4 צפייה בגלריה
פני מורדנט ובוריס ג'ונסון. אחד מהם יהיה ראש הממשלה הבא של בריטניה?
פני מורדנט ובוריס ג'ונסון. אחד מהם יהיה ראש הממשלה הבא של בריטניה?
פני מורדנט ובוריס ג'ונסון. אחד מהם יהיה ראש הממשלה הבא של בריטניה?
(צילום: EPA)
שישה שרים בממשלת בריטניה כבר הודיעו על תמיכתם בראש הממשלה לשעבר בוריס ג'ונסון במרוץ לראשות המפלגה השמרנית ולראשות ממשלת בריטניה, אחרי שליז טראס הודיעה שלשום על התפטרותה אחרי 45 יום בלבד בתפקיד. זאת לצד קולות אחרים במפלגה שאומרים כי חזרתו לתפקיד של ג'ונסון, שצפוי לשוב היום (שבת) לממלכה מחופשה באיים הקריביים - עשויה להביא למפלה לשמרנים לנוכח העובדה שוועדת חקירה פרלמנטרית אמורה לפרסם בקרוב את ממצאיה באשר לפרשת "מסיבות הקורונה", שזכתה לכינוי "פארטי-גייט".
הפייבוריטיים לזכייה במרוץ הם ג'ונסון ושר האוצר לשעבר רישי סונאק, שזוכים לתמיכה הרחבה ביותר עד כה למרות שהם טרם הכריזו רשמית על מועמדותם. לפי דיווחים בתקשורת הבריטית סונאק, שרק לפני שישה שבועות הפסיד בפריימריז לליז טראס, הוא הראשון שקיבל את תמיכתם של 100 מחוקקים מהמפלגה השמרנית - מספר החתימות המינימלי שאלו שמבקשים להתמודד לראשות המפלגה השמרנית צריכים לקבל עד יום שני הקרוב, לפני שחברי המפלגה יצביעו על זהות המנהיג הבא. בין אלו שתומכים בסונאק נמנים סגן ראש הממשלה לשעבר דומיניק ראב ושר הבריאות לשעבר סג'יד ג'וויד.
4 צפייה בגלריה
שר האוצר המתפטר של בריטניה רישי סונאק רישי סונק
שר האוצר המתפטר של בריטניה רישי סונאק רישי סונק
רישי סונאק. לפי דיווחים, הוא כבר השיג את 100 החתימות הדרושות לו כדי להתמודד על התפקיד
(צילום: רויטרס)
ג'ונסון קיבל לפי שעה את תמיכתם של 44 מחוקקים שמרנים, בהם שר ההגנה בן וואלאס, ושרת הפנים לשעבר פריטי פאטל שכיהנה בתפקיד תחת ג'ונסון שוקלת לתמוך בו גם היא. כמה מבעלי בריתו של ג'ונסון אמרו ל"גרדיאן" שהוא יגיע "בקלות" לרף 100 החתימות הדרוש, ואף טענו שהוא ינסה להגיע ל"הסכם אחדות" עם סונאק במטרה למנוע מההתמודדות להיות מוכרעת על ידי הצבעה של חברי המפלגה. שרת ההגנה לשעבר פני מורדנט, שמשמשת כמנהיגת בית הנבחרים הבריטי, היא הראשונה שהכריזה אתמול רשמית על התמודדותה, ובינתיים היא זכתה לתמיכה של 21 מהמחוקקים השמרנים.
שלשום הכריז גרהאם בריידי, יו"ר ועדת 1922 במפלגה השמרנית, על פתיחת ההתמודדות במרוץ לראשות המפלגה, וציין כי רשימת המועמדים תיסגר ביום שני ב-14:00 ׁ(שעון בריטניה). לשלב הבא כאמור יעלו מועמדים שיקבלו את תמיכתם של 100 חברי פרלמנט לפחות. לשמרנים יש 357 מחוקקים בפרלמנט, ולכן שלושה מועמדים לכל היותר יתמודדו על התפקיד. סגן יו"ר המפלגה, ג'ייק ברי, אמר כי אם רק שני מועמדים יעפילו לשלב הבא, ההצבעה - שבה רשאים להשתתף 200 אלף חברי המפלגה - תהיה אינטרנטית. אם רק מועמד אחד יקבל לפחות 100 קולות של חברי פרלמנט, הוא יהיה מנהיג המפלגה וראש הממשלה הבא, וזהותו תתברר כבר ביום שני. אם יהיו שלושה מועמדים, בהצבעה ביום שני ינופה מועמד אחד, ואז חברי המפלגה יבחרו בין השניים הנותרים - והמנצח יוכרז ביום שישי.

הבחירות במפלגה השמרנית יתקיימו אחרי שבצל המרד שהתגבש נגדה במפלגה, אמרה שלשום ליז טראס כי היא מבינה שאין לה עוד מנדט להישאר בתפקיד ראש הממשלה - וכי הודיעה למלך צ'רלס השלישי על החלטתה לפרוש. התפטרותה מגיעה על רקע הכאוס הכלכלי והפוליטי שחוללה תוכנית קיצוצי המס שיזמה ושממנה נאלצה לסגת - והסקרים החוזים לשמרנים מפלה קשה בבחירות הבאות. הקריאות להתפטרותה של טראס גברו השבוע גם בעקבות עדויות על התנהגות "בריונית" מצד אנשי טראס בהצבעה סמלית שנערכה בפרלמנט, על מנת לאלץ אותם לתמוך בעמדת הממשלה באותה הצבעה.
