4 צפייה בגלריה
זלנסקי וביידן
זלנסקי וביידן
זלנסקי וביידן
(צילום: רויטרס, AP)
ארה"ב מתכננת להעביר לאוקראינה ציוד אלקטרוני מתקדם שממיר תחמושת אווירית שאינה מונחית ל"פצצות חכמות" שיכולות לפגוע בעמדות של צבא רוסיה ברמת דיוק גבוהה. כך דיווח "וושינגטון פוסט", מפי גורמים בכירים המעורים בנושא.
אותה ערכה שהאמריקנים עשויים להעביר לאוקראינה מאגדת מכשירי מיקום גלובליים לדיוק, ויכולה להתחבר למגוון רחב של כלי נשק, וליצור פצצות חכמות מדויקות, פצצות "שגר ושכח" - JDAM.
לפי הדיווח, עדיין לא ברור אם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן או מי מיועציו הבכירים לביטחון לאומי אישרו את העברת הציוד לאוקראינה. הגורמים המעורים בנושא לא ציינו אם הכוחות האוקראיניים יפעילו את הערכות על כלי טיס או על כלי נשק המוצבים על הקרקע, וגם לא ציינו אילו מערכות ספציפיות שבארסנל של קייב יהיו מועמדות לתוספות הללו.
4 צפייה בגלריה
JDAM מתחת לכנף מטוס F-16
JDAM מתחת לכנף מטוס F-16
JDAM מתחת לכנף מטוס F-16
חיל האוויר האוקראיני נשען בעיקר על מטוסי קרב מסוג מיג מהתקופה הסובייטית. הפנטגון חיפש דרכים לשפר אותם, במקום לספק כלי טיס מערביים חדשים יותר שידרשו מהטייסים האוקראינים ומצוותי תחזוקה להתחיל אימונים חדשים ומורכבים.
ממשל ביידן סיפק כבר בעבר לאוקראינה אמצעי לחימה מתקדמים אחרים, כולל טילי HARM, כדי לשפר את היכולת של קייב לבצע תקיפות אוויריות. העברת "פצצות חכמות", אם אכן תתרחש, תסמן צעד משמעותי חשוב ונוסף של וושינגטון בניסיון לסייע לאוקראינה להדוף את הרוסים, בכך שתספק דרך חדשה לפגיעה ביחידות רוסיות ובמפקדות שלהם.
מאז חודש יוני, אוקראינה הסתמכה במידה רבה על המערכת הארטילרית מתוצרת ארה"ב HIMARS, כדי להסב פגיעות משמעותיות לכוחות הרוסיים, וכדי לשבש את קווי האספקה של מוסקבה.
4 צפייה בגלריה
זירת מתקפה של מל"טים ב קייב אוקראינה מלחמה מול רוסיה
זירת מתקפה של מל"טים ב קייב אוקראינה מלחמה מול רוסיה
פגיעת מל"טים מתוצרת איראנית בקייב, אתמול
(צילום: רויטרס )
4 צפייה בגלריה
זירת מתקפה של מל"טים ב קייב אוקראינה מלחמה מול רוסיה
זירת מתקפה של מל"טים ב קייב אוקראינה מלחמה מול רוסיה
(צילום: רויטרס )
אתמול תקפו הרוסים שוב את בירת אוקראינה קייב, והרשויות שם מסרו כי מבנה ממשל אחד ועוד ארבעה בנייני מגורים נפגעו מרסיסים של מל"טים מתאבדים מתוצרת איראנית. לא דווח על נפגעים במתקפה, שלפי הנשיא וולודימיר זלנסקי כללה לפחות 13 מל"טים מתאבדים. הוא טען כי כל המל"טים הללו יורטו על ידי מערכות ההגנה האוויריות האוקראיניות.
בניגוד למתקפות קודמות על בירת אוקראינה בחודשים האחרונים, הפעם נראה שהנזק שנגרם במתקפה מצומצם למדי, ולדברי הרשויות לבנייני המגורים נגרם נזק קל בלבד. כתב של סוכנות הידיעות AFP דיווח כי למבנה הממשל ברובע שבצ'נקו במרכז קייב נגרם חור בגג. האזעקות והפיצוצים נשמעו בעיר עם עלות השחר, לפני שרוב האוקראינים החלו את יום עבודתם, והרשויות שם הודיעו די במהרה על חזרה לשגרה.
המתקפה אירעה שעות לאחר הדיווחים בתקשורת האמריקנית על כך שחרף אזהרותיה של מוסקבה, ממשלו של הנשיא ביידן צפוי להכריז בימים הקרובים על משלוח של טילי פטריוט לאוקראינה, על מנת לסייע לה להדוף ביעילות רבה יותר את המתקפות האוויריות הנרחבות של הצבא הרוסי.
ב"ניו יורק טיימס" דיווחו כי ייתכן שאוקראינה תקבל סוללה אחת בלבד של מערכת ההגנה האווירית, אך כיוון שתהיה זו המערכת המתקדמת ביותר שתעביר ארה"ב לאוקראינה מאז תחילת המלחמה, גם משלוח מצומצם שכזה צפוי להיתפס כהתרסה מבחינת הקרמלין. דוברו של הנשיא ולדימיר פוטין, דמיטרי פסקוב, מסר כי טילי פטריוט יהוו "יעד לגיטימי" למתקפה מבחינתה של מוסקבה. הוא ציין גם כי רוסיה לא קיבלה אף הצעה להפסקת אש במלחמה לרגל חג המולד, וכי הדבר אינו על הפרק.