נשיא רוסיה ולדימיר פוטין יגיע היום (ב') לביקור בבלארוס, בצעד המגביר את החשש כי הוא מתכוון ללחוץ על השליט אלכסנדר לוקשנקו, בעל בריתו, להצטרף למלחמה באוקראינה. בכירים בקייב מזהירים כבר חודשים שבלארוס עלולה להצטרף לכוחות הרוסיים ולשמש כבסיס אם לשיגור מתקפה חדשה על הבירה האוקראינית, ובישיבה עם הפיקוד הצבאי הבכיר שלו הצהיר אמש נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי: "ההגנה על גבולותינו, הן עם רוסיה והן עם בלארוס, ניצבת בעדיפות עליונה מבחינתנו כל העת. אנחנו מוכנים לכל תרחיש הגנתי".
7 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו
פוטין ולוקשנקו. ביקור ראשון אחרי 3.5 שנים
(צילום: רויטרס; AP)
7 צפייה בגלריה
אוקראינה קייב מתקן תשתית עולה באש אחרי תקיפת כטב"ם של רוסיה
אוקראינה קייב מתקן תשתית עולה באש אחרי תקיפת כטב"ם של רוסיה
מתקן תשתית עולה באש באחת התקיפות לפנות בוקר בקייב. שוב הפסקות חשמל יזומות
(צילום: רויטרס)
מתקפת המל"טים הבוקר:

ביקורו של פוטין היום בבלארוס יהיה הראשון שלו שם זה שלוש וחצי שנים, והקרמלין תיאר אותו כ"ביקור עבודה". אלא שבאוקראינה עדיין זוכרים היטב כיצד בתחילת השנה אפשרה בלארוס לצבא הרוסי להציב בשטחה עשרות אלפי חיילים בטענה שהם הגיעו רק לצורך תרגיל צבאי, ואז, ב-24 בפברואר, הניחה להם, כפי שהזהירו במערב, לפלוש משטחה לתוך אוקראינה ולפתוח במלחמה נגד הממשלה בקייב.
בחודשים האחרונים טען הרודן לוקשנקו שוב ושוב כי אין לו כוונה לשלוח כוחות בלארוסיים לתוך אוקראינה, אך רבים מפקפקים בהבטחות הללו. ממש הלילה הודיעה רוסיה כי גדוד שאותו שלחה לבלארוס בחודש אוקטובר יחל כעת בתרגילים צבאיים שם, אך לא מסרה היכן בדיוק בבלארוס ייערך התרגיל.
בשבוע שעבר הזהירה אוקראינה כי רוסיה מכינה 200 אלף חיילים רעננים למתקפה חדשה גדולה שבה תפתח ממזרח, מדרום או מבלארוס שבצפון. קייב טענה כי המתקפה הזו עלולה לצאת לדרך כבר בינואר, אך ציינה כי סביר יותר להניח שהיא תחל באוויר.

