1 צפייה בגלריה
חן אלקיים ואופיר שקורי - שותפי שנפגעו מארד חיון
חן אלקיים ואופיר שקורי - שותפי שנפגעו מארד חיון
חן אלקיים
(צילום: יובל חן)
משטרת צרפת עצרה שלשום את כוכבת הטיקטוק חן אלקיים בחשד להברחת 220 ק"ג גת. יחד איתה נעצרו במלון איביס שסמוך לנמל התעופה אורלי בפריז שתי צעירות וצעיר נוסף, כולם היו תחת מעקב מהרגע שנחתו בעיר. בעבר סיפרה אלקיים ל-ynet על נוכל שעקץ אותה בעשרות אלפי שקלים, ואמרה כי היא ומשפחתה נכנסו בעקבות זאת לקשיים כלכליים.
הארבעה עצורים בבית מעצר בפונטואז שסמוכה לפריז. עו"ד מרדכי ציבין, המתמחה בטיפול בעצורים ישראלים בחו"ל ומטפל בשלוש הצעירות בהתנדבות, מסר כי העצורים יובאו ביום שישי בפני שופט בבית משפט בפריז - שם יוחלט אם להאריך את מעצרם ולהמתין להחלטת הפרקליטות. במקרה הגרוע, עלול בית המשפט למנות שופט חוקר, דבר שיאריך מאוד את כל ההליך ועלול להסתיים בעונשי מאסר לא קצרים.

הגת נחשב חוקי בישראל, אך באירופה הוא סם לכל דבר ועניין. ההברחה שבה חשודים הצעירים הישראלים היא אחת הגדולות שנתפסו מאז החל הטרנד של הברחת גת לאירופה, לפני כחמש שנים. למרות שעד כה נעצרו במהלך השנים יותר ממאה מבריחים ומבריחות, בהם גם קטינים וקטינות, ולמרות שחלקם נידונו לעונשי מאסר בפועל לתקופות ממושכות, בעיקר בצרפת המחמירה יותר מכל מדינות אירופה - התופעה לא פסקה. היא מיוחסת בעיקר לצעירים ממעמד סוציו-אקונומי נמוך, שעבריינים מנוסים מנצלים את תמימותם.
צרפת, נציין, החמירה את העונשים על מבריחי גת בעקבות הגידול בתכיפות ההברחות ובהיקפן. אם בעבר בית המשפט הסתפק בכמה ימי מעצר וגירוש המבריחים חזרה ארצה, הרי שכיום, עונשי המאסר הם לתקופות ממושכות וארוכות.
עו"ד מרדכי ציביןעו"ד מרדכי ציבין
לדברי עו"ד ציבין, "התופעה הזו לא פסקה בראש ובראשונה משום שמשטרת ישראל לא מונעת את ההברחות, באמתלה שהגת הוא סם חוקי. עם זאת, ניתן בהחלט למנוע את יציאת המבריחים, דבר שנעשה במקרים בודדים וזאת למרות שכמעט באופן שוטף, ידוע לה בוודאות באילו טיסות יוצאים המבריחים. בנוסף, הממונים על הביטחון בנתב"ג יודעים כי המבריחים נוהגים להחליף סטיקרים של הביטחון ממזוודות שעברו בדיקה למזוודות גדולות מלאות בגת, הנשלחות בפועל לבטן המטוס. מדובר במחדל ביטחוני מהמעלה הראשונה, שלמרות התרעות שנמסרו להם, עד כה לא טופל כראוי. באותה מידה, מחלקת המודיעין של המכס בנתב"ג הייתה מודעת במקרים רבים, במדויק, על פרטי הטיסות, אך באופן מכוון התנערה מהעניין".
ציבין הוסיף: "יש מקום לחוקק חוק שיקבע כי הוצאת סם חוקי בכמות מסחרית מהארץ למדינה בה הסם אינו חוקי, יהווה עבירה פלילית בישראל. יודגש כי גם כיום כל ההברחות הללו מהוות עבירות מס מסוג הלבנת הון והעלמת מס".
ממשרד החוץ נמסר כי הנושא מטופל על ידי שגרירות ישראל בפריז והמחלקה לישראלים בחו"ל. "ביום שישי יהיה דיון בעניין העצורים ונבין לאן הרוח נושבת, גירוש או המשך מעצר והליכים", נמסר.