ראש המוסד דדי ברנע מזהיר כי הסכם הגרעין המסתמן הוא אסון אסטרטגי, מכיוון שלדבריו, בטווח הארוך, הוא יקל על איראן לנסות להגיע לנשק גרעיני - מאמצים שלא זנחה מאז שנת 2003. לפי ברנע, כעת הדבר היחיד שמשתנה הוא "טקטיקת ההסכם" של איראן - שכעת מתגשמת בחסות המעצמות, ובראש ובראשונה ארצות הברית.
4 צפייה בגלריה
(צילום: EPA, רועי אברהם/לע"מ)
4 צפייה בגלריה
דדי ברנע ויאיר לפיד
דדי ברנע ויאיר לפיד
ראש המוסד ברנע עם ראש הממשלה יאיר לפיד, היום. "הסיכוי לחתימה - 100%"
ברנע מקיים מרתון של פגישות ותדרוכי מודיעין בעקבות החתימה המסתמנת על ההסכם, לרבות עם ראש הממשלה יאיר לפיד בקריה בתל אביב. ראש המוסד, שמחזיק כבר זמן רב בעמדה שאיראן תחזור להסכם מכיוון שגם לה וגם לארה"ב יש אינטרס אסטרטגי לעשות זאת, אמר בתדרוכים השונים כי הסיכוי לחתימה שואף ל-100%.
ראש המוסד בתדרוכיו: "עושים העתק הדבק להסכם של 2015, והדבר היחידי שנשאר מאז הוא המלל"
בפגישתו עם לפיד סקר ברנע את תמונת המצב המודיעינית והסיכונים הכרוכים בחזרה להסכם. הוא הזהיר כי החתימה תאפשר לאיראנים להגיע ליכולות משמעותיות מאוד, בזכות מאות מיליארדי הדולרים שייכנסו למדינה עם הסרת הסנקציות עליה. לדבריו, הכסף יסייע גם לכל ארגוני הטרור באזור - ובהם חיזבאללה, הג'יהאד האיסלאמי הפלסטיני, המורדים החות'ים בתימן, המיליציות הפרו-איראניות, כוח קודס וחמאס. הדבר יציב, לפי ברנע, אתגרים משמעותיים בזירה לארה"ב - ובראש ובראשונה לישראל. ברנע אומר כי כמה מדינות באזור יסתכלו על איראן כסוג של "מודל" - ולישראל יהיה מורכב עוד יותר להתמודד מול התעצמות איראנית משמעותית, שכוללת מרכיבים רבים.
4 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בנאום בבית הלבן 24 באוגוסט
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בנאום בבית הלבן 24 באוגוסט
ביידן. ברנע מאשים: "איראן יושבת בווינה - ומצד שני מפעילה טרור מדינתי על אדמת ארה"ב"
(צילום: EPA)
בשיחות התדרוך מבהיר ברנע כי ההסכם שעליו מתכוונות המעצמות לחתום גרוע יותר מזה של שנת 2015, אז לא היה ידוע המימד הצבאי הפוטנציאלי של איראן. האיראנים נתנו אז מענה ל-10 שאלות של סבא"א - וכך נחתם ההסכם. אלא שב-2018, לדברי ברנע, כבר הובן שהכול שקר גמור - ולמרות זאת, בשנת 2022 האמריקנים עומדים לחתום על ההסכם למרות שלאיראנים אין הסבר לתיקים הפתוחים בסבא"א.

