קפריסין הטורקית הודיעה אתמול (יום ג') על פתיחה חלקית של העיירה הנטושה ורושה - אחד הסמלים לחלוקת האי. המהלך הטורקי, שנועד ליישב מחדש את עיירת הרפאים, עורר זעם בחלק היווני של קפריסין. ביקורת קשה נשמעה מצד ארה"ב, אירופה וישראל.
12 צפייה בגלריה
ורושה עיירה נטושה צפון קפריסין
ורושה עיירה נטושה צפון קפריסין
המהלך הטורקי מעורר גינויים בקהילה הבינלאומית
(צילום: AFP, AP)
קפריסין, נזכיר, מחולקת לשניים מאז 1974 - כשטורקיה פלשה אליה בעקבות הפיכה בתמיכה יוונית. כבר 47 שנה שבצד הצפוני של האי מתקיימת ישות מדינית הידועה כרפובליקה הטורקית של צפון קפריסין - שאינה זוכה להכרה כמדינה עצמאית משום מדינה בעולם, פרט לטורקיה. בצד הדרומי מתקיימת קפריסין היוונית - המדינה הקפריסאית הרשמית החברה באו"ם ובאיחוד האירופי.
ורושה נמצאת בפרברי העיר פמגוסטה בצפון קפריסין. כשהכוחות הטורקיים פלשו לאזור ב-1974 נמלטו מוורושה 15 אלף קפריסאים יוונים. מאז הדרך אליה חסומה והיא מוגדרת שטח צבאי. ורושה, שבעבר הייתה מוקד תיירותי וכונתה "היהלום של הים התיכון", נחשבת לפצע מדמם עבור הקפריסאים היוונים שמעולם לא ויתרו על דרישתם שהעקורים שברחו מוורושה יורשו לשוב אליה.
באוקטובר 2020 פתחו הכוחות הטורקיים חלק מאזור החוף בוורושה לביקורים יומיומיים, בצעד חד-צדדי שגרר ביקורת בינלאומית. אתמול הודיעה הרפובליקה הטורקית של צפון קפריסין כי חלק מהעיירה - 3.5 קמ"ר - ייפתח וכבר לא יוגדר כשטח צבאי אלא כשטח אזרחי. לפי קפריסין הטורקית תושבים שנמלטו מוורושה לפני עשרות שנים יוכלו לתבוע בעלות על הנכסים שלהם.
12 צפייה בגלריה
ורושה עיירה נטושה צפון קפריסין
ורושה עיירה נטושה צפון קפריסין
עיירת הרפאים ורושה
(צילום: AFP)
ההודעה על פתיחת חלק מוורושה הייתה בזמן ביקורו של נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן בניקוסיה המחולקת - ביום השנה ה-47 לפלישה הטורקית לקפריסין. "עידן חדש מתחיל במאראס (השם הטורקי לוורושה) והוא ייטיב עם כולם", הכריז ארדואן. בשנה שעברה, בביקור בקפריסין הטורקית, קיים ארדואן פיקניק חגיגי ומתריס בעיירת הנופש הנטושה ועורר זעם גדול בצד היווני.
ורושה נחשבת לקלף מיקוח של טורקיה במגעים להסכם שלום בין הצדדים בקפריסין, וההערכות הן שפתיחתה החלקית של העיירה היא מכשול בדרך להסכם. עמדת האו"ם היא להעביר את ורושה לידי כוחות האו"ם, ולאפשר לקפריסאים היוונים לשוב אליה. קפריסין חוששת שהשינוי במעמד של החלק שייפתח בוורושה מאותת על כוונה ברורה של אנקרה וקפריסין הטורקית לנכס את העיירה.
בביקורו בחלק הטורקי של ניקוסיה הדגיש שוב ארדואן את תמיכתו ב"פתרון שתי המדינות" של קפריסין: אנקרה והרפובליקה הטורקית של צפון קפריסין מתנגדות לאיחוד האי וטוענות שהסכם שלום "בין שתי מדינות ריבוניות" הוא האפשרות היחידה. "אנחנו צודקים ואנחנו נגן על הזכות שלנו עד הסוף", אמר ארדואן בנאום בניקוסיה המחולקת. "אין לנו עוד 50 שנה לבזבז".
נשיא קפריסין, ניקוס אנסטסיאדס, אמר בתגובה לפתיחתה החלקית של ורושה שמדובר בצעד "בלתי-חוקי ובלתי-מקובל". הנשיא הוסיף: "אני רוצה להעביר מסר תקיף ביותר למר ארדואן ולנציגיו המקומיים - המעשים הבלתי-מקובלים והדרישות של טורקיה לא יתקבלו". אנסטסיאדס אמר שאם טורקיה אכן מעוניינת להשיב את הנכסים בוורושה לבעליהם החוקיים היא צריכה לאמץ את החלטת האו"ם - ולהעביר את השליטה בעיירה לידי הארגון כדי שהתושבים יוכלו לשוב אליה בביטחון.
12 צפייה בגלריה
נשיא טורקיה ארדואן ביקור ב ניקוסיה קפריסין
נשיא טורקיה ארדואן ביקור ב ניקוסיה קפריסין
ארדואן בביקור בניקוסיה
(צילום: AP)
בריטניה מסרה שהיא מודאגת מאוד מהמהלך והוסיפה שתדון בנושא בדחיפות עם חברות מועצת הביטחון של האו"ם. שר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזפ בורל, הביע גם כן את דאגתו. "ההחלטה החד-צדדית שהתקבלה על ידי הנשיא ארדואן וטטאר (ארסין טטאר, מנהיג קפריסין הטורקית) עלולה להגביר את המתיחות באי ומסכנת את החזרה לשיחות על הסדר בקפריסין". מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן אמר שההודעה "פרובוקטיבית ובלתי-מקובלת".
משרד החוץ הישראלי פרסם הודעה בעקבות פתיחתה החלקית של ורושה. בהודעת המשרד נאמר שישראל עוקבת בדאגה רבה אחרי ההצהרות והצעדים החד-צדדיים של טורקיה בנוגע למעמדה של ורושה. "ישראל חוזרת ומדגישה את הסולידריות שלה עם קפריסין ואת תמיכתה המלאה בה".
השתתפו בהכנת הכתבה: איתמר אייכנר