לקראת כינוס קבינט המלחמה והקבינט המדיני-ביטחוני הערב (חמישי), ועל רקע הדיווח כי קיימת מחלוקת בין איסמעיל הנייה ליחיא סינוואר באשר לעסקת חטופים - גורם מדיני בכיר דחה את טענות ואמר כי "אין שום פיצול" בהנהגת חמאס. לדבריו, "אין כעת שום מגעים לעסקה, חמאס פנים וחמאס חוץ קיבלו החלטה להדהד החוצה ולהעצים את הסבל של העם הפלסטיני". במקביל, עשרות בני משפחות חטופים הגיעו לבסיס הקריה בתל אביב וקוראים לחברי קבינט המלחמה להיפגש עימם.

"סינוואר והנייה יודעים שעסקת חטופים תוביל להפסקת אש ולכניסה משמעותית של סיוע הומניטרי, מזון, תרופות וציוד שישפר משמעותית המצב בעזה, והם לא רוצים זאת", אמר הגורם הבכיר. "הם רוצים להדהד את הסבל של העם הפלסטיני שישראל גורמת. הם רוצים לייצר מניפולציה ובמקום להגיע לעסקה ושקט ברמדאן, הם רוצים להגיע למצב של השחרת פניה של ישראל והמשך הסבל בעזה".
לדבריו אותו גורם, "הם מעדיפים הסלמה, שפיכות דמים וסבל של העם שלהם על פני כניסה מסיבית של סיוע הומניטרי, הפסקת אש ועסקת חטופים. אין פיצול. הם מדברים בלשון אחת - וכולם שותפים לדבר הזה".
עוד הוסיף הגורם הבכיר: "אין כעת שום מגעים לעסקה, חמאס קיבל החלטה מובהקת לא להתקדם ולהגיע לרמדאן בלי עסקה, מתוך האמונה שזה יגרום לנזק מאוד גדול לעם הפלסטיני - בשביל לנסות להשחיר את פניה של ישראל בעולם. מבחינתנו אין המשך של מגעים כי החמאס לא נתן תשובה ברורה ואנו רואים שהוא לא רוצה להגיע לעסקה. זה הכול הצגות".
5 צפייה בגלריה
משפחות החטופים מפגינים מול הקריה בתל אביב
משפחות החטופים מפגינים מול הקריה בתל אביב
"תביאו אותם הביתה, בואו נסיים את הסיפור הזה". בני משפחות החטופים מחוץ לקריה בתל אביב
(צילום: יובל חן)
5 צפייה בגלריה
משפחות החטופים מפגינים מול הקריה בתל אביב
משפחות החטופים מפגינים מול הקריה בתל אביב
(צילום: יובל חן)
5 צפייה בגלריה
משפחות החטופים מפגינים מול הקריה בתל אביב
משפחות החטופים מפגינים מול הקריה בתל אביב
(צילום: יובל חן)
5 צפייה בגלריה
משפחות החטופים מפגינים מול הקריה בתל אביב
משפחות החטופים מפגינים מול הקריה בתל אביב
(צילום: יובל חן)
הערב התייחסו גם גורמים בכירים בארה"ב למו"מ התקוע, והטילו את האחריות על חמאס: "חמאס דוחה את העסקה כי הוא מסרב לשחרר חטופים חולים ומבוגרים". לדבריהם, האחריות להשלמת העסקה היא של ארגון הטרור.

"אנחנו לא האויבים שלכם"