ה"סאנסט" - והמשך הפעילות הישראלית

לגרסתו של ראש המוסד, חתימה על הסכם הגרעין כעת תרחיק את איראן חודשים בודדים מהפריצה לגרעין - ומנגד תעניק לה מיליארדים רבים של דולרים שיעברו לקמפיין הטרור האזורי שלה ולהצטיידות בטילי קרקע-קרקע. בשנת 2026, עם ההגעה לסעיף ה"סאנסט" הראשון - מועד הפקיעה של חלק מההגבלות על איראן, זמן הפריצה שלה לגרעין יהיה בין חודשיים לשלושה. כיום, לדברי ברנע, נמצאת איראן במרחק של חודש מפריצה לחומר בקיע לפצצה.
בשיחות סגורות שקיים ראש המוסד, הוא הדגיש כי ההסכם לא חל על מדינת ישראל וציין כי המוסד ממשיך כל הזמן לפעול כדי למנוע מאיראן החזקה בנשק גרעיני. "המחויבות שלנו ממשיכה להיות בלי שום קשר להסכם. ישראל לא צד להסכם", חזר ברנע והדגיש.
4 צפייה בגלריה
המתקן בנתנז
המתקן בנתנז
"האיראנים פיתחו צנטריפוגות משלהם. האיומים השתנו, אבל ההסכם - של 2015"
(צילום: EPA)
על הדהירה של ארה"ב והמעצמות להסכם, עם מה שמגדיר ברנע מדינת טרור מובהקת, שמצד אחד יושבת בווינה ומצד שני מפעילה טרור מדינתי על אדמת ארה"ב נגד בכירים אמריקנים דוגמת היועץ לביטחון לאומי לשעבר ג'ון בולטון, אמר ראש המוסד כי ביום שאחרי ההסכם - ירגישו האיראנים ובצדק שאפשר לעשות מצד אחד הסכמים, ומהצד השני להפעיל נגדן טרור.
בתדרוכיו, אמר ברנע כי הוא סבור שהוויתור הכי גדול הוא ההישארות עם ההסכם הנוכחי - שהוא לא ארוך יותר, חזק יותר ורחב יותר כפי שהבטיחו האמריקנים. "עושים העתק הדבק להסכם של 2015, והדבר היחידי שנשאר מאז זה המלל של ההסכם. כל השאר השתנה. העולם השתנה. האיראנים פיתחו צנטריפוגות משלהם. האיומים השתנו. הטכנולוגיה השתנתה. אבל ההסכם אותו הסכם של 2015", הוא אמר.
לדבריו, "הכי גרוע בהסכם, הוא שעושים העתק הדבק לסאנסט – השקיעה של ההסכם. הנקודה הבאה היא ב-2025. אם השארנו את נקודות השקיעה באותם מקומות על ציר הזמן – זה אומר שאנחנו מאוד חלשים ואיראן יותר קרובה לרגע שבו היא יכולה להעשיר בלי לתת הסברים לאף אחד".

ברנע הוסיף כי "זה יקרה ב-2030 – באיזו כמות שהם רוצים, כל עוד ייתנו הסבר שזה לא מיועד לנשק גרעיני. והם ימצאו הסברים. ב-2025 הם יכולים להתקין כמה צנטריפוגות שהם רוצים מהדור המתקדם וההתקנה של הצנטריפוגות היא התקנה רחבה, גורפת וברגע שירצו - הם יכולים ללחוץ על הכפתור שמפעיל אותן, גם אם האמריקנים יחליטו לצאת ב-2025 מההסכם".
ברנע סבור בתדרוכי המודיעין שלו כי "התיקים הפתוחים זה הוויתור הכי גדול של האמריקנים, וגם הכי לא מובן שיש, כי הם מוכיחים שלאיראן הייתה תוכנית נשק גרעיני וסבא"א לא קיבלו הסבר מניח את הדעת להימצאות של האורניום המועשר באותם שלושה אתרים שהלכו וחקרו. היום אנחנו יודעים שיש אתרים ללא הסבר מניח את הדעת, ועדיין האמריקנים מוכנים לחתום על הסכם גרעין, מבלי שנותנים הסבר להימצאות הגרעין. זה לגמרי בניגוד לשכל הישר".
"האמריקנים אומרים שביום היישום של ההסכם הם ידרשו מאיראן הסבר. אבל לא משנה מה הם יענו - קודם חותמים על ההסכם", הוסיף ברנע. "נותנים להם 120 יום וביום של היישום – תביאו לנו הסבר. מי יטרח בכלל לתת הסבר? ההסבר יהיה לא. ואז מה יעשו? אסטרטגית לשני הגורמים יש אינטרס להגיע להסדר. אז ההסכם הזה הוא Done Deal, וזה לא משנה מה האיראנים יענו. ההסכם הוא גרוע גם אם האמריקנים קיבלו חלק מההערות שלנו. ישראל לא חתומה על ההסכם, והיא חייבת לעשות כל מה שהיא יכולה כדי להגן על המדינה ואזרחיה וזה מה שנעשה".