לכל מועמד שמרן שיחליף את טראס צפויים חיים קשים בתפקיד: התסכול בבריטניה מהמצב הכלכלי גדול, האינפלציה גואה והסקרים מלמדים על יתרון עצום למפלגת הלייבור - שנמצאת באופוזיציה ב-12 השנים האחרונות. יו"ר הלייבור, קיר סטארמר, אמר השבוע שהשמרנים "איבדו את המנדט" למשול וכי בריטניה חייבת ללכת בהקדם לבחירות כלליות. מפלגות נוספות קראו גם הן לקיים בחירות כאלה כמה שיותר מהר. השמרנים, שמחזיקים ברוב גדול בפרלמנט, מתעלמים מהקריאות לבחירות כלליות.
הלייבור מובילה בסקרים בפער עצום של יותר מ-30%, ובתגובה להודעת ההתפטרות של טראס אמר סטארמר כי "אחרי 12 שנים של כישלון שמרני, לעם הבריטי מגיע משהו טוב בהרבה מדלת מסתובבת של כאוס". הוא הביע התנגדות גם לחזרה אפשרית של ג'ונסון, שהודיע על התפטרותו רק בחודש יולי האחרון בשל שורת פרשיות שבהן היה מעורב, וכינה את הקאמבק "חטא על פשע".
4 צפייה בגלריה
בוריס ג'ונסון
בוריס ג'ונסון
בוריס ג'ונסון. פרשת "מסיבות הקורונה" עדיין לא מאחוריו
(צילום: רויטרס)
חזרת ג'ונסון לתפקיד ראש הממשלה תהיה קאמבק יוצא דופן למנהיג שנותר פופולרי בקרב חברי המפלגה, והמחוקק השמרני ג'יימס דודרידג' אמר כי ג'ונסון שיתף אותו כי הוא "מוכן לזה". זאת למרות שסקר שנערך בבריטניה מצביע ש-52% מהבריטים לא יהיו מרוצים לראות את ג'ונסון שוב בדאונינג 10. מבקריו של ג'ונסון, שהודיע על התפטרותו רק בחודש יולי האחרון בשל שורת פרשיות שבהן היה מעורב, טוענים כי אם יחזור לתפקיד ראש הממשלה מחוקקים שמרנים עשויים לפרוש מהמפלגה או לערוק למפלגות אחרות.
אדם שמקורב לוועדה בפרלמנט הבריטי שחוקרת אם ג'ונסון שיקר באשר למסיבות שנערכו במעונו הרשמי במהלך מגפת הקורונה אמר ל"גרדיאן" ש"יש כמות עצומה של חומר נגדו". חבר פרלמנט אחר אמר בעילום שם כי הוועדה אספה כמויות עצומות של עדויות כתובות שניתן יהיה לפרסם בקרוב, ושהיא מתכוננת לקבל עדויות בעל פה כבר בעשרת הימים הקרובים. לטענתם, ממצאי החקירה יהוו הסחת דעת משמעותית עבור ג'ונסון אם יחזור לתפקיד ראש הממשלה, מה שעלול לעורר כעס ציבורי גדול.
4 צפייה בגלריה
בריטניה מנהיג הלייבור קיר סטארמר סטרמר פרלמנט
בריטניה מנהיג הלייבור קיר סטארמר סטרמר פרלמנט
"קאמבק של ג'ונסון זה חטא על פשע". יו"ר הלייבור קיר סטארמר
(צילום: AFP)
ג'סי נורמן, חבר פרלמנט שמרני בכיר ושר במשרד החוץ, אמר שחזרה של ג'ונסון לשלטון תהיה אסון. "יש כמה מועמדים פוטנציאליים טובים מאוד לתפקיד מנהיג המפלגה השמרנית, אבל בחירה בבוריס עכשיו תהיה החלטה קטסטרופלית לחלוטין", אמר. שר החוץ לשעבר וויליאם הייג, שבעבר הנהיג את המפלגה, אמר שחזרתו של ג'ונסון היא אולי הרעיון הגרוע ביותר ששמע במהלך 46 שנותיו כחבר מפלגה. הוא אמר שזה יוביל ל"ספירלת מוות" עבור השמרנים.
ג'ונסון הפך לראש ממשלה ב-2019 והכריז על התפטרותו בחודש יולי האחרון, אחרי תקופה ארוכה שבה המחוקקים השמרנים דרשו ממנו לעשות זאת. חודשיים לאחר מכן הוחלף על-ידי טראס - שהפכה לאדם הרביעי בתפקיד ראש הממשלה בתוך שש שנים. כמו טראס, גם ג'ונסון התעקש בתחילה כי הוא לא מתכוון להיכנע ולהתפטר, אך לבסוף, כשהלחץ גבר, נאלץ לעזוב בבושת פנים את דאונינג 10.
מלבד פרשת "פארטי-גייט" הסתבך ג'ונסון בפרשיות נוספות, בהן חקירת מימון השיפוצים שנעשו במעונו הרשמי ופרשת פינצ'ר, שבה קידם ג'ונסון לתפקיד בכיר את איש המפלגה כריס פינצ'ר תוך שהוא מתעלם לכאורה מטענות שהועלו נגדו בעבר להטרדות מיניות. פרשה זו הביאה לבסוף לקריסת ממשלתו ולהתפטרותו.