סערת ההתנהלות של השר אלעזר שטרן בדבר נורמת גריסת התלונות האנונימיות במהלך תפקידו הבכיר כראש אכ"א היא כנראה לא רק נחלת צה"ל. נדמה שגם במשטרה ובפרקליטות יש צורך לבדק בית בכל הקשור להתייחסות כלפי נשים שטוענות כי נפלו קורבן לפגיעה מינית. אף על פי שבימים אלה מציינים ארבע שנים למהפכת Me Too, טענו היום (ב') כמה נשים בריאיון לאולפן ynet כיצד המשטרה מרחה את תלונותיהן ולא סיפקה להן מענה הולם.
אחת מהנשים, הדסה בן ארויה, התבקשה בזמן שהותה בתחנת משטרה לצורך עדות, להגיש תלונה נגד אדם שלטענתה תקף אותה מינית. "הסכמתי, ראיתי בזה הזדמנות, אני כבר במשטרה ואני מגישה תלונה בתמימות
"הייתי בטוחה שכל התהליך יהיה שאעבור מולו עימות, לא היה אכפת לי, אבל היה איזה שלב שבאמת דרשו ממני שבשביל שיוכלו לטפל בתיק שאני אפגש עם בן אדם שפגע בי קשות ושאני אוציא ממנו הודאה שהוא פגע בי. בהתחלה הסכמתי כי חשבתי שאני גיבורה ושאני גדולה, וכשהגעתי למשטרה בסופו של דבר הרגשתי שאני לא מסוגלת ואמרתי להם 'אני לא יכולה'".
- מה שהמשטרה דרשה ממך בעצם זה שתהיי סוכנת חשאית או משהו כזה? "כן כן, זה מה שביקשו ממני, להוציא ממנו הודאה שהוא פגע בי. אחרי כמה שעות עושים איתי תדריכים, מסבירים ללי איך לדבר איתו. אני מרגישה שאני לא מסוגלת לפגוש אדם שפגע בי, אני לא מסוגלת ללכת ולדבר איתו בכלל ועוד להיפגש איתו ברחוב. לא משנה כמה השגחה תהיה, אני לא מסוגלת. אני אומרת להם את זה והם מנסים לשכנע אותי למה עדיף לי ולמה כדאי לי לעשות את זה. אני אומרת להם שאני לא יכולה, ועברתי מולם התקף חרדה".
- נראה שהמשטרה לא מבינה מה זה להיות מותקפת או מוטרדת מינית. "הם לא מבינים את העוצמה הזאת, כמה זה קשה בשבילי לפגוש אדם שפגע בי, אדם שפגע בי מינית. למה אני, ילדה בת 21, אמורה ללכת לפגוש אדם שפגע בי ועוד ברחוב? עד שלא התקשרתי לעובדת סוציאלית וביקשתי ממנה לדרוש מהם לשלוח אותי הביתה, הם לא עשו את זה.
"אחרי שלושה חודשים הם התקשרו אליי שוב, וביקשו ממני אולי ארבע-חמש פעמים להגיע שוב ולנסות לעשות את זה מחדש. לא משנה כמה פעמים אמרתי להם 'לא', זה חזר על עצמו עם אותו דפוס כמו בהטרדות מיניות. אני אומרת להם 'לא' וה'לא' שלי לא מובן".
1 צפייה בגלריה
תלונות במשטרה הטרדות מיניות
תלונות במשטרה הטרדות מיניות
מימין: סיני, ל' ובן ארויה
(צילום: אבי חי )
ניצן סיני מבאר שבע תיארה בחודש שעבר בפוסט בפייסבוק כיצד הותקפה בפארק מקומי במהלך אימון עם חברים. היא הגישה תלונה, נעצר חשוד - אך כעבור כמה ימים הוא שוחרר והיא אפילו לא עודכנה על כך. בהמשך הגישה סיני תלונה נוספת נגד התוקף בגלל איסור שהייה בפארק וגם תלונה שלישית מאחר שאותו אדם כתב לה תגובות בעלות אופי מיני בפוסט אחר שפרסמה.
