קבינט הקורונה החליט אמש (א') כי הלימודים ייפתחו כסדרם ב-1 בספטמבר. זאת, ברקע מבצע הבדיקות הסרולוגיות לתלמידים בטרם החזרה לבתי הספר, על מנת לאפשר רצף לימודי תקין. בנוסף קבע הקבינט כי התלמידים יוכלו להתחסן בשעות הלימודים. עם זאת, השרים לא עסקו בתרחיש בו צוותי הוראה יגיעו לא-מחוסנים למוסדות.
"כבר היום נקיים דיון מקיף ומתכלל יחד עם משרד המשפטים, ארגוני המורים, אנשי המשרד שלנו, ונגבש דרך פעולה ועמדה להיערכות ל-1 בספטמבר. ההחלטה שהתקבלה אמש נכונה", אמר מנכ"ל משרד החינוך יגאל סלוביק, לאולפן ynet.
שרת החינוך אומרת שאין מורים מחליפים. עוד שבוע נפתחים הלימודים, מה עושים? תמצאו תוך שבוע עשרות אלפי מורים מחליפים? למה להגיע לנקודה הזו בכלל? "לקבל כזו החלטה זה אינו עניין של מה בכך. יש פה עניינים שקשורים לסחר, למשרד האוצר ולאגף התקציבים. יש פה צורך להגיע להסכמות עם הסתדרות המורים וארגון המורים, כמו עם הסתדרות העובדים הכללית. המורים הם חלק מסקטור עובדים ציבורי שלם".
4 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
שאשא ביטון
(צילום: אמיל סלמן)
לדברי סלוביק, במשרד התכוננו לעובדה שחלק מהמורים לא יתחסנו לפני תחילת הלימודים. עם זאת, לא נערכה הכנה לגיוס של מורים מחליפים. "אי אפשר לגייס מורים ואחר כך לא להעסיק אותם, זה קצת יותר מורכב מלמה לא התכוננתם ולמה לא הכנתם", אמר. "התרחיש הזה היה ברור לנו, אנחנו נערכים אליו, ניתן את המענים הנדרשים לכך".
אתה אומר שב-1 בספטמבר יהיו מספיק מורים, שיהיה מורה בכל כיתה, ושאין לנו מה לדאוג?
"גם אני מודאג. יש לנו שמונה ימים עם משימה לא פשוטה בכלל. נעשה את הכל על מנת לתת את המענה המיטבי הנדרש. הקבינט אתמול קיבל את החלטתו. נכון להיום, לפי החלטת הקבינט ועד שתצאנה התקנות, ב-1 בספטמבר לא אמור להיכנס אף סגל הוראה שלא יהיה או מחוסן או עם בדיקה עדכנית".
באשר לאפשרות שמורים מחוסנים יצטרכו הלכה למעשה ללמד יותר שעות בעקבות חוסרים של מורים מבודדים אמר סלוביק כי יפתור אם הבעיה, אם תתקיים, מול ההסתדרות וארגון המורים. "נשב יחד כולנו, גם עם יפה בן דוד וגם עם רן ארז, ונגבש יחד את המתווה. כולנו רתומים למאמץ הלאומי שקורא לעם ישראל ללכת ולהתחסן. מורים ותלמידים כאחד. זו המשימה שמוטלת על כתפי כולנו כרגע ונירתם לה".

"ראש הממשלה תומך"

