהא אבו אלעטא, תייסיר ג'עברי, וזה נכון לגבי כל מחבל בן מוות שיבקש לפגוע באזרחי ישראל".
אתמול, בשעות הערב והלילה, דווח על תקלות באתר פיקוד העורף, שמסר כי העניין בטיפול. "בשעה האחרונה קיבלנו מכם פניות על שיבושים בפעילות פורטל החירום הלאומי, אנו מטפלים בתקלה ופועלים לתיקון השיבושים", נכתב בערוץ הטלגרם של הפיקוד - שפעיל כל העת.

הגיבוי האמריקני: "לישראל הזכות להגן על עצמה"

דקות לפני ההתרעות הראשונות שנשמעו, שגריר ארה"ב בישראל טום ניידס גיבה את פעולת צה"ל ברצועה וכתב בטוויטר: "ארצות הברית מאמינה בתוקף שלישראל יש זכות להגן על עצמה". עם זאת, הוא ציין: "אנו מקיימים מגעים עם גורמים שונים וקוראים לכל הצדדים לרגיעה". מאוחר יותר שוחח שר הביטחון גנץ עם מזכיר ההגנה האמריקאי לויד אוסטין, ונתן לו עדכון מבצעי על מבצע "עלות השחר" ועל המאמצים להשיב את השקט והיציבות בעוטף עזה. גנץ ציין בפני מזכיר ההגנה כי "ישראל פועלת בכדי להגן על עצמה ועל אזרחיה ותפעל באופן ממוקד ובנחישות מול הטרוריסטים ומחוללי הטרור בכדי להגיע ליעדיה".

שליח מזכ"ל האו"ם למזרח התיכון תור וונסלנד פרסם אמש הצהרה ובה כתב: "אני מודאג מאוד מההסלמה המתמשכת בין חמושים פלסטינים לישראל, כולל הרג ממוקד של בכיר הג'יהאד האיסלאמי הפלסטיני בתוך עזה. זה מתרחש בתוך המתיחות הגוברת ברחבי הגדה המערבית ורצועת עזה בשבועות האחרונים. בשעות האחרונות נהרגו לפחות 10 פלסטינים בהתקפות אוויריות ישראליות. אני עצוב מאוד מהדיווחים לפיהם בת 5 הייתה בין אלה שנהרגו בתקיפות אלו. לא יכולה להיות הצדקה להתקפות כלשהן נגד אזרחים".
הוא התייחס גם לשיגור הרקטות לשטח ישראל ואמר: "ההסלמה מסוכנת מאוד. שיגור הרקטות חייב להפסיק לאלתר, ואני קורא לכל הצדדים להימנע מהסלמה נוספת. האו"ם מעורב במלואו עם כל הנוגעים בדבר בניסיון למנוע סכסוך נוסף שיהיו לו השלכות הרסניות, בעיקר על אזרחים. האחריות היא על כל הצדדים להימנע מכך".
שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן תקף את וונסלנד על הודעתו: "בזמן שהג'יהאד האיסלאמי משגר טילים לעבר אזרחים פלסטינים שליח האו"ם מביע 'דאגה עמוקה' מנטרול של מחבל בכיר שעומד מאחורי מתקפה קרובה של ישראלים. האם הוא גם יביע דאגה עמוקה מנטרול א-זוואהירי? (מנהיג אל-קאעידה שחוסל השבוע - י"ז)".
גם בקטאר גינו את התקיפה ברצועה. משרד החוץ הקטארי מסר כי "אנו מגנים בחריפות את התוקפנות הישראלית בעזה שהובילה למספר הרוגים ופצועים. משרד החוץ קורא לקהילה הבינלאומית לפעול במהירות כדי לעצור את התוקפנות הישראלית נגד אזרחים, ובפרט נגד ילדים ונשים".
פורסם לראשונה: 23:02, 05.08.22