ראשי הרשויות בגליל העליון מגבים את הצבא, בגולן קוראים להקים יישוב חדש - ותיעוד האוהלים שהקים חיזבאללה נחשף. שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן חשף תמונות של האוהלים שזיהה צה"ל בצד הישראלי של הגבול עם לבנון בהר דב, במסגרת מכתב תלונה למועצת הביטחון של האו"ם. ארדן הבהיר כי ישראל תפעל לפינויים אם מועצת הביטחון לא תדרוש מלבנון לפנותם.
5 צפייה בגלריה
אוהל חזבאללה בצד הישראלי של הגבול עם לבנון, באזור הר דב
אוהל חזבאללה בצד הישראלי של הגבול עם לבנון, באזור הר דב
אוהלי חיזבאללה, וגנרטור סמוך
5 צפייה בגלריה
פעיל חיזבאללה נצפה באוהל של הארגון בצד הישראלי של הגבול עם לבנון, באזור הר דב
פעיל חיזבאללה נצפה באוהל של הארגון בצד הישראלי של הגבול עם לבנון, באזור הר דב
חמוש חיזבאללה, עם וסט ארגון "ירוק ללא גבולות"
בתמונות שצירף השגריר ארדן למכתבו למועצת הביטחון של האו"ם נראים שני האוהלים שהוקמו מדרום לקו הכחול - לצד מה שנראה כמו מכולה. בתמונת מהאוויר נראה גם חמוש שלובש אפוד של ארגון "ירוק ללא גבולות", שמשתייך לחיזבאללה. ארדן צירף למכתב גם מפה, ובה נראה הקו הכחול - ומיקום המכולה, האוהלים ועמדות של חיזבאללה. באחד התיעודים של האוהלים נראים גם פעילים של ארגון הטרור כשהם עומדים לצד גנרטור שככל הנראה מספק חשמל לאוהלים.
בינתיים, ראשי היישובים בגליל העליון, הסמוכים להר דב, מגבים את הצבא ומשוכנעים כי יפעל לפינוי העמדות שפלשו לשטח הריבוני של מדינת ישראל במרומי ההר הלא-מיושב. העמדה מאוישת 24 שעות ביממה, ובאוהלים נמצאים כמה חמושים של ארגון הטרור השיעי.
"מערכת הביטחון חופשייה לפעול ככל שיידרש על מנת לשמור על ביטחון יישובי הצפון. אנחנו נותנים גיבוי מלא להחלטה הנכונה", אמר ל-ynet בני בן מובחר, יו"ר ראשי אשכול גליל מזרחי. בן מובחר, שמשמש גם יו"ר המועצה האזורית מבואות חרמון, סיפר כי בשבועות האחרונים היה ער לאירוע רגיש שמתרחש במרחב הצבאי הסגור והמרוחק מאזרחים. "הבנתי שמדובר באירוע לא פשוט, ואני מניח שגם האו"ם יידרש לתגובות וכל הגורמים הביטחוניים. אנחנו, ראשי הרשויות, משתדלים שלא להראות כל פחד או זעזוע מכל מי שעושה משהו, ועומדים בקשר רציף ומלא עם גורמי הפיקוד", אמר.
5 צפייה בגלריה
פעיל חיזבאללה נצפה באוהל של הארגון בצד הישראלי של הגבול עם לבנון, באזור הר דב
פעיל חיזבאללה נצפה באוהל של הארגון בצד הישראלי של הגבול עם לבנון, באזור הר דב
מתוך מכתבו של ארדן. לוח הזמנים והעמדות מעבר לקו הכחול
ראש המועצה האזורית גולן, חיים רוקח, אמר שהוא משוכנע כי "צה"ל יידע מתי ואיך לגרום לעמדה הזאת לפנות את עצמה משטח ישראל". לדבריו, מעבר לתגובה הביטחונית - על הממשלה לנקוט תגובה מדינית. "ממשלת ישראל צריכה להכריז על הקמת יישוב בהר דב ולהוכיח את הריבונות שלנו. נכון, טוענים שזה שטח צבאי בעייתי ואין בו אזרחים ואפשר לחדור אליו. אני אומר אדרבה - זה רק יחזק את הביטחון וישמר את האחיזה שלנו", הוא אמר. "אני מאמין שאיפה שעובר קו המחרשה - שם עובר הגבול". רוקח ציין כי בשנתיים האחרונות פעל עם יואל מרשק, ואיתו גיבש גרעין של השומר הצעיר שמעוניין להוביל את המשימה ההתיישבותית ביישוב בהר דב.