בתוך כך, כ-50 מבני משפחות החטופים ותומכיהם הגיעו הערב כאמור אל מחוץ לשער שאול בבסיס הקריה בתל אביב, בקריאה לחברי קבינט המלחמה להיפגש עימם. זאת לאחר שלפני כשבוע וחצי הוגש מכתב, שעליו חתומות 76 משפחות, שקורא להוסיף נציג מהמשפחות לשולחן המשא ומתן ומקבלי ההחלטות.
ניסן קלדרון, אחיו של עופר קלדרון שחטוף בעזה, קרא ברמקולים המופנים לקריה: "אנחנו לא האויבים שלכם, אנחנו ניצולי 7 באוקטובר שמבקשים דבר אחד - תביאו אותם הביתה. זה הזמן, זה המקום וזו העת. שבו איתנו ובואו נסיים את הסיפור הזה. נביא את כולם ואת כולן הביתה, ואת המתים לקבר בישראל. אנחנו יהודים לא? כנראה ששכחתם". רותם קופר, בנו של החטוף עמירם קופר, טען כי כל חברי הקבינט, למעט השר גדי איזנקוט, התנגדו להארכת עסקת החטופים הקודמת בנובמבר ולשחרור שבע נשים נוספות וגופות.
רז בן עמי, שנחטפה עם אוהד בעלה שעדיין מוחזק בשבי, אמרה לשר חילי טרופר, חבר הקבינט מהמחנה הממלכתי: "אני שחזרתי מהשבי, צריכה להתחנן. על מה אני צריכה להתחנן? לדבר עם הממשלה שלי? על זה אני צריכה להתחנן? איפה ההיגיון במדינה הזאת? אנחנו צריכים אותם עכשיו, תחזירו אותם ותדברו איתנו, תגידו לנו מה קורה. מאז שבאתי יש עסקה, נופלת עסקה, איך אני יכולה להתמודד עם זה? חזרתי מעודדת, החזירו אותי, הייתי נלהבת, עכשיו אין לי קול, אין לי אוויר, אני לא יכולה לנשום. תדברו איתנו בבקשה, למה אני צריכה להתחנן?"
מירב לשם גונן, אימה של החטופה רומי גונן, ציינה: "עכשיו כשאתה נכנס פנימה, אנחנו ממש צריכים שתעביר את הכאב והתסכול שלנו, תעזרו לפזר לנו את הערפל. אנחנו עוברים 153 יום בחוסר הוודאות הזה".
מור קורנגולד, אחיו של החטוף טל שוהם, אמר לטרופר: "אני מכיר אותך ויודע שאתה בר דעת. אנחנו רוצים להבין מה קורה, להבין אם אנחנו נכנסים לרמדאן בלי עסקה ואח שלי לא הולך לאכול כלום. תיזום שיכניסו את נציגי המשפחות ויתנו לנו לדבר עם הקבינט. פטור אותנו מלעמוד פה. אני סוכן נסיעות. נפגשנו עם ראשי ממשלות בעולם. עם ביבי לא נפגשנו. לא מבקש הרבה, רק תנו לנו להיפגש איתו". טרופר השיב: "אני לא יכול להבטיח לגבי ביבי, אני אהיה שגריר נאמן שלך".
5 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר איסמעיל הנייה חמאס עזה
יחיא סינוואר איסמעיל הנייה חמאס עזה
סינוואר והנייה. "קיבלו החלטה להגיע לרמדאן בלי עסקה"
(צילום: AFP)
מוקדם יותר דווח ב"וול סטריט ג'ורנל" שמנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר מאמין שארגונו עם ידו על העליונה בגלל חילוקי הדעות הפוליטיים בישראל, וגם בשל הלחץ הגובר של ארה"ב על ישראל לסייע לאזרחים העזתים - ולכן מטרפד את המגעים לעסקת חטופים, בדרישה ליותר ויתורים מישראל.
לפי הדיווח, הוא חלוק בעמדתו עם מנהיג חמאס בחו"ל איסמעיל הנייה, שלפי גורמים מצריים דווקא תכנן לקבל את ההסכם, באורך שישה שבועות, מתוך אמונה שההפוגה תוכל להביא גם להפסקת אש כוללת ולנסיגה ישראלית.
מוקדם יותר היום עזבה משלחת חמאס את קהיר, מבלי להגיע להסכמות כלשהן. סבב המשא ומתן אמנם הסתיים, אך ייתכן שיחודש בימים הקרובים. גורמים אמרו לרשת "אל-ג'זירה" הקטארית כי סבב השיחות במצרים נגמר, אבל מקור אחר אמר לערוץ המצרי "אל-קאהרה אל-אחבאריה" כי משלחת חמאס אמנם תעזוב את קהיר להתייעצויות, "אבל המשא ומתן יתחדש בתחילת שבוע הבא" - בניסיון להגיע להסכם הפסקת אש לפני חודש הרמדאן, שצפוי להתחיל ביום שני.