אחרי ששופט בית המשפט השלום בירושלים, ציון סהראי, רמז אתמול (יום ראשון) כי ליהודים יש חופש פולחן בהר הבית, המשטרה המשיכה הבוקר לשדר עסקים כרגיל - ולא אפשרה ליהודים שעלו להר להתפלל בו. כך למשל, שוטרים הרחיקו אדם שהשתחווה במקום, ומנעו כניסה של מבקרים נוספים שהיו עטופים בטליתות ומעוטרים בתפילין.

3 צפייה בגלריה
יהודים שעלו להר הבית לא הורשו להתפלל במתחם למרות החלטת בית המשפט שיוכלו לעשות זאת
יהודים שעלו להר הבית לא הורשו להתפלל במתחם למרות החלטת בית המשפט שיוכלו לעשות זאת
היהודים שלא הורשו להיכנס עם טליתות ותפילין
(צילום: רועי זאגא )
3 צפייה בגלריה
יהודים שעלו להר הבית לא הורשו להתפלל במתחם למרות החלטת בית המשפט שיוכלו לעשות זאת
יהודים שעלו להר הבית לא הורשו להתפלל במתחם למרות החלטת בית המשפט שיוכלו לעשות זאת
השתחווה בהר הבית - והורחק
(צילום: רועי זאגא )
גורם במשטרה הבהיר הבוקר כי "הכללים שקיימים שנים לא השתנו וימשיכו להיאכף. הבוקר הגיע אדם שהפר את כללי הביקור במקום, ועל כן עוכב לחקירה. כפי שציינו כבר אמש, בכוונת המשטרה לערער על החלטת בית המשפט שלום שעסקה באירוע פרטני שהובא בפני השופט".
השופט עצמו, נדגיש, הבהיר בפסיקתו כי "לא אוכל לחתום החלטתי מבלי להבהיר כי אין בה משום התערבות בעבודת המשטרה באכיפת הסדר הציבורי בהר הבית ובאופן כללי, ואף לא משום קביעה הנוגעת לחופש הפולחן בהר הבית. עניינים אלו לא נדונו בהחלטה זו".
על אף שההחלטה אתמול לא הייתה תקדימית, ובכל מקרה מדובר בערכאה נמוכה מאוד ללא תוקף של ממש, היא עוררה סערה והובילה לגינוי מירדן, איום מחמאס והבהרה ישראלית. ארגוני העלייה להר הדהדו את ההחלטה, וחבר הכנסת איתמר בן גביר טען היום כי הוא חושש ש"אי כיבוד החלטות בית המשפט על ידי המשטרה, הינה סופה של הדמוקרטיה". בן גביר עצמו מתכנן לעלות להר בימים הקרובים, על רקע מצעד הדגלים שמתוכנן ביום ירושלים באישור המשטרה.
השופט סהראי דן אתמול בבקשת המשטרה להרחיק שלושה נערים מהר הבית לאחר שהשתחוו וקראו קריאת שמע במקום. סהראי בחר לצטט את דברי המפכ"ל יעקב שבתאי ל-ynet, לפיהם "הר הבית פתוח ואנחנו מאפשרים לכל תושבי המדינה והשטחים שמגיעים להתפלל ולקיים את פולחן הדת" - ולדחות את בקשת המשטרה. בהחלטתו אמר סהראי כי "בנסיבות אלה, הצהרה פומבית של מפכ"ל המשטרה, שממנה עולה בבירור ובפירוש כי כל תושבי המדינה והשטחים רשאים לעלות להר הבית ולקיים את פולחן דתם, כשמה כן היא, קוראת לכל מי שחפץ בכך לעשות כן. קריאות המפכ"ל אף עולה בקנה אחד עם הקבוע בחוק השמירה על המקומות הקדושים התשכ"ז 1967".
3 צפייה בגלריה
החלטה שעוררה סערה. ציון סהראי
החלטה שעוררה סערה. ציון סהראי
החלטה שעוררה סערה. ציון סהראי
(צילום: דן אנד ברדסטריט)
החלטתו של שופט המעצרים, שמכהן בערכאה השיפוטית הנמוכה ביותר, עשויה לרמוז כי תפילת יהודים מותרת בהר הבית, דבר שלא נעשה בצורה מסודרת בהר הבית עד כה. על אף שלא מדובר בתקדים, מאחר שבשנה שעברה הוחלט לאפשר לאחד המבקרים הקבועים במקום להתפלל בשקט, הארגונים שפועלים למען העלייה להר הבית מיהרו לברך את ההחלטה.
משרד החוץ הירדני גינה את ההחלטה, שלדבריו "מאפשרת לקיצונים לבצע טקסים ברחבות מסגד אל-אקצא והמתחם כולו". בהודעה מטעם המשרד נמסר כי "ההחלטה בטלה וחסרת השפעה משפטית לפי הדין הבינלאומי שלא מכיר בסמכות של מערכת המשפט הישראלית על השטחים הפלסטיניים הכבושים משנת 1967 ובהם גם מזרח ירושלים. זוהי הפרה בוטה של ההחלטות הבינלאומיות הנוגעות בירושלים, ובהן החלטות מועצת הביטחון, שמבהירות כולן את הצורך לשמר את המצב בעיר הקדושה. כמו כן, ההחלטה מהווה הפרה חמורה של הסטטוס קוו ההיסטורי והמשפטי במסגד אל-אקצא".
הירדנים הוסיפו כי "ירדן לא מכירה בסמכות השיפוטית של ישראל במתחם והיא מזהירה מפני מתן אישור לקיצונים לפרוץ לשטח זה, שכולו נחשב מקום פולחן למוסלמים בלבד".
במזכירות הממשלה הבהירו כי "אין ולא מתוכנן שינוי בסטטוס קוו בהר הבית. החלטת בית משפט השלום עוסקת אך ורק בעניין התנהגות הקטינים שהובאה בפניו, ואין בה קביעה רוחבית בעניין חופש הפולחן בהר הבית. ביחס לתיק הפלילי הספציפי עליו מדובר, נמסר לממשלה כי המדינה תגיש ערר לבית המשפט המחוזי".