"הפוסט הראשון שהעליתי הפך להיות נורא ויראלי. קיבלתי הבטחות שיטפלו בזה, גם מצד גורמים במשטרה וגם מצד גורמים בעירייה", סיפרה היום סיני. "ביקשו ממני במשטרה להגיש תלונה נוספת על זה שהוא היה בפארק על מנת שיוכלו לתפוס אותו. לא קרה עם זה שום דבר, הוא שוחרר".
- וכל זה קורה אחרי הסערה התקשורתית שעוררת, המשטרה אמרה אז שהיא מתייחסת לתלונות כאלה בכובד ראש. "נכון, ואני עשיתי כל מה שאני יכולה. התראיינתי לכל כלי התקשורת בגלל שזה לא משהו שצריך להשתיק, בגלל שזה משהו שכולם צריכים לדעת שהצדק לא נעשה פה. לפני שבוע-שבועיים אותו מטריד הגיב לי על פוסט בפייסבוק, תגובה מינית. אני לא יכולה לתאר מה זה עשה לי לראות שהוא הגיע אליי והגיב לי בפייסבוק, ובכלל שהוא מסתובב חופשי ובמחשבה שהוא בסדר ולא אשם כי הנה שחררו אותו.
"בתגובה נוספת הוא כתב 'צריך גם את האונס לפעמים' ופשוט כל העולם שותק. בית המשפט, הפרקליטות, המשטרה. אף אחד לא אומר כלום. זה משהו שלא צריך להיות חופשי, איך בן אדם שמדבר על אונס וש'צריך להיות אונס' ממשיך להסתובב חופשי?".
- ואנחנו מבינים שבאופן אבסורדי, המשטרה שולחת אותך לחפש עליו פרטים. "נכון, הלכתי להתלונן בפעם השלישית בגלל התגובות בפייסבוק וראיתי שלא הולכים לעשות עם זה שום דבר. ביקשתי מהמשטרה 'אתם יכולים לתת לי פרטים שלו?', והם לא נתנו לי פרטים שלו. אמרו לי 'אם את רוצה צו הרחקה - לכי לבית המשפט'. אחרי שהשגתי פרטים בעצמי ואני הולכת לבית המשפט, הוא לא הגיע לדיון. לא תפסו אותו, לא מצאו אותו. זו גם אחריות שלי? ואז שלחו אותי שוב למשטרה שהם יעזרו לי לאתר אותו. אני לא יודעת למה מלכתחילה אני צריכה להיות זאת שנלחמת בשביל להגן על עצמה".

"הבאתי ראיות לצילומים"

ל' הכירה לפני כשלוש שנים בחור והקשר ביניהם הסתיים אחרי שבועיים. לדבריה, בתקופה הקצרה שהיו יחד, הבחור צילם אותה ללא ידיעתה ופרסם את הסרטון. ל' הגישה תלונה למשטרה שפתחה בחקירה, ערכה עימות והעבירה את התיק לפרקליטות. כעבור שנה קיבלה ל' הודעה מהפרקליטות שהתיק נסגר מחוסר ראיות מספיקות.
"אני הבנתי שהאיש הזה צילם את המפגשים האינטימיים בינינו ופרסם אותם", סיפרה היום ל'. אני מגיעה למשטרה להגיש תלונה, יש עימות והמשטרה מכינה תיק. מעבירים לפרקליטות כדי להגיש כתב אישום, אני מחכה שנה, ואחרי שנה מודיעים לי שהתיק נסגר מחוסר ראיות. אני הבאתי ראיות לצילומים כולל של אישה אחרת".
ל' לא ויתרה ופנתה לסיוע ממשרדו של עו"ד ששי גז. "הגשתי ערר ואחרי חצי שנה קיבלתי תשובה עם נימוקים למה הערר שלי לא מתקבל. המסמך הזה שכתבה הפרקליטה והנימוקים שלה לסגירת התיק היו גיבובים של אי אמיתויות. היא לא נצמדה לרצף האירועים, היא הכפישה את שמי, האשימה אותי. הייתה הטעיה ברורה ומובהקת לכיוון של הפוגע".
