מבצע "עלות השחר" יצא לדרך היום (שישי), 88 ימים לפני שאזרחי ישראל יגשו לקלפי בפעם החמישית תוך כשלוש שנים וחצי. באופוזיציה, שהרבתה בימים האחרונים לתקוף את הממשלה על ההחלטה להכניס את יישובי עוטף עזה לסגר, העניקו גיבוי לצה"ל וקראו לממשלה לפעול בנחישות.

מבצע "עלות השחר" - כתבות נוספות

יו"ר מפלגת הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' פנה לראש הממשלה יאיר לפיד ואמר: "היו וישנם בינינו הרבה חילוקי דעות על הממשלה, הקמתה ותפקודה. בעת הזאת, יש לך גיבוי מלא מאיתנו למתקפה נרחבת נגד האויב".
6 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
פנה ללפיד. "יש לך גיבוי מלא מאיתנו"
(צילום: קובי קואנקס)
הוא המשיך: "תושבי עוטף ישראל אינם אזרחים סוג ב', וסגר מתמשך בגלל איומי הגיהאד האיסלמי אינו מתקבל על הדעת. תתקוף בעוצמה ובנחישות, יש לך גיבוי מלא מהאופוזיציה". יו"ר ש"ס אריה דרעי צייץ בטוויטר, רגע לפני כניסת השבת: "אני דורש מהמערכת הצבאית והדרג המדיני להשיב את ההרתעה. האויב חייב להבין כי דמם ונפשם של תושבי העוטף אינו מותר". יו"ר האופוזיציה, ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, העדיף להתעלם מהדרג המדיני וצייץ כי הוא "מחזק את צה"ל וכוחות הביטחון שלנו. אוהבים אתכם ומתפללים להצלחתכם".
6 צפייה בגלריה
התקיפה בעזה
התקיפה בעזה
התקיפה בעזה
(צילום: AP)
6 צפייה בגלריה
"להשיב את ההרתעה"
"להשיב את ההרתעה"
"להשיב את ההרתעה"
(צילום: AFP)
בקואליציה התייחסו לפעולה שיצאה לפועל אחר הצהריים ובה חוסל בכיר הג'יהאד האיסלאמי פלסטיני תייסיר ג'עברי. שרת התחבורה מרב מיכאלי כתבה בטוויטר: "לתושבות ותושבי ישראל מגיע לחיות בביטחון. אף מדינה ריבונית לא הייתה מסכימה למצור על תושביה על ידי ארגון טרור. שורשי והשלכות טרור הג'יהאד האסלאמי הם ברמה האזורית והבינלאומית והג'יהאד צריך לדעת שכלל הפעילות שלו, גם מחוץ לעזה, היא מטרה חשופה אם יפעל נגדנו. מחזקת את ידי כוחות הביטחון".
שרת הפנים ויו"ר "הרוח הציונית" איילת שקד הסתפקה בציוץ קצר: "תושבי עוטף עזה לא יהיו בני ערובה של מחבלי הג'יהאד האיסלאמי. פשוט כך".

גורמים במשותפת תקפו: "מתקפת עלות הסחר"

