2 צפייה בגלריה
פייזר חיסון קורונה
פייזר חיסון קורונה
מטה פייזר, ארה"ב
(צילום: AP)
דיווחי "פייזר" מסוף השבוע, לפיהם הגלולה האנטי-ויראלית שלה "פקסלוביד" נמצאה יעילה ביותר במניעת תחלואה קשה ותמותה מקורונה, מעוררים הדים בישראל ובעולם. המומחים נרגשים מהאפשרויות שגלומות בתרופה יעילה למגפה, אולם עולים גם חששות מירידה בנכונות להתחסן ובהתפתחות וריאנטים עמידים כתוצאה מהטיפול.
במשרד הבריאות צפויים לפנות בימים הקרובים אל החברה בבקשה לנתונים נוספים אודות התרופה. על פי התוצאות שדווחו בהודעת החברה לעיתונות והתבססו על מחקר שבו השתתפו מעל ל-1,200 חולי קורונה במצב קל עד בינוני אשר מתמודדים עם מחלות רקע, נטילת הגלולה הפחיתה לאחר שלושה ימים את הסיכוי לאשפוז או מוות.

קורונה - כתבות נוספות

הרשות למניעת מחלות של דרום קוריאה הודיעה אמש, פחות מיממה לאחר פרסום התוצאות הדרמטיות של פייזר, כי היא רוכשת 70 אלף מנות של הכדור הנסיוני. מנכ"ל פייזר, אלברט בורלא, אמר כי החברה נמצאת במו"מ עם 90 מדינות בעניין. לדברי גורמים בחברה, בפייזר מקווים שהכדור יקבל אישור לשימוש מינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) עד סוף השנה, ומתכוונים להגיש בקשה לאישורה עד ה-25 בנובמבר. נשיא ארה"ב ביידן אמר בשישי כי ארה"ב הבטיחה לעצמה מיליוני מנות של הכדור החדש של פייזר.
"אם שנת 2021 הייתה שנת החיסונים - שנת 2022 תהיה שנת הטיפולים והתרופות", אומר פרופ' סיריל כהן, ראש המעבדה לאימונותרפיה, אונ' בר אילן. "עד עכשיו רוב התרופות שנוסו טיפלו במנגנון תופעות הלוואי של המחלה, עכשיו מסתכלים על מניעת ההידרדרות של החולים. זה יכול לפגוע בשיעורי ההתחסנות כי אנשים יכולים לחשוב שאם יש תרופה הם לא יתחסנו, אך עדיף לא לחלות. הסיכון לווריאנטים עדיין מדאיג, אך זו כן בשורה".
2 צפייה בגלריה
מחלקת טיפול נמרץ קורונה בבית החולים איכילוב
מחלקת טיפול נמרץ קורונה בבית החולים איכילוב
מחלקת טיפול נמרץ קורונה בבית החולים איכילוב
(צילום: איתן אלחדז, TPS)
מדובר בתרופה שתוכננה במיוחד כדי לעכב את השכפול של נגיף הקורונה והיא עובדת במנגנון של עיכוב אנזים של הנגיף שחיוני לשכפול שלו, בדומה לחלק מתרופות ה-HIV. "זו הודעה לעיתונות, עדיין לא פרסום מלא של תוצאות המחקר", מבהיר פרופ' רונן בן עמי, מנהל מערך הזיהומים והיחידה למחלות זיהומיות באיכילוב. "צריך להתייחס בזהירות, אבל מה שהם כן פרסמו מאוד מעניין ומבטיח. התרופה הזו נספגת מצוין במערכת העיכול ולכן ניתן לתת אותה ככדור. עם זאת, זו תרופה שכרגע נראית יקרה יחסית ויש לכך חשיבות. האם היא תוכל להגיע למקומות בעולם שבהם אחוז ההתחסנות נמוך?"
"אנחנו יודעים היום שטיפולים בשלב מוקדם עשויים לעזור במניעה של אשפוזים וגם מוות", מוסיפה פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי שיבא בתל השומר. "חשוב להדגיש שזה לחולים בקהילה. מבחינת החולים שכבר מגיעים לבית החולים עם קורונה, זה עשוי להיות מאוחר מדי. זה יצריך לדאוג שהטיפולים עצמם לא ייצרו מוטציות ועמידויות. משרד הבריאות התנהל בצורה מצוינת ברכישת תרופות אבל לא תמיד בהנגשתן בקהילה. זה יהיה האתגר המשמעותי גם בתרופה הזו".
ראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי פרייס, התייחסה בראיון לאולפן ynet להכרזה של פייזר. "אנחנו מקבלים את הנתונים וכמובן שזה יילך גם ל-FDA", אמרה. "צריך לעשות זאת בצורה שקולה. בוודאי שאם התרופה הזו תוכח כטובה, זה עוד משהו שנרכוש במשרד הבריאות כדי שתהיה היכולת לטפל ביותר אנשים ולהגן עליהם".

אלרעי פרייס: "קומץ האלימים לא צריך להכתיב מדיניות"

ד"ר אלרעי פרייס נשאלה גם על הדיון בבית משפט השלום בתל אביב – אליו היא הגיעה עם מאבטח צמוד – ובו הוחלט למחוק תביעת דיבה שהוגשה נגדה על ידי רופאים שהשתתפו בסרט של אורלי וילנאי וגיא מרוז, ובמסגרתו נמתחה ביקורת על ההתמודדות של מדינת ישראל עם מגפת הקורונה. "אני חושבת שזו הייתה ההחלטה הנכונה ולכך כיוונו וזה מה שביקשנו בבית המשפט. אז לא הופתעתי, אבל זה פסק דין יוצא דופן. בדרך כלל לא שוללים על הסף תביעת דיבה, זו אמירה חזקה של בית המשפט".
המאבטח הוצמד לאלרעי פרייס בעקבות החמרת האיומים נגדה, והיא כעת מאובטחת אישית, בנוסף למאבטח שנמצא מחוץ לביתה. "יש פחד, יש איומים שהם בהחלט משמעותיים, אבל הפחד הזה לא צריך להכניע ולהכריע אותנו, צריך לעשות את מה שצריך לעשות", אמרה. "קומץ האלימים לא צריכים להכתיב מדיניות ואת הפעולות שלנו לכלל המדינה".
היא גם שיתפה בתחושות משפחתה, וסיפרה: "הבן הגדול מאוד מודאג, והכי קטן אומר 'וואו, אני מבין כמה אמא חשובה למדינת ישראל אם מצמידים לה מאבטח 24/7'. על כולם זה משפיע – לא רק עליי. על בן זוגי, על אחי ואחותי, על הילדים".