אחרי שאתמול כתב הרמטכ"ל ללוחמים כי "אנחנו לא במסע הרג, נקמה או רצח עם", הפרקליטה הצבאית הראשית, יפעת תומר-ירושלמי, תשגר גם היא היום (רביעי) איגרת ללוחמים ברצועת עזה, שהגיעה לידי ynet, ובה הזהירה מפני "אירועים שחוצים לרף הפלילי" במלחמה.
• לקריאת האיגרת המלאה - לחצו כאן
בחודשים האחרונים, נציין, נפתחו הליכים נגד ישראל בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג, ולצידם התרחשו גם כמה מקרים ערכיים חמורים של לוחמים ברצועת עזה, שהובילו לפתיחת חקירת מצ"ח. עד כה מדובר במקרים אחדים ביחס לעשרות אלפי החיילים שפעלו ברצועה, אך הרמטכ"ל הרצי הלוי דרש בימים האחרונים - וגם באיגרת שפרסם אתמול - להקפיד על ערכי צה"ל בלחימה. היום הדרישה קיבלה משנה תוקף משפטי באיגרת החריגה שהוציאה הפצ"רית לכלל הלוחמים והמפקדים, ונחשפת כאן לראשונה.
2 צפייה בגלריה
ועידת המשפט של לשכת עורכי הדין
ועידת המשפט של לשכת עורכי הדין
האלופה יפעת תומר-ירושלמי
(צילום: אביגיל עוזי)
באיגרת, הפרקליטה החמיאה למפקדים וללוחמים ש"פועלים באומץ לב ובמסירות עמוקה כדי לשמור על ביטחון המדינה, להשיב את החטופים ולנצח במלחמה", והדגישה כי הלחימה כוללת גילויי גבורה רבים ומעוררי גאווה. לאחר מכן ציינה כי צה"ל מתמודד עם אתגרים מורכבים לנוכח אופייה של הלחימה שמתבצעת בתוך אוכלוסייה אזרחית צפופה, וכי חמאס מנצל את האזרחים כדי להגן על עצמו.
"בניגוד לאויבינו, הנלחמים תוך ניצול הדין והפרתו – אנו נלחמים בהתאם לדין", אמרה. "פעילות צה"ל מתבצעת בהתאם לעקרונות ברורים – הפעלת כוח לתכלית צבאית בלבד; אבחנה בין אויב לבין אזרחים בלתי מעורבים; ומחויבות לצמצום הפגיעה באוכלוסייה וברכוש האזרחי, ככל שהדבר מתאפשר. עקרונות אלה שזורים בקוד הערכי של צה"ל מאז שהוקם, והם מעוגנים גם בהוראות המבצעיות ובפקודות האופרטיביות".
לדברי הפרקליטה הצבאית הראשית, "פעילותו המקצועית, המדויקת, הערכית והחוקית של צה"ל, היא מקור עוצמה, המאפשר לנו לשמור על עליונותנו המוסרית ביחס לאויב. הערובה הטובה ביותר לכך, היא השיח הפיקודי והערכי שמובילים מפקדי צה"ל; שיח המוקדש לא רק לאופן השימוש בנשק, אלא גם לחשיבות השמירה על טוהר הנשק".
תומר-ירושלמי הדגישה כי עד כה, "הפעלת הכוח מתבצעת, ככלל, באופן מקצועי וחוקי", אך "לצד זאת נתקלנו גם במקרים פסולים של התנהלות החורגת מערכי צה"ל ומן הפקודות". בין השאר היא ציינה "התבטאויות לא ראויות, המעודדות תופעות פסולות; הפעלת כוח בלתי מוצדקת מבצעית, לרבות כלפי עצורים; ביזה, הכוללת שימוש או הוצאת רכוש פרטי שלא לצורך מבצעי; והרס רכוש אזרחי בניגוד לפקודות". לדבריה, "חלק מהאירועים חורגים מהתחום המשמעתי, וחוצים לרף הפלילי".
"מעשים והתבטאויות אלה, מצד יחידים שאינם מייצגים את הכלל, מנוגדים להיותו של צה"ל צבא מקצועי, ערכי וממלכתי, ומקומם לא יכירם בצה"ל", הדגישה. "הם גם מסבים למדינת ישראל ולצה"ל נזק אסטרטגי בזירה הבין-לאומית, שקשה להפריז בחומרתו".
2 צפייה בגלריה
הרמטכ״ל בהתייחסות ראשונה למבצע חילוץ החטופים מעזה: ״זה היה לילה מורכב ומתוח״
הרמטכ״ל בהתייחסות ראשונה למבצע חילוץ החטופים מעזה: ״זה היה לילה מורכב ומתוח״
"להבחין בין מחבל למי שאינו". הלוי
(צילום: דובר צה"ל )
הפרקליטה הצבאית הראשית אמרה כי יש מקרים שנמצאים בבירור על-ידי גופי האכיפה, ובהמשך יתקבלו החלטות בדבר הצעדים שיינקטו נגד החשודים המעורבים. היא קראה למפקדים לתת "מענה הסברתי מקדים" כדי למנוע מקרים כאלה, וליצור "סביבה פיקודית וחינוכית, שבה יש אפס סובלנות למקרים מסוג זה". בין השאר היא ציינה את חשיבות הטיפול הפיקודי במקרים המתאימים, דיווח לגורמי האכיפה המוסמכים מיד עם התרחשותם והיוועצות טרם תחקור אירועים חריגים כדי לא לשבש חקירה.
"מפקדים, צה"ל מצוי במלחמה מורכבת ביותר", סיכמה. "כגודל האתגר שמציבה הלחימה – כך גם עוצמת צדקתה. השמירה על ערכי טוהר הנשק וטוהר המחנה, ועל היותו של צה"ל צבא שומר חוק, ממלכתי ומקצועי, היא משימה המשותפת לכולנו – מפקדים וגורמי האכיפה כאחד. נוסיף ונעמוד בה, יחד".
הרמטכ"ל, נזכיר, כתב אתמול למפקדים ברצועת עזה בהקשר זה כי "אנו נוהגים כבני אדם ושומרים, בניגוד לאויבינו, על צלם אנוש. איננו במסע הרג, נקמה או רצח עם. באנו לנצח ולהכריע אויב אכזר, הראוי להפסד מר". הלוי הוסיף כי "עלינו להקפיד שלא להפעיל כוח היכן שלא נדרש, להבחין בין מחבל לשאינו, לא לקחת דבר שאינו שלנו – מזכרת או פריט אמל"ח – ולא לצלם סרטוני נקמה".