התגובה שנשקלת בישראל לשיגור הרקטות לים - והתירוץ בעזה: זו הייתה טעות. בצמרת צה"ל ערכו היום (שבת) דיון הערכת מצב בעקבות שיגור שתי הרקטות לעבר הים, שנפלו מול גוש דן ועוררו בהלה בקרב תושבים לא מעטים ששמעו הדי פיצוצים, ובמהלך הדיון הקצינים דנו באפשרויות תקיפה כתגובה. אם אכן יוחלט לתקוף בעזה, תהיה זו הפעם השנייה שצה"ל יעשה זאת בימים האחרונים: טנקים ישראליים כבר תקפו בעזה ביום רביעי בתגובה לתקרית הירי החריגה בגבול באותו יום.
3 צפייה בגלריה
משמאל: תיעוד שהופץ מעזה ובו נראה לכאורה רגע השיגור. מימין: הנפילה בים, כפי שנראתה מיפו
משמאל: תיעוד שהופץ מעזה ובו נראה לכאורה רגע השיגור. מימין: הנפילה בים, כפי שנראתה מיפו
משמאל: תיעוד שהופץ מעזה ובו נראה לכאורה רגע השיגור. מימין: הנפילה בים, כפי שנראתה מיפו

במקביל לדיון הערכת המצב בצה"ל, מתנהלים מגעים עם המצרים - שהעבירו לישראל מסרים מחמאס ולפיהם הירי שבוצע הבוקר, ממשגר של ארגון הטרור השולט ברצועה, היה טעות. בישראל מתלבטים לגבי פעולת התגובה לירי ומעדיפים שלא להיגרר להסלמה, אך מנגד גם לא מעוניינים להמשיך בהבלגה או בתגובה מקומית כפי שהיה בתקרית הירי ביום רביעי, בה נפצע קל ישראלי שעבד על המכשול התת-קרקעי בגבול הרצועה, מירי של פעיל טרור שלפי ההערכות עשה זאת ללא הנחיה מצד מפקדיו.
שתי הרקטות שוגרו הבוקר דקות אחדות לפני השעה 07:00, ותושבים רבים כאמור שמעו הדי פיצוצים כשאלו נפלו בים. במשטרה מסרו כי הפיצוץ התרחש ב"עומק הים", מול חופי תל אביב. לא דווח על נזק או נפגעים. כלי תקשורת שמזוהים עם חמאס ציטטו בהמשך מקור בזרועות הצבאיות ברצועה, שטען כי השיגור לא היה ניסוי מכוון, אלא נגרם בשל תנאי מזג האוויר החורפי. גם בצה"ל בדקו את האפשרות שברק הצית את שיגורי הרקטות, אך יש להדגיש כי בעזה נתלו לא פעם בשנים האחרונות בתירוץ מזג האוויר כהסבר לירי רקטות לעבר ישראל או לעבר הים, גם כאשר בפועל הירי היה מכוון. המטרה בתירוץ הזה, כמובן, היא להימנע מתגובה צבאית משמעותית של ישראל.
3 צפייה בגלריה
הישאם אבו הוואש שובת רעב
הישאם אבו הוואש שובת רעב
הג'יהאד האיסלאמי מאיים. הישאם אבו הוואש, היום
3 צפייה בגלריה
ירי ארטילרי של צה"ל על עזה
ירי ארטילרי של צה"ל על עזה
ירי ארטילרי של צה"ל לעבר עזה, במבצע "שומר החומות"
(צילום: AFP)
התקרית החריגה מגיעה כאמור ימים אחדים אחרי הירי בגבול רצועת עזה לעבר אותו עובד ישראלי, באזור נחל עוז. הוא נפצע קל ברגלו מרסיסי הירי, וטנקים של צה"ל תקפו בתגובה חמש עמדות של חמאס בצפון הרצועה. שלושה פלסטינים נפצעו באורח בינוני וקל. בצה"ל העריכו כי מדובר בפעולה סוררת ולא מכוונת של מי מארגוני הטרור ברצועת עזה. עם זאת, כך לפי ההערכה, מי שפתח באש כן הושפע מההצהרות הלוחמניות של חמאס נגד ישראל בתקופה האחרונה - אף כי בשטח לא השתנה דבר במדיניות הריסון של חמאס.
למתיחות מול ארגוני הטרור בעזה תרם האיום שלשום של מנהיג הג'יהאד האיסלאמי, זיאד נחאלה, כי אם ימות בכלא הישראלי האסיר המנהלי הישאם אבו הוואש, ששובת רעב כבר יותר ממאה ימים - ארגונו יתייחס לכך כפעולת חיסול, וינהג בהתאם להתחייבותו להגיב צבאית על כל פעולת חיסול ישראלית. מקורות אמרו לכלי תקשורת שמזוהים עם הג'יהאד כי הזרוע הצבאית של הארגון העלתה את רמת הכוננות שלה ועצרה את כל אימוניה כהכנה למקרה שהאבו הוואש ימות כתוצאה מההחמרה במצבו הרפואי.
ברקע המתיחות ניצבים גם התסכול של חמאס ואי-שביעות הרצון שלו מהתקדמות שיקום הרצועה ומהעיכובים בהסדרה מול ישראל. גורמים בארגון אף הניחו אולטימטום ולפיו יש להאיץ את השיקום עד סוף השנה שכבר חלפה ולא – ישראל תהיה זו שתשלם את המחיר.