רשת BBC פרסמה היום (ד') תחקיר שבו היא קובעת כי יותר מ-50 אלף חיילים רוסים נהרגו במלחמה באוקראינה מאז הפלישה הרוסית לשם בפברואר 2022. הנתונים בתחקיר, שנעשה בשיתוף עם האתר הרוסי העצמאי Mediazona ועם מתנדבים, נשענים על שלל מקורות מידע, בהם הודעות רשמיות, דיווחים בכלי תקשורת וברשתות החברתיות – ותיעוד של קברים חדשים שהופיעו ב-70 בתי עלמין ברחבי רוסיה.
4 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין כנס בעיר סוצ'י רוסיה
ולדימיר פוטין כנס בעיר סוצ'י רוסיה
נשיא רוסיה פוטין. האסירים נשלחים לחזית במחשבה על החופש - ולא חוזרים
(צילום: EPA/SERGEY GUNEEV/SPUTNIK/KREMLIN POOL)
4 צפייה בגלריה
צבא אוקראינה יורה לעבר ה כוחות הרוסיים ליד בחמוט
צבא אוקראינה יורה לעבר ה כוחות הרוסיים ליד בחמוט
צבא אוקראינה יורה לעבר הכוחות הרוסיים בבחמוט, אשתקד. רוסיה איבדה לפחות 27,300 חיילים בשנה השנייה
(צילום: AP Photo/Efrem Lukatsky)
לתחקיר ה-BBC יש חשיבות משום שהן אוקראינה והן רוסיה כמעט אינן מדווחות על מספרי ההרוגים שלהן בשדה הקרב, וההערכה היא שכאשר הן עושות זאת הן מספקות מספר נמוך בהרבה מהמספר האמיתי, בין השאר כדי לא לעודד את האויב. בעדכון האחרון שמסרה אוקראינה על הרוגיה, בסוף פברואר, היא טענה כי איבדה כ-31 אלף חיילים, ורוסיה מצדה דיווחה על כמה אלפי הרוגים בלבד בצד שלה.
בכירים במערב, לעומת זאת, העריכו את מספר ההרוגים הרוסים בשש ספרות: באוגוסט אשתקד למשל אמרו גורמים אמריקניים רשמיים ל"ניו יורק טיימס" כי ארה"ב מעריכה שכ-120 אלף חיילים רוסים נהרגו באוקראינה, וב-29 בינואר השנה העריך שר ההגנה הבריטי בדו"ח לפרלמנט בלונדון שיותר מ-350 אלף חיילים רוסים נהרגו או נפצעו בשדה הקרב.
בתחקיר שפרסמה היום מודיעה BBC כי אספה מידע המאשר בוודאות שלכל הפחות 50 אלף חיילים רוסים נהרגו – פי שבעה או שמונה מהמספרים שבהם נקבו עד כה גורמים רוסיים – ובדומה להצהרות בכירים במערב היא אומרת כי סביר להניח שמספר ההרוגים האמיתי גבוה בהרבה. לפי נתוניה, יותר מ-27,300 חיילים רוסים נהרגו בשנתה השנייה של המלחמה, כלומר מפברואר 2023 עד לפברואר השנה. היא מדגישה כי התחקיר אינו כולל את חיילי המיליציות הפרו-רוסיות הפועלות במזרח אוקראינה, שגם להן יש הרוגים רבים מאוד.
4 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי עם מזכיר המדינה של ארה"ב לויד אוסטין ב מטה נאט"ו ב בריסל בלגיה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי עם מזכיר המדינה של ארה"ב לויד אוסטין ב מטה נאט"ו ב בריסל בלגיה
נשיא אוקראינה זלנסקי. "העולם לא נחוש מספיק נגד הטרור הרוסי"
(צילום: EPA/OLIVIER MATTHYS / POOL)
4 צפייה בגלריה
אוקראינה צ'רניהיב 13 הרוגים מתקפת טילים של רוסיה
אוקראינה צ'רניהיב 13 הרוגים מתקפת טילים של רוסיה
הרס בבניין שנפגע מטיל רוסי בצ'רניהיב, הבוקר. עשרות נפצעו
(צילום: REUTERS/Valentyn Ogirenko)
דגש מיוחד הושם בתחקיר של BBC ושל Mediazona שפורסם היום על גורלם של אלפי האסירים שגויסו מבתי הכלא של רוסיה ונשלחו בשנתיים האחרונות לשדה הקרב באוקראינה, תוך הבטחה שאם ישרדו – לאחר כחצי שנה או שנה ישוחררו ויוכלו לשוב לביתם, במקום לכלא. עורכי התחקיר אומרים כי אימתו את מותם של לפחות 9,000 אסירים כאלה, וכי מבדיקת מדגם של יותר מ-1,000 אסירים שגויסו לצבא הרוסי ונשלחו לחזית עולה שמחציתם מתו בתוך חודשיים מרגע הגיעם לשם.
הנתונים המחרידים באים על רקע הדיווחים שאסירים המגויסים למלחמה בתמורה לשחרורם עוברים הכשרה מינימלית, אם בכלל, ובמקרים רבים נשלחים לקו הקדמי כפיתיון לכוחות האוקראיניים – שיאפשר לחיילים מקצועיים יותר להסתער על צבא אוקראינה ולהרוג בכוחותיו. בדו"ח של BBC מתוארים האסירים האלה כמי שמרימים "תרומה קריטית להצלחת האסטרטגיה של 'בשר תותחים' שאימץ הצבא הרוסי".
היום נמשכו ההתקפות הקטלניות של רוסיה באוקראינה, ולפחות 13 בני אדם נהרגו ועוד 60 נפצעו מפגיעת טילים בצ'רניהיב שבצפון המדינה. שעות אחרי ההתקפה שב וקרא נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי למערב להחיש את הסיוע בנשק לארצו: "זה יכול היה להימנע אם אוקראינה הייתה מקבלת די ציוד הגנה ואם הנחישות של העולם נגד הטרור הרוסי הייתה מספקת". אוקראינה מתמודדת בחודשים האחרונים עם מאגרי תחמושת הולכים ומידלדלים, במידה רבה בגלל עיכוב חבילת הסיוע הגדולה מארה"ב התקועה בקונגרס.