ראש עיריית קריית שמונה, אביחי שטרן, אמר גם הוא שבעירו מוכנים להשלכות של כל תגובה שצה"ל יבחר כדי לסלק את לוחמי חיזבאללה ולעצור את הפרובוקציה. "אנחנו רשות חזקה עם תושבים חזקים. אנו ערוכים לכל תרחיש", אמר שטרן. לדבריו, "אנחנו מתעדכנים באופן קבוע ושוטף מממשלת ישראל וכוחות הביטחון על המצב ומקיימים הערכות מצב עירוניות".

"לבנון כושלת בעצירת הפעולות של חיזבאללה"

במכתב שהעביר למזכ"ל האו"ם ומועצת הביטחון, כתב השגריר גלעד ארדן כי ישראל רואה בהצבת המבנים מעבר לקו הכחול הפרה חמורה של החלטות מועצת הביטחון - ותפעל להסרתם אם המועצה לא תדרוש מלבנון לפנותם.
במכתב ציין ארדן כי חיזבאללה הציב באמצע חודש מאי שני מבנים ארעיים – מכולה ואוהל, יותר מ-30 מטר מדרום לקו הכחול בתוך שטח ישראל. ב-30 במאי הוקם אוהל נוסף ליד האוהל הראשון, 55 מטרים דרומית לקו הכחול, ובתוך שטח ישראל.
"התפתחות מטרידה זו מהווה הפרה בוטה של הריבונות הישראלית. יתר על כן, זה מדגים את כישלונה של לבנון ליישם את החלטה 1701 (מ-2006 - א"א) ולעצור את הפעולות הבלתי חוקיות ומערערות היציבות של חיזבאללה. זה חושף את האבולוציה וההתרחבות של המתחמים והמוצבים של כוח רדואן של חיזבאללה לאורך הקו הכחול. מדובר במעבר מדאיג של חיזבאללה לשטח ישראל. ישראל הודיעה שוב ושוב ליוניפי"ל על הפרות חוזרות ונשנות של הקו הכחול באזור זה וביקשה את התערבותו", כתב ארדן.
הוא הוסיף כי לאחר פניות חוזרות של צה"ל, הצליח יוניפי"ל לקבוע כי האוהל הוצב מדרום לקו הכחול ובכך מהווה הפרה של החלטה 1701. "מדינת ישראל מצפה מהאו"ם לדווח על ההפרות החמורות המתרחשות באזור ולהביא את ההתפתחויות המטרידות הללו לידיעת מועצת הביטחון ללא דיחוי. ישראל לא תקבל כל פגיעה בריבונותה ושומרת על הזכות לנקוט בכל האמצעים הדרושים כדי להגן על שטחה. אני חוזר ומדגיש את עמדתנו כי על ממשלת לבנון מוטלת האחריות להבטיח את הסרת כל המוצבים הצבאיים של חיזבאללה לאורך הקו הכחול, לרבות התשתיות שהוקמו מדרום לקו הכחול. ממשלת לבנון צריכה למנוע בנייה נוספת של מאחזים צבאיים כאלה לאורך זמן הקו הכחול".
5 צפייה בגלריה
גלעד ארדן
גלעד ארדן
השגריר ארדן. "לבנון נכשלה ביישום הפעולות הבלתי חוקיות של חיזבאללה"
(צילום: AFP)
ארדן ציין כי בשנה האחרונה הקים חיזבאללה לפחות 27 מוצבים צבאיים חדשים לאורך הקו הכחול. אלה נפרסו במסווה של הארגון "ירוק ללא גבולות". לדברי ארדן, מאז הקמת המוצבים חלה עלייה משמעותית בחיכוך ותקריות, ביוזמת פעילי חיזבאללה. "יוניפי"ל חייבת לקיים את המנדט שלה. יש לאפשר זאת על מנת להבטיח ששטח פעילותו לא ינוצל לכל פעילות עוינת והתקפות נגד ישראל", כתב ארדן. "אני קורא למועצת הביטחון לגנות באופן חד משמעי את חיזבאללה והפטרון האיראני שלו. מועצת הביטחון חייבת לדרוש מהרשויות בלבנון לפעול באופן מיידי וללא דיחוי נוסף לפרק ולהסיר את המבנים הללו".
משלחת לבנון באו"ם פנתה במקביל גם היא לנשיאת מועצת הביטחון, והאשימה גם היא את ישראל בהפרת ריבונות לבנון. המשלחת הזכירה את ההפרות של המרחב האווירי של לבנון והמים הטריטוריאליים על ידי צה"ל. עוד האשימה לבנון את ישראל בביצוע פרובוקציות יומיומיות נגד התושבים הלבנונים בסמוך לחוות שבעא ובכלל זה חפירות, בניית מבני בטון והתקנת גדרות וכן ירי גז מדמיע לעבר התושבים שחיים שם. בין השאר הזכירה המשלחת את התקרית שבה תועד לבנוני מתגרה בכלי הנדסי של צה"ל - וכמעט נקבר תחת החול.
פורסם לראשונה: 20:18, 23.06.23