הבטתם אתמול לשמיים במרכז הארץ או בשרון? כנראה ראיתם שובלים לבנים רבים מאוד. הסיבה היא טיסות של חברות התעופה איתיחאד ואמירטס של איחוד האמירויות ושל חברות תעופה אירופאיות שבדרך לאמירויות או שמגיעות ממנה. טיסות אלו חולפות מעל ישראל בגובה רב מאוד, ומשאירות מאחוריהן שובלים בשמיים - למעשה פסי התעבות שהם אדי מים. צפו בתמונות ובסרטונים.
המטוסים הללו טסו אתמול (שבת) בגובה גבוה מבדרך כלל (41-39 אלף רגל במקום 35-33 אלף רגל), ולכן השובלים נראו בולטים יותר. בנוסף, התנועה האווירית החוצה את שמי ישראל רבה יותר בסופי השבוע, ומזג האוויר הבהיר סייע לראות את השובלים בבירור.
באחת התמונות שפורסמו ברשת ניתן לראות שני שובלים זה ליד זה - כשאחד מהם עבה יותר מהשני. מכך אפשר להבין שהמטוסים לא טסים בצמוד, אלא בפער של יותר מאלף רגל זה מזה. בין המטוסים שאחראים לפסי ההתעבות גם מטוס הנוסעים הגדול בעולם, איירבוס A380. כל אותן טיסות הן תוצאה של הסכמי אברהם, בין היתר עם האמירויות ובחריין.
9 צפייה בגלריה
המטוסים שהשאירו שובל מעל הוד השרון
המטוסים שהשאירו שובל מעל הוד השרון
המטוסים שהשאירו שובל כפי שצולמו מהוד השרון
9 צפייה בגלריה
המטוסים שהשאירו שובל מעל הוד השרון
המטוסים שהשאירו שובל מעל הוד השרון
עוד צילום מהוד השרון
9 צפייה בגלריה
המטוסים שהשאירו שובל בשמי ישראל
המטוסים שהשאירו שובל בשמי ישראל
שובל של מטוס אמירייטס
(צילום: יאיר שגיא)
9 צפייה בגלריה
המטוסים שהשאירו שובל בשמי ישראל
המטוסים שהשאירו שובל בשמי ישראל
(צילום: יאיר שגיא)
9 צפייה בגלריה
המטוסים שהשאירו שובל בשמי ישראל
המטוסים שהשאירו שובל בשמי ישראל
פס התעבות בשמי ישראל
(צילום: מרינה שפיר)
9 צפייה בגלריה
המטוסים שהשאירו שובל בשמי ישראל
המטוסים שהשאירו שובל בשמי ישראל
בשמי חדרה
(צילום: גלעד כרמלי)
9 צפייה בגלריה
מטוס הנוסעים הגדול ביותר בעולם משאיר שובל מעל שמי ישראל
מטוס הנוסעים הגדול ביותר בעולם משאיר שובל מעל שמי ישראל
מטוס הנוסעים הגדול ביותר בעולם משאיר שובל בשמי ישראל
(צילום: אסף אלדן)
9 צפייה בגלריה
המטוסים שטסו מעל ישראל והשאירו שובל
המטוסים שטסו מעל ישראל והשאירו שובל
תנועת המטוסים, היום
9 צפייה בגלריה
מכת"זית ועגלה עם דגלים בדרך לקפלן
מכת"זית ועגלה עם דגלים בדרך לקפלן
יחד, בדרך להפגנה מכת"זית ורכב עם דגלי ישראל - ובשמיים שובלים
(צילום: י.א. 555)
בשיחה עם אולפן ynet בחודש שעבר הסביר הקברניט אלון פרג: "בגבהים שבהם טסים מטוסי נוסעים, ולפעמים גם מטוסים צבאיים, הטמפרטורה החיצונית מאוד נמוכה, בסביבות מינוס 50 מעלות. בגובה הזה יש טיפות מים שנמצאות בקירור יתר, כלומר הטיפות נמצאות בטמפרטורה מאוד נמוכה, אבל לא הצליחו להתגבש לאדי מים, ואז כשעובר מטוס ומכניס אנרגיה לסביבה הזו, וגם מכניס אדי מים כי חלק מהשריפה של הדלק במנוע יוצר פליטה של פחמן דו-חמצני ואדי מים – כל אלה הופכים לענן, זה בעצם ענן רגיל שנוצר בבת אחת בגלל האנרגיה שהמנוע מכניס, ורואים את הענן הזה".
הקברניט פרג פירט גם מדוע הפסים נראים שונה מעת לעת. "זה תלוי בזרמים שיש בגובה ובטמפרטורה המדויקת ובכמות הלחות, כמה הפסים האלה נשארים, וזה קצת שונה מיום ליום, לפעמים זה קורה בגבהים שונים. למטוסים צבאיים, אגב, הפסים האלה מהווים מטרד לא קטן כי זה מסגיר אותך ואפשר לראות את המטוס מרחוק".

השובלים שווים 6.3 מיליון דולר בשנה

כל מטוס שטס בשמי מדינה בדרך ליעד אחר, מחויב לשלם אגרת חליפה בשטח האווירי שלה. האגרה היא גם עבור השימוש בבקרה האווירית בזמן שהוא נמצא בשטח של אותה מדינה. לכל מדינה תעריפים משלה והמחיר נקבע לפי משקל המטוס, ובישראל נע בין 146 ל-315 דולר למטוס.
חברת התעופה אמירטס מפעילה צי מטוסים הכוללים רק את A380 ובואינג 777 - שני מטוסים שנמצאים בקטגוריות המחיר הגבוהות. יותם אביטן מ"חדשות תעופה ישראל" הסביר כי "בשנת 2022 נשברו שיאים והסכום שנכנס לרשות שדות התעופה מאגרת חליפה בשמי מדינת ישראל הגיע ל-6.39 מיליון דולר".
פורסם לראשונה: 17:29, 11.03.23