חרף ההצהרות הפוליטיות ומסיבות העיתונאים, באיגרת "חוזרים ללימודים" שהוציא משרד החינוך לא מוזכרת המלצה להתחסן, ובכלל לא מוזכר מבצע החיסונים לקורונה. עם זאת, לדברי סלוביק, משרד החינוך מעודד תלמידים להתחסן. "אתם יכולים לדבר מנהלי מחוזות שמשקיעים בשבוע האחרון מאמץ רב כדי לעודד את תלמידיהם להתחסן. אתם יכולים לדבר עם עומר, יו"ר מועצת התלמידים הארצית, ולשאול מה אמרתי לכל חבריו בשיחת זום במוצאי שבת. לדבר עם מרום שיף מוועד ההורים הארצי. משרד החינוך רתום כולו למשימה למען חיסונם של ילדי ישראל, תלמידי ישראל וצוותי ההוראה"
4 צפייה בגלריה
בדיקות סרולוגיות במועצה אזורית אשכול
בדיקות סרולוגיות במועצה אזורית אשכול
מבצע הבדיקות הסרולוגיות
(צילום: בראל אפרים)
ברקע התקלות במבצע הבדיקות הסרולוגיות אמר סלוביק כי המשרד לא מתכנן להפסיקו. "סיימנו הערכת מצב עם ראש הממשלה. אלוף פיקוד העורף הציג את דבריו בנוגע למבצע וגם אנוכי, וראש הממשלה אישר לנו להמשיך ולהפעיל את המבצע. נכון, יש מקומות שבהם אחוז התחלואה קטן יותר, יש כאלה שהוא גדול מ-20% ואף 30%. אנו סבורים שנכון להמשיך את המבצע הסרולוגי, וכך סיכם גם ראש הממשלה הבוקר".
אנחנו מבינים שכל הילדים יצטרכו לעבור בדיקה לפני ה-1 בספטמבר. איך אני מקבל את הבדיקה? אנחנו שבוע לפני. מתי אני אמור לקבל את הבדיקה הביתה? איך זה מגיע?
"החל מאתמול האריזות נארזות על ידי צה"ל שנרתם למשימה בעיר הבה"דים", השיב סלוביק. "כבר היום נתחיל לקבל את כלל הערכות הארוזות למשרד החינוך. אנחנו נפזר אותן אל בתי הספר ולרשויות המקומיות שאחראיות לחלוקה לגנים. ההורים יידרשו החל מהימים של סוף השבוע הקרוב להגיע אל בתי הספר והגנים ולאסוף את הערכות".
הורים של כמעט שני מיליון ילדים בישראל יצטרכו להגיע למזכירות בית הספר בתוך יומיים? אתם מאמינים שזה ריאלי?
"עם יד על הלב, אם ההורים רוצים לבדוק את ילדיהם ולגלות באמת האם הם מאומתים או לא, אם הם מחוייבים למערכת החינוך, לילדיהם ולחברי ילדיהם – מתוך הבנה שלא רוצים לשלוח את הילד מאומת אל בית הספר שידביק את חבריו וישלח את כלל הכיתה לבידוד. אם הם רוצים לבלות את ערב ראש השנה בבטחה עם המשפחה מתוך הבנה שהילד מאומת או לא, אני סומך על ההורים במדינת ישראל שיירתמו למאמץ הזה ואכן יגיעו".
4 צפייה בגלריה
חיסונים בבית ספר אורט בלוד
חיסונים בבית ספר אורט בלוד
מבצע החיסונים בבתי הספר
(צילום: קובי קואנקס)
לפי המנכ"ל, על מנת להכניס את הילדים למוסדות הוריהם יידרשו למלא טופס שנמצא בערכה ולדווח שאכן ביצעו את הבדיקה לילדם – והוא יצא שלילי. אם יימצא חיובי, יצטרך לעבור בדיקת PCR. אם התוצאה תתאמת, הוא ייכנס לכלל המערכות שעוקבות אחרי מאומתי קורונה.
"אנחנו פועלים להרבות ככל שניתן בבדיקות אנטיגן, זו מדיניות ראש הממשלה", אמר סלוביק. "הוא הנחה אותנו להיערך למבצע נוסף שיהיה ביום שלאחר ראש השנה ולמבצע נוסף לאחר סוכות. נתחיל כבר היום ומחר את דיוני ההיערכות לקראת המבצע הנוסף שלאחר ראש השנה, ולזה שלאחר סוכות. היכולת לגלות תלמידים עם תחלואה סמויה היא אדירה ביכולת שלה גם להשפיע על ההר הלאומי וגם לקיים יציבות בבתי הספר".

ההחלטה על החיסונים במוסדות - דמוקרטיה

מנכ"ל משרד החינוך התייחס גם למבצע החיסונים בבתי הספר, שאושר אתמול בתום מחלוקות עם שרת החינוך יפעת שאשא ביטון שהתנגדה למהלך. "חיסון הילדים בבתי הספר תלוי בראש ובראשונה בהסכמת ההורים", הבהיר. "אנחנו קוראים להורים, אנא, תנו הסכמתכם לחיסון הילדים. ברגע שיהיו לנו מספיק הסכמות הורים, נזמין אליו את ניידת החיסונים באמצעות פיקוד העורף ומשרד הבריאות. הן יגיעו לבית הספר ושם יחוסנו הילדים".
4 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
תומך בפעילות משרד החינוך. בנט
(צילום: גיל יוחנן)
כשאנחנו שומעים את המסרים האלה משרת החינוך, מה זה משדר להורים ולילדים?
"לכל אחד יש הזכות להביע דעתו ועמדתו", אמר סלוביק. "השרה יפעת שאשא ביטון הובילה בצורה מאוד אחראית ומקצועית את המתווה לפתיחת שנת הלימודים. עמדתה לגבי החיסונים נאמרה, אתמול התכנס הקבינט, נאמרו עמדות כאלו ואחרות. במדינה דמוקרטית מתוקנת, לאחר דיון, התקבלו החלטות".
אבל יש פה עניין של מסרים. ישבה כאן שבוע שעבר הממונה על הבריאות במשרד החינוך ואמרה שבעיניה שיעורי ספורט יותר חשובים מחיסונים, ושזה לא קשור לערבות הדדית. אנחנו רוצים להבין מה עמדת משרד החינוך
"אני חושב שהממונה על הבריאות לא התכוונה לאיך שזה נשמע. עמדת משרד החינוך ברורה. מרגע שהתקבלה החלטה בקבינט, אנחנו פועלים לחיסון הילדים גם בבתי הספר. כולל על חשבון שעות הלימודים. נעשה כל מאמץ שזה יקרה. אנחנו קוראים להורים, למורים, לתלמידים – אנא הגיעו להתחסן. זה יאפשר לנו לממש את שנת הלימודים הקרובה בצורה בטוחה ורציפה, זה יאפשר להילחם בנגיף הקורונה בכלל הציבור בישראל".