1 צפייה בגלריה
ביג 6  לרוחב נתניהו, דרעי, סמוטריץ, בן גביר, גולדקנופף, גפני
ביג 6  לרוחב נתניהו, דרעי, סמוטריץ, בן גביר, גולדקנופף, גפני
ראשי גוש נתניהו
(צילום: אלכס קולומויסקי,עמית שאבי,מוטי קמחי,AFP)
שיחות המשא ומתן הקואליציוני להרכבת הממשלה ה-37 עוד לא החלו באופן רשמי, אבל מאחורי הקלעים כבר מתנהלים מגעים ראשונים וראשי מפלגות הגוש כבר התבקשו לגבש את דרישותיהן לקראת הדיונים.
עוד לפני המאבקים על חלוקת התיקים והתפקידים, בציונות הדתית בהנהגתם של בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר כבר מעבירים מסר ראשון: רפורמות עמוקות במערכת המשפט הן הדרישה הראשונה והמרכזית מראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו, הפעם - כשיש רוב מוצק לכך.

במסגרת השיחות צפויות לעלות יוזמות שכבר נשמעו בעבר. הראשונה שבהן, שזוכה גם לרוב ברור בליכוד ובמפלגות החרדיות, נוגעת לחקיקת "פסקת ההתגברות", שנועדה לתת עדיפות למחוקקים על פני בית המשפט במצב שבו מתעוררת מחלוקת על חוקיותו של חוק.
השאלה הנשאלת היא עד כמה יהיו מוכנים ללכת רחוק בליכוד עם היוזמות של הציונות הדתית ומי יכהן כשר המשפטים, דבר שמראש יסמן את המסר של נתניהו בשאלה איך תיראה הקדנציה הבאה מול מערכת המשפט.
בציונות הדתית ובליכוד דורשים לערוך גם שינויים מסוימים בעבירת מרמה והפרת אמונים. בזמן שבציונות הדתית מבקשים לבטל אותה, בליכוד מבקשים לערוך לה שינויים. מדובר בעניין רגיש בתזמון הזה משום שזו עבירה הנוגעת לתיקי נתניהו ולביטולה יש משמעויות רחבות על משפטו.

עניינים נוספים שעולים לסדר היום בשיחות לא רשמיות נוגעים לביקורת הציבורית והבינלאומית בהקשר של הרכב הממשלה. ראשי הגוש הנבחר, ששומעים את הביקורת על ממשלה קיצונית לכאורה, מדירה נשים ושעלולה לצמצם את זכויות הלהט"ב, מבקשים דווקא להרגיע את הרוחות ולא צפויים לערוך כרגע שינויים שיחמירו את הביקורת הזאת.
"ההבנה היא שכרגע צריך קודם כל להרגיע את הרוחות ואת הדאגה בציבור", אומר בכיר מאוד בגוש נתניהו. "עלינו החובה לשנות את האווירה שנוצרה ולשכנע את הציבור שזו תהיה ממשלה שתדאג לכולם".
השבעת הכנסת הקרובה תתקיים ב-15 בנובמבר, והשיחות יחלו ככל הנראה באופן רשמי בשבוע הבא. ההערכה היא שניתן יהיה להרכיב את הממשלה בתוך זמן קצר יחסית, אך לא בטווח שנותר עד השבעת הכנסת.