יחיא סינוואר מאמין שחמאס עם ידו על העליונה בגלל חילוקי הדעות הפוליטיים בישראל, וגם בשל הלחץ הגובר של ארה"ב על ישראל לסייע לאזרחים העזתים - ולכן מטרפד את המגעים לעסקת חטופים - בדרישה ליותר ויתורים מישראל. כך דיווח הערב (חמישי) ה"וול סטריט ג'ורנל".
לפי הדיווח, הוא חלוק בעמדתו עם מנהיג חמאס בחו"ל איסמעיל הנייה, שלפי גורמים מצריים דווקא תכנן לקבל את ההסכם, באורך שישה שבועות, מתוך אמונה שההפוגה תוכל להביא גם להפסקת אש כוללת ולנסיגה ישראלית.
2 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר איסמעיל הנייה חמאס עזה
יחיא סינוואר איסמעיל הנייה חמאס עזה
סינוואר והנייה. מחלוקת בהנהגת חמאס
(צילום: AFP)
מוקדם יותר היום עזבה משלחת חמאס את קהיר, מבלי להגיע להסכמות כלשהן. סבב המשא ומתן אמנם הסתיים, אך ייתכן שיחודש בימים הקרובים. גורמים אמרו לרשת "אל-ג'זירה" הקטארית כי סבב השיחות במצרים נגמר, אבל מקור אחר אמר לערוץ המצרי "אל-קאהרה אל-אחבאריה" כי משלחת חמאס אמנם תעזוב את קהיר להתייעצויות, "אבל המשא ומתן יתחדש בתחילת שבוע הבא" - בניסיון להגיע להסכם הפסקת אש לפני חודש הרמדאן, שצפוי להתחיל ביום שני.
בכיר בחמאס טען בפני סוכנות הידיעות רויטרס כי ישראל "סיכלה את כל מאמצי המתווכות להגיע להסכם". לטענתו, ישראל ממשיכה להתנגד לדרישות חמאס להפסקת אש קבועה, לנסיגת צה"ל מהרצועה ולחזרה כוללת של הפליטים לבתיהם בעזה.
חמאס, נזכיר, עדיין לא העביר לישראל רשימה או מספר של חטופים שנמצאים בחיים, וישראל לא מאפשרת לכלל הפלסטינים לחזור לצפון הרצועה - בין השאר כדי למנוע מגברים בגיל צבא לנוע צפונה. חמאס, מצידו, דורש כי כל המשפחות יוכלו לשוב לבתיהן.
2 צפייה בגלריה
הפגנה להחזרת החטופים בכיכר החטופים, תל אביב
הפגנה להחזרת החטופים בכיכר החטופים, תל אביב
הפגנה למען החטופים בתל אביב
(צילום: דנה קופל)
הערב אמר שגריר ארה"ב בישראל, ג'ק לו, כי למרות עזיבת נציגי חמאס את קהיר - "השיחות לעסקה לא התפוצצו". הוא הוסיף כי "עדיין מדברים ועדיין יש מגעים. אני לא יודע לומר אם תהיה עסקה עד הרמדאן - אבל השיחות לא התפוצצו".
רשת "אל-ערבייה" דיווחה היום ממקורותיה כי קיימות מחלוקות גם לגבי האסירים שישוחררו ומספרם, וסביב רצונה של ישראל להפעיל כטב"מים ברצועה במהלך ההפוגה. גורם ישראלי רשמי אמר היום ל-CNN כי בישראל מאמינים שחמאס משקר כשהוא טוען שאינו יודע מי מהחטופים נמצא בחיים, וכי יש בידי ארגון הטרור, וגם בידי ישראל, מודיעין על החטופים. "אני חושב שהם יודעים, זה משחק", הוא אמר.
הלילה דווח ב"ניו יורק טיימס" כי פוחתים הסיכויים להשיג עסקת חטופים מול חמאס לפני תחילת הרמדאן. גורמים אמריקניים ששוחחו עם העיתון הביעו חשש שבתקופה הנפיצה של החודש הקדוש למוסלמים יהיה קשה יותר להשיג הסכם בין ישראל לארגון הטרור.

ארה"ב והמתווכות מול ארגון הטרור – קטאר ומצרים – דחפו בשבועות האחרונים להשיג עסקה לפני הרמדאן, ואף הביעו אופטימיות שהדבר אפשרי על רקע הסכמת ישראל למתווה שגובש בפסגת פריז השנייה. במרכזו הצעה לשחרור כ-40 חטופים – בהם נשים, מבוגרים וחולים – בתמורה לשחרור מספר משמעותי של מחבלים, במהלך הפוגה זמנית בת שישה שבועות.
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הביע בשבוע שעבר אופטימיות גדולה שניתן יהיה להשיג עסקה במהירות, אבל בהמשך נשמע זהיר יותר – ושלשום כבר הצהיר שהעסקה נמצאת "בידיים של חמאס", אמירה שככל הנראה מטילה את האחריות לקשיים על ארגון הטרור.
הגורמים שמעורים בפרטי השיחות אמרו ל"טיימס" כי בימים האחרונים נסוג חמאס מהמתווה המוצע והעלה דרישות שישראל מסרבת לקבלן. גורם אזורי, שדיבר עם ה"טיימס" כמו האחרים בעילום שם, אמר כי נקודת המחלוקת המרכזית היא זו שמקשה על התקדמות במגעים כבר שבועות ארוכים: דרישתו של חמאס לכך שישראל תתחייב כבר עתה להפסקת אש קבועה, שתצא לפועל במהלך או בתום שלושה שלבים של שחרור חטופים. בישראל מסרבים לכך, ודורשים שההסכם יתמקד רק בתנאי השלב הראשון, זה שעוסק כאמור בשחרור כ-40 חטופים. ארה"ב, כך לפי הדיווח, תומכת בעמדה הישראלית.
גורמים ישראליים ציינו כי הם האמינו שהושג "קונצנזוס רחב" סביב השלב הראשון של ההסכם, אבל אז לדבריהם חמאס חזר לקדם את הדרישות הרחבות יותר שלו. לצד הפסקת אש קבועה, כך לפי הדיווח, חמאס מתעקש גם על נסיגה של כוחות צה"ל מצפון רצועת עזה אחרי שלב שלישי של שחרור חטופים, והרחבת הסיוע ההומניטרי לרצועה.