הרוגים בחרסון המופגזת, אש על בלגורוד שברוסיה

הבוקר ביצעה רוסיה עוד מתקפת מל"טים על קייב וסביבותיה, והממשלה האוקראינית מסרה כי מערכות ההגנה האווירית שלה הצליחו להשמיד כ-15 מ-20 הכטב"מים ששוגרו לעבר הבירה. לדברי אוקראינה כלי הטיס הרוסיים תקפו שוב תשתיות חיוניות סביב הבירה, ומושל קייב אולכסיי קולבה מסר כי גם בתים פרטיים נפגעו בתקיפה. הוא קרא לתושבים לתפוס מחסה במקלטים עד שיסתיימו האזעקות. מבדיקות ראשוניות עולה כי שני בני אדם נפצעו.
7 צפייה בגלריה
ריכוז כוחות צבא רוסים בבלארוס
ריכוז כוחות צבא רוסים בבלארוס
ריכוז הכוחות הרוסיים בתוך בלארוס לפני הפלישה בתחילת השנה. בקייב חוששים משידור חוזר
(צילום: EPA / Maxar Technologies)
7 צפייה בגלריה
תרגיל של רוסיה עם בלארוס משבר אוקראינה
תרגיל של רוסיה עם בלארוס משבר אוקראינה
ה"תרגיל" הרוסי-בלארוסי בינואר. לוקשנקו טוען: "לא אשלח חיילים לאוקראינה"
(צילום: AFP)
כמה פיצוצים חזקים נשמעו לפנות בוקר בבירה, אך לא ברור אם הם נגרמו מפגיעת המל"טים במטרותיהם או מהשמדתם על-ידי מערכות ההגנה האוקראיניות. גם הפעם, כמו אחרי תקיפות רבות של רוסיה בחודשים האחרונים, נאלצה חברת החשמל המקומית YASNO לבצע הפסקות חשמל יזומות בקייב כדי לוודא שהמערכת לא תקרוס.
שיגור המל"טים הבוקר הוא חלק ממבצע הפצצות מתמשך שמנהלת רוסיה נגד אוקראינה מאז אוקטובר: כשברקע הקושי של כוחותיה הרגליים להתקדם בשדה הקרב היא תוקפת מהאוויר תשתיות אוקראיניות חיוניות, בכלל זה תשתיות אנרגיה ומים, ולפי הערכות היא פגעה כבר ביותר מ-50% מרשת החשמל האוקראינית. בקייב ובמערב אומרים כי על-ידי השבתת רשת החשמל כעת, כשהחורף הגיע לאוקראינה והביא איתו קור מקפיא, מקווה פוטין לאלץ את ממשלת אוקראינה להיכנע. במערב מזהירים כי גם מעשים אלה נחשבים לפשעי מלחמה.
ביממה האחרונה נמשכה הלחימה גם באזורים הרחק מהבירה קייב. אתמול הפגיזה רוסיה את מרכז העיר הגדולה חרסון, שממנה אולצה לסגת בחודש שעבר באחת ההשפלות הגדולות ביותר שספגה במלחמה. לדברי אוקראינה שלושה בני אדם נפצעו בהפגזה הזו. מאז הנסיגה הרוסית בחרסון מוצאים עצמה העיר והיישובים הסמוכים לה תחת הפגזות תדירות מצד רוסיה, ובסוף השבוע דווח שם על שלושה הרוגים. מנגד דיווחה רוסיה כי אדם נהרג אתמול ועוד שמונה נפצעו כשאוקראינה הפגיזה את אזור בלגורוד הרוסי, הסמוך לגבול בין שתי המדינות.
7 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי ביקור ב חרסון אחרי שחרורה מ כיבושה של רוסיה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי ביקור ב חרסון אחרי שחרורה מ כיבושה של רוסיה
נשיא אוקראינה זלנסקי. היועץ הזהיר: "הקרבת שטחים אוקראיניים תהיה ניצחון לפוטין"
(צילום: רויטרס)
7 צפייה בגלריה
תוצאות המתקפה בחרסון
תוצאות המתקפה בחרסון
שלושה נהרגו בהפגזות הרוסיות על חרסון. העיר סופגת אש כבדה
(צילום: AP)
בתוך כך הצהיר אתמול מזכיר המדינה האמריקני לשעבר הנרי קיסינג'ר, מי שהיה הארכיטקט של מדיניות הדטאנט בשלהי המלחמה הקרה, כי הולך ומתקרב הרגע שבו יהיה צורך לנהל משא ומתן לשלום עם רוסיה. קיסינג'ר כתב למגזין The Spectator: "הולך וקרב הרגע שבו יהיה צורך להתבסס על השינויים האסטרטגיים שכבר הושגו ולשלב אותם במבנה חדש לקראת השגת שלום במסגרת משא ומתן".
ממשלת אוקראינה מיהרה לדחות את הדברים, וטענה כי מדובר בכניעה לתוקף על-ידי הקרבת אזורים שאותם הוא כבש באוקראינה: "כל מי שתומכים בפתרונות פשוטים צריכים לזכור את המובן מאליו", אמר מיכאילו פודוליאק, יועצו הבכיר של נשיא אוקראינה זלנסקי. "כל הסכם עם השטן – שלום רע על חשבון שטחים אוקראיניים – יהיה ניצחון לפוטין ומתכון להצלחת האוטוקרטים ברחבי העולם".