- מעבר לחוויה המזעזעת שבה נחשפת בצורה האינטימית ביותר בניגוד לרצונך, אחר כך את זוכה ליחס מזלזל, קר ואפילו מכפיש של רשויות אכיפת החוק. "נכון מאוד, אלפי נפגעות הן לא רק קורבנות של עבירת מין אלא קורבנות של הפרקליטות. איך יכול להיות שבמדינת ישראל יושבת פרקליטה וכותבת דו"ח שאין בינו ובין המציאות שום קשר, והיא לא חוששת שהיא תעמוד לדין על זה? הגשתי ערר גם לבג"ץ, ובתגובה אמרו לי שלא הוספתי שום דבר חדש ולכן אין כוונה להתערב בהחלטת הפרקליטות".
על השאלה האם הייתן מייעצות לקורבן תקיפה מינית להגיש תלונה במשטרה, השיבה בן ארויה: "אם בדרך הזאת אנחנו נפגעות - אז לא". סיני השיבה: "הסיבה שהתלוננתי שלוש פעמים והתראיינתי לכל כלי התקשורת ואני לא מתחרטת על זה היא כי אני חושבת שזה דברים שהם לא יכולים. אני לא אתן שיתייחסו למקרה הזה בקלות ראש, שיטאטאו אותו מתחת לשולחן והעולם ימשיך כרגיל. אני חושבת שכל הנשים צריכות להילחם על הזכויות הבסיסיות שלהן, תדרשו את מה שמגיע לכן".
ל' השיבה בהתייחסה לשאלת התלונה: "אני בעד להתלונן, ואני חושבת שלכל אישה יש פריבילגיה להתלונן ולעשות שירות לנשים אחרות. אני אישה שמכבדת חוק, אבל קם פה דור על דור של נשים שאין להן אמון בפרקליטות ובמערכת המשפט, וזה יתפוצץ לנו בפרצוף כי יהיו נשים שפשוט לא יכבדו את החוק, וחבל".
מהמשטרה נמסר בתגובה לתיק של ל': "מיד עם קבלת התלונה, המשטרה פתחה בחקירה. עם סיומה, העבירה המשטרה את ממצאיה לעיון והחלטת הפרקליטות אשר הורתה על סגירת התיק. בתאריך 16 ביוני 2021 הוגש ערר על החלטת הפרקליטות, והתיק הוחזר אליהם לבחינה מחודשת".
ממשטרת ישראל נמסר בנוגע לטענות הדסה בן ארויה: "משטרת ישראל חוקרת עבירות מין במקצועיות וברגישות הנדרשת במטרה להגיע לחקר האמת ולמצות את הדין עם החשודים במעשה. מטעמי צנעת הפרט וההליך המתנהל בימים אלו אנו מנועים לפרט אודות מהלכי החקירה שבוצעו, אולם נציין כי המתלוננת היא שהציעה לבצע את תרגיל החקירה שלא צלח לבסוף.
"חוקרת המשטרה שטיפלה בתיק הייתה רגישה למצבה, ולצד זאת ניסתה לקדם את החקירה ככל שניתן. החקירה לוותה על-ידי הפרקליטות וכל פעולת חקירה שבוצעו, נעשו כחוק ובכפוף לאישורים המתאימים במטרה אחת ויחידה: לבסס תשתית ראייתית נגד החשוד במעשה. במהלך החקירה, המשטרה עצרה את החשוד במעשה ומעצרו הוארך מעת לעת. עם סיום החקירה לפני כחצי שנה, הועבר תיק החקירה כבר בחודש אפריל לעיון והחלטת הפרקליטות".
בנוגע למקרה של ניצן סיני, אמרו במשטרה: "כלל התלונות שהתקבלו במשטרה נחקרו במקצועיות וביסודיות במטרה להגיע לחקר האמת. בסיום החקירה הועברו החומרים לעיון והחלטת הפרקליטות כמקובל שהורו על שחרור החשוד והמשך ההליך הפלילי. צו ההגנה טרם התקבל ביחידה החוקרת, ומיד עם קבלתו נפעל למימושו. נמשיך לחקור את המקרה על מנת למצות הדין עם החשוד במעשים".