בכנסת פרסמו היום (שני) את סדרי הבחירות לנציגי הוועדה לבחירת שופטים שיתקיימו בעוד כשבועיים, ב-14 ביוני, כשברקע הדיונים בבית הנשיא סביב המהפכה המשפטית. מאחורי הקלעים, הרוחות בכנסת סוערות למדי - ובאופוזיציה עדיין מתנהלת מלחמת כל בכל לגבי הנציג שייבחר מטעמה בוועדה.
3 צפייה בגלריה
ישיבת הממשלה
ישיבת הממשלה
נתניהו ולוין. נציג אחד לקואליציה או שניים? לשר המשפטים לא משנה
(צילום: יונתן זינדל)
על פי סדרי ההצבעה שנקבעו בכנסת, ההצבעה תתקיים באופן חשאי במליאה. בין הנציגים שייבחרו מהכנסת חייבת להיות גם אישה אחת לפחות.
כשבועיים להצבעה, באופוזיציה עדיין לא הגיעו להסכמה על מועמד אחד מוסכם. שלוש מתוך חמש מפלגות אופוזיציה הודיעו כי הן מעוניינות להציג מועמד: יש עתיד תציג את קארין אלהרר; מפלגת העבודה את אפרת רייטן; והמחנה הממלכתי ובראשו בני גנץ מבקש לשמור לעצמו את הזכות להעמיד מועמד מטעמו בהמשך.
היום פנה יו"ר ישראל ביתנו ללפיד ולגנץ בנפרד ודרש מהם להגיע למועמד מוסכם. ליברמן אף מנסה לקדם פגישה של כל מרכיבי האופוזיציה ליום רביעי הקרוב, למרות שהסיכוי להגיע להסכמה כרגע בפערים שנוצרו נחשבים קטנים. ליברמן גם אמר שלגנץ וללפיד אסור להסכים לדרישה של הליכוד להסכים מראש לחוק מינוי היועמ"שים ולשינוי עילת הסבירות כתנאי לכך שבוועדה יישמר מקום לנציג אופוזיציה. "זו סחיטה באיומים. חייבים להבהיר שלא מנהלים מו"מ עם סחטנים", אמר ליברמן.
3 צפייה בגלריה
ראשי האופוזיציה בהצהרה לתקשורת
ראשי האופוזיציה בהצהרה לתקשורת
יסכימו על מועמד? ראשי מפלגות האופוזיציה, למעט עודה
(צילום: מוטי קמחי )
בינתיים, אחרי שבקואליציה הודיעו שלא ימנו שני נציגים מטעמם ויאפשרו מועמד אחד לאופוזיציה, החל לחץ של חברי כנסת בליכוד לא לאפשר אוטומטית נציג אופוזיציה. יש מי שמאיימים כי אם לא יושגו הסכמות בבית הנשיא - הקואליציה תמנה לעצמה שני נציגים. למרות זאת, גורמים בליכוד מעריכים שהסיכוי לכך קטן למרות האיומים שעדיין נמצאים על השולחן.
בינתיים, שר המשפטים יריב לוין נשמע בשיחות סגורות אומר שאין בכוונתו לעסוק בנושא ולא לבחור את הנציגים. הסיבה לכך, לפי לוין, היא שהוא לא מאמין בוועדה בהרכבה הנוכחי - כשהוא בראש הוועדה, יחד איתו שר מהממשלה, שני חברי כנסת, שלושה שופטים ושני נציגי לשכת עורכי הדין.
חברי כנסת בליכוד ובראשם דני דנון פנו לנתניהו היום ודרשו שאם אכן יהיה רק נציג אחד מהכנסת לקואליציה בוועדה - שיהיה זה ח"כ מהליכוד ולא מעוצמה יהודית כפי שהובטח לבן גביר בהסכם הקואליציוני.
3 צפייה בגלריה
דני דנון   בהשבעת הכנסת ה25
דני דנון   בהשבעת הכנסת ה25
דנון. מבקש שאם יהיה נציג אחד - שיהיה מהליכוד
(צילום: נעם מושקוביץ' , דוברות הכנסת )
מחר ייפתחו השיחות בבית הנשיא. שני הצדדים יגיעו, ורף החשדנות על רקע הבחירות לוועדה שובר שיאים. בליכוד מסרבים לאוליטימטום של גנץ ולא מוכנים להתחייב שהרפורמה תרד מסדר היום, ואילו במחנה הממלכתי חוששים שבליכוד מוליכים אותם שולל ומתכוונים להעביר סעיפים מהרפורמה בשיטת הסלמי. בשעות הבוקר ייפגשו בנפרד נציגי המפלגות עם הנשיא ובצהריים צפויים להיפגש איתו יחד נציגי הקואליציה והאופוזיציה ולנסות להגיע לפשרה.
נושא המהפכה המשפטית עלה היום לדיון גם בכנסת. השר דודי אמסלם אמר במליאת הכנסת כי היא תצא לדרך. "לא יעזור לכם כלום. אנחנו נעביר את הרפורמה, אנחנו ניקח את המושכות לידיים במדינה בכל המוסדות. למה? בגלל שככה העם הכריע. זה מה שיקרה, אני מבטיח לכם, בחודשים הקרובים, ותתארגנו אם אתם רוצים", אמר אמסלם.
ח"כ אביחי בוארון מהליכוד אמר כי החוק בישראל לא מאפשר לטפל כראוי בבעיית הפשיעה בחברה הערבית - וזו לדבריו הסיבה לחקיקה. "השיבוש נובע מהגישה שמלוא כל הארץ משפט. אדוני ראש הממשלה, שמחתי כששמעתי אותך אומר שהרפורמה לא מתה אחרי שראיתי כותרת בעיתון שאומרת שכמה שרים טוענים שהרפורמה המשפטית מתה. אנחנו מחויבים לאזרחי המדינה".
ח"כ אבי מעוז, יו"ר מפלגת נעם, אמר במליאה: "הגיע הזמן שבבית המשפט העליון יישבו שופטים שיראו ערך עליון בשמירת זהותה היהודית של ישראל, שהכנסת תהיה עצמאית ולא תחשוש מכפיית אג'נדות מצד שופטים רדיקליים ושהממשלה תוכל לבצע את תפקידה מבלי להיות מסורסת על ידי יועצים משפטיים. ישראל היא מדינה יהודית".