לעומת מיכאלי, זהבה גלאון המתמודדת לראשות מרצ, כתבה בטוויטר: "הלב עם מיליוני נשים וגברים, נערים וילדים שחיים במציאות בלתי אפשרית יותר מדי שנים". לדבריה, "למיליוני ישראלים ופלסטינים לא מגיע עוד עשור של אלימות, טרור והרג. מגיעה להם תקווה וביטחון ארוך טווח, ולא הידרדרות והסלמה". סגן שר הכלכלה יאיר גולן, שמתמודד אף הוא לראשות המפלגה כתב: "בשעה מתוחה זו כולנו מחזקים את תושבי העוטף והדרום, ומקווים כי שלום יהיה לכל אזרחי ישראל וחיילי צה"ל". חבר הכנסת מוסי רז ממרצ ערך הקבלה בין תושבי עזה לדרום: "בעזה ושדרות ילדות רוצות לחיות".
6 צפייה בגלריה
זהבה גלאון
זהבה גלאון
מיכאלי חיזקה את כוחות הביטחון, גלאון: "צריך תקווה וביטחון, לא הסלמה"
(צילום: עמית שאבי, יואב דודקביץ )
6 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה הרשימה המשותפת
ישיבת סיעה הרשימה המשותפת
עודה: "פשעי מלחמה". גולן: "כולנו מחזקים את תושבי הדרום"
(צילום: יואב דודקביץ', קובי קואנקס)
יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה תקף את פעולות הממשלה בראשות לפיד: "ממשלת ישראל מבצעת פשעי מלחמה נגד העם הפלסטיני כדי לשרת אינטרסים פוליטיים צרים, ואת המחיר משלמים העזתים בדם. חייבים לעצור את האש מיד! רק משא ומתן לסיום הכיבוש יביא ביטחון לאנשים. לא דמם של ילדים חפים מפשע". מי שאף הגדיל לעשות הוא חבר הכנסת עופר כסיף שכינה את התקיפות בעזה נגד יעדי טרור "מתקפת עלות הסחר" וטען כי מדובר ב"דם תמורת קולות".
לדבריו, "מהלך האלימות הציני של לפיד וגנץ בתקווה לעוד מנדטים בבחירות יביא רק לים של דמעות ודמים, בגטו עזה, שם כלואים 15 שנה שני מיליון בני אדם, וגם ובישראל. המתקפה כבר גבתה את חייה של אלאא קדום בת ה-5. די! עצרו את האש עכשיו".
ברע"מ שמרו על שתיקה בשעות שחלפו מאז פתיחת המבצע, אך יו"ר התנועה האיסלאמית - שחברי המפלגה נתונים למרותו הרוחנית - גינה את התקיפה בעזה. "המבצע הלא מוצדק הזה הוא רק חלק מסדרה של שפיכות דמים שלא תביא טוב לאזור כולו", אמר השייח ספואת פריג'. "אנו דורשים מהממשלה להפסיק את התוקפנות הזו לאלתר ולפעול להשבת השקט שהיה עד כה, ולא לסכן את חייהם של חפים מפשע ואזרחים".
השייח פריג' הוסיף כי "חובתנו כלפי עמנו בעזה אינה תלויה בגינוי התוקפנות. חובתנו לאורך כל השנה לתמוך באנשינו שבמצור ולהבטיח חיים טובים ליתומים והמשפחות הנזקקות שם. שורש הבעיה ברצועת עזה הוא המצור החונק, והכישלון להתקדם לעבר פתרון שיסיים את הכיבוש והמצור, הכרה בהקמת מדינה פלסטינית עצמאית וקידום פתרון בדרכי שלום בין שני העמים".
6 צפייה בגלריה
מנסור עבאס
מנסור עבאס
לא התייחס למבצע באופן אישי. מנסור עבאס
(צילום: יואב דודקביץ)
עם זאת, איש הפלג הצפוני, השייח ראאד סלאח, השתלח במנסור עבאס ובאיימן עודה. "תשים חינה על ידיך", רמז סלאח למנהגי השמחה בחברה הערבית. "אתה, ומפלגת רע"מ שלך, בעלי ברית של ראש הממשלה לפיד, ראש הממשלה לשעבר בנט ושר הביטחון גנץ שעמדו מאחורי ההחלטה לצאת למלחמה הבוטה הזו שהוכרזה נגד עמנו בעזה", אמר סלאח.
סלאח תקף את עודה, שהמליץ במערכת הבחירות ב-2019 על בני גנץ לראשות הממשלה, ואמר: "מתבייש בך, איימן עודה. אתם אלה שהפושע לפיד מדבר עליכם עם אפשרות שתהיו שותפים שלו בממשלה עתידית".