בית הנבחרים של אוגנדה אישר היום (ג') גרסה מתוקנת של חוק אנטי-להט"בי, שאושר לראשונה בחודש שעבר ועורר גינויים קשים במערב. השינויים בחוק נעשו לבקשתו של נשיא אוגנדה, יוורי מוסווני, שביקש מהמחוקקים להבחין בין מי שמזדהים כהומואים למי שמקיימים משכב זכר בפועל. למרות השינויים בנוסח החוק, עדיין מדובר באחד החוקים המחמירים בעולם נגד קהילת הלהט"ב.
באוגנדה, מדינה אפריקנית נוצרית ושמרנית ביותר, יחסים חד-מיניים מוגדרים כבר כעת כמעשה ש"מנוגד לטבע", שהעונש עליו יכול להגיע למאסר עולם. עם זאת, החוק החדש מהווה החמרה דרמטית במאמצי השלטונות לדכא את קהילת הלהט"ב. חברי הקהילה הגאה מספרים כי בחודש מרץ, אחרי שהחוק אושר לראשונה, היו באוגנדה גל מעצרים ותקיפות נגד הקהילה.
5 צפייה בגלריה
מחאה ב-2014 נגד חקיקה קודמת של אוגנדה נגד קהילת הלהט"ב
מחאה ב-2014 נגד חקיקה קודמת של אוגנדה נגד קהילת הלהט"ב
מחאה ב-2014 נגד חקיקה קודמת של אוגנדה נגד קהילת הלהט"ב
(צילום: AP)
ממשלות במערב הענישו את אוגנדה בעבר בעקבות חקיקה אנטי-להט"בית, שאושרה ב-2014. הן השעו את הסיוע לאוגנדה, הטילו הגבלות על אשרות שהייה וצמצמו את שיתוף הפעולה הביטחוני עם המדינה. החוק שאושר ב-2014 בוטל בתוך חודשיים על ידי בית משפט באוגנדה.
אחרי אישור החוק בחודש מרץ הפעילה הקהילה הבינלאומית לחץ כבד על הנשיא מוסווני, ודרשה ממנו להטיל וטו על החוק. מוסווני, מתנגד חריף לזכויות הקהילה הגאה, רמז כי הוא מתכוון לחתום על החוק רק אחרי כמה שינויים בנוסח שלו - והחזיר את החוק לבית הנבחרים.
5 צפייה בגלריה
הפגנה ב דרום אפריקה נגד חוק אנטי להט"בי באוגנדה
הפגנה ב דרום אפריקה נגד חוק אנטי להט"בי באוגנדה
הפגנה בדרום אפריקה נגד החוק החדש באוגנדה
(צילום: רויטרס)
הנוסח המעודכן של החוק כבר לא מפליל את כל מי שמזדהה כלהט"ב ומטיל עליו מאסר כבד, אלא רק את מי ש"מעורב במעשים הומוסקסואליים" - שעלול להישלח על כך למאסר עולם. הנוסח קובע כי "אדם שחשוד כהומוסקסואל, אך לא קיים יחסים חד-מיניים, לא ביצע עבירה הומוסקסואלית". אדריאן ג'וקו, פעיל זכויות אדם, מאמין שהנוסח המעודכן "חסר ערך". לדבריו, "בפועל למשטרה לא אכפת אם ביצעת את המעשה או לא. הם יעצרו אותך בגלל ש'התנהגת כמו הומו' ו'הלכת כמו הומו'".
בנוסף גוזר החוק המעודכן 20 שנות מאסר על מי שיורשע ב"קידום הומוסקסואליות" - צעד שלפי פעילי הקהילה הגאה באוגנדה יפליל את כל מי שתומך בקידום זכויותיה.
5 צפייה בגלריה
חברה בקהילה הגאה ב אוגנדה להט"ב חוק אנטי להט"בי
חברה בקהילה הגאה ב אוגנדה להט"ב חוק אנטי להט"בי
חברת הקהילה באוגנדה. עונשים קשים על יחסים חד-מיניים
(צילום: רויטרס)
למרות שמסווני המליץ למחוקקים לבטל את הסעיף שמטיל עונש מוות על מורשעים במעשים שמוגדרים כ"הומוסקסואליות חמורה", הסעיף נשאר. "הומוקסואליות חמורה", לפי החוק, כוללת בין השאר אונס קטינים ויחסי מין בין גברים כאשר אחד מהם הוא נשא HIV. עם זאת מדובר במונח מעורפל, והחשש הוא שגם הומואים שייחשבו ל"נאשמים סדרתיים", ויואשמו יותר מפעם אחת ב"עבירה הומוסקסואלית" שאינה מוגדרת חמורה, עלולים להישלח לעונש מוות.
לפי החוק, נאשם שיורשע ב"ניסיון לבצע עבירה הומוסקסואלית חמורה" עלול להישלח ל-14 שנות מאסר. העונש על "ניסיון לבצע עבירה הומוסקסואלית" הוא עד 10 שנות מאסר.
5 צפייה בגלריה
מחאה מחוץ לשגרירות אוגנדה ב וושינגטון ארה"ב
מחאה מחוץ לשגרירות אוגנדה ב וושינגטון ארה"ב
מחאה מחוץ לשגרירות אוגנדה בוושינגטון
(צילום: AFP)
בנוסף שינו המחוקקים את הסעיף שמחייב את הציבור לדווח למשטרה על "פעילות הומוסקסואלית", וקובע שמי שלא ידווח מסתכן בחצי שנת מאסר. מוסווני הזהיר שהסעיף עלול להוביל לסכסוכים בחברה. הנוסח המעודכן דורש לדווח לרשויות רק במקרה שבו אחד המעורבים במעשה הוא קטין או אדם חסר ישע. מי שלא ידווח על כך למשטרה עלול לרצות עד חמש שנות מאסר.
יו"ר הפרלמנט, אניטה אמונג, קראה למחוקקים לעמוד בצורה איתנה מול הביקורת הבינלאומית, ואמרה שהחוק הכרחי כדי להגן על ילדי אוגנדה. "בואו נגן על אזרחי אוגנדה, על הערכים שלנו ועל המעלות שלנו. יש לנו תרבות להגן עליה. העולם המערבי לא יגיע לאוגנדה וישלוט בה", הצהירה.