לוחמי גדוד ארז, גדוד המעברים של צה"ל, הוחלפו אתמול (ראשון) בלוחמי מג"ב - והפסיקו רשמית לאייש את מחסום שועפט, שבו נהרגה בפיגוע הירי סמלת נועה לזר. החלפת הלוחמים במעבר סוכמה בין המפכ"ל רב-ניצב יעקב שבתאי ומפקד מג"ב ניצב אמיר כהן לבין הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי - ונחשפה ב-ynet בתחילת החודש שעבר.
"האחריות הפיקודית והמבצעית במעבר הייתה ונשארה של משמר הגבול, האחריות לטיפול באמצעים טכנולוגיים ובסל אמצעים נוספים למעבר היא של צה"ל", נמסר. אתמול מפקד משמר הגבול ביקר במעברי מג"ב עוטף ירושלים יחד עם מפקד הגזרה במג"ב, תת-ניצב עמרם נידם ומפקד גדוד ארז, סא"ל חגי סין איציק.
3 צפייה בגלריה
הרמטכ"ל בזירת הפיגוע בה נהרגה נועה לזר נועה לזר ז"ל
הרמטכ"ל בזירת הפיגוע בה נהרגה נועה לזר נועה לזר ז"ל
ההחלטה התקבלה לאחר תחקיר פיגוע הירי בו נהרגה סמלת לזר
(צילום: דובר צה"ל)
3 צפייה בגלריה
 סיור מפקד משמר הגבול ניצב אמיר כהן בגזרת עוטף ירושלים
 סיור מפקד משמר הגבול ניצב אמיר כהן בגזרת עוטף ירושלים
"ביצעו פעילות מקצועית וערכית רבת שנים". מפקד מג"ב, היום
(צילום: דוברות המשטרה)
מפקד משמר הגבול, ניצב אמיר כהן, אמר כי "לוחמי המעברים של גדוד ארז ביצעו פעילות מקצועית וסייעו למשמר הגבול ומשטרת ישראל בתפיסת עבריינים ודרושי חקירה רבים. היום כחמש דקות לסיום התעסוקה של הגדוד במעבר שועפט תפסה לוחמת נשק M16 שעלול היה להגיע לגורמי טרור או גורמים פליליים. לדבריו, מדובר ב"סיום מוצלח לתעסוקה מקצועית וערכית רבת שנים".
דובר צה"ל הודיע בחודש שעבר כי עם הצגת תחקיר נפילתה של הלוחמת לזר החליט כוכבי להפסיק את פעילות לוחמי צה"ל במחסום תוך חודש. בנוסף, הודחו שלושה לוחמי מג"ב בשל אי-עמידה בערכי החיל ו"אי חתירה למגע" עם המחבל. הרמטכ"ל כוכבי קבע כי "מצופה היה מהלוחמים באירוע לחתור למגע - והם פעלו באופן שלא תואם את המצופה מכל לוחם במערכת הביטחון". ההחלטה על החלפת גדוד ארז התקבלה לאחר שהוצג לו תחקיר מג"ב לפיגוע שבו נהרגה סמלת לזר.
3 צפייה בגלריה
 הנשק שנתפס במעבר שועפט
 הנשק שנתפס במעבר שועפט
"סיום מוצלח". הנשק שנתפס במעבר שועפט
(צילום: דוברות המשטרה)
פיגוע הירי אירע ב-8 באוקטובר אז המחבל עודאי תמימי, בן 22 ממזרח ירושלים, פתח באש לעבר קבוצת לוחמים ומאבטחים שעמדו בעמדת הבידוק. מהירי נהרגה לוחמת מחיל המשטרה הצבאית, נפצע קשה מאוד דוד מורל, מאבטח אזרחי, ונפצעו שני שוטרי מג"ב באורח קל. המחבל נמלט רגלית לתוך מחנה הפליטים. הנהג שהסיע את המחבל הסגיר את עצמו למשטרה לאחר מכן, ובחקירתו אמר שהיה בדרכו למודיעין. ב-19 באוקטובר ביצע המחבל עודאי תמימי פיגוע ירי נוסף, בשער הכניסה למעלה אדומים, ונורה למוות בידי מאבטחים.
אחד המאבטחים נפצע מן הירי באופן קל. על גופת המחבל נמצאו סכין ורימון יד, בנוסף לאקדח בו ביצע את הירי. הפיגוע בשועפט נחשב לאירוע דגל בעייתי בתוך מערכת הביטחון בשל העובדה שהלוחמים והמאבטחים של משרד הביטחון לא פתחו באש ורק שלושה לוחמי מג"ב כן עשו זאת אבל לא ניהלו מרדף אחר הלוחמים. מפקד מג"ב, ניצב כהן, קבע כי תוצאת האירוע גרועה וצריכה הייתה להסתיים אחרת. "נכשלנו במהירות התגובה ובאי-חתירה למגע", אמר.
פורסם לראשונה: 22:16, 04.12.22