2 צפייה בגלריה
"אלשיך היה מודע למעשים". ניצב בדימוס מני יצחקי עם המפכ"ל לשעבר
"אלשיך היה מודע למעשים". ניצב בדימוס מני יצחקי עם המפכ"ל לשעבר
"אלשיך היה מודע למעשים". ניצב בדימוס מני יצחקי עם המפכ"ל לשעבר
(צילום: יואב דדוקביץ')
לאחר הפרסום כי חטיבת הסייבר של המשטרה מעסיקה האקרים חיצוניים בתשלום לצורך איסוף מידע מודיעיני, שתי עדויות של בכירים לשעבר במשטרה חושפות את ההתנהלות הבעייתית של ראש אגף החקירות והמודיעין לשעבר, ניצב מני יצחקי, בהפעלת אנשי הסיגינט (מודיעין אלקטרוני - ל"ל).
ראש חטיבת המודיעין לשעבר, תת-ניצב בדימוס גיא ניר, חושף כיצד לדבריו יצחקי מנע לפחות במקרה אחד ביצוע בדיקות פוליגרף ששב"כ דרש. "היו כל מיני דמויות ואנשים מהסיגינט שמני יצחקי לא רצה שיעברו בדיקות פוליגרף, הוא פשוט עצר את זה", מספר ניר. "אלו היו בדיקות ששב"כ דרש, והביצוע היה אמור להיות על ידי היחידה לזיהוי פלילי שגם הייתה כפופה אליו".
"באחד המקרים היה שוטר חובה שהיה בעברו האקר ושירת במחלקת הסייבר. יצחקי זעם שהשוטר מופיע ברשימת הנדרשים לפוליגרף ודרש להוציא אותו מהרשימה", הוא אומר. "למעשה, הועסק שוטר שהיה האקר מבלי לבצע לו בדיקת פוליגרף תקופתית כפי שמחייבים נוהלי המשטרה, ולפי דרישות שב"כ. הוא דרש שלא לערוך בדיקות פוליגרף לאנשי הסיגינט אלא רק לקצינים בכירים ולרכזי מודיעין. הוא מנע מאיתנו להגיע לאוכלוסיות האלו".
פרשת הריגול המשטרתי - כתבות נוספות:

על גיוס ההאקרים החיצוניים לעבודה בשורות המשטרה הוא מספר: "יצחקי היה מתרברב בישיבות שהוא מגייס למשטרה אזרחים שהיו האקרים. הוא הגדיר אותם כ'היפים' ואמר שיש להם רקע בסמים. הגדיר אותם כבעייתיים אך אמר שהוא חייב לגייס אותם כי הוא צריך אנשי מקצוע שמבינים בסייבר. אני ישבתי והבנתי שיש לנו פה משהו מאוד בעייתי".
תנ"צ בדימוס גיא ניר התייחס גם לימיו הראשונים של מפכ"ל המשטרה לשעבר רוני אלשיך, שלדבריו היה מודע למעשיו של יצחקי: "לפני שאלשיך נכנס לתפקיד המפכ"ל הוא זימן אותי אליו לשיחה ארוכה, סיפרתי לו הכל על ההפעלה הבעייתית והיעדר הפוליגרף. קיוויתי שאלשיך יבין את המסר בתור מי שבא לפקד על המשטרה. נתתי לו חוברות עם כל שדות המוקשים שמחכים לו, ואמרתי לו שאני מציע את שירותיי. דרשתי שיזמן לשיחה את סימה ימין, ראש היחידה לביטחון מידע במשטרה, כדי להבין מה מתרחש. במקום להפנים את הביקורת הוא הרחיק אותי מיד מהדרך והשאיר את הכלים אצל מני יצחקי בידיים, ומאז אלשיך רק שיכלל את השיטות".
2 צפייה בגלריה
גיא ניר
גיא ניר
תנ''צ בדימוס גיא ניר
(צילום: דוברות המשטרה)
לידי ynet ו-"ידיעות אחרונות" הגיע תמליל העדות שמסרה ניצב-משנה סימה ימין ז"ל במח"ש ב-2015, בזמן שכיהנה במשטרה כראש היחידה לביטחון מידע. דבריה של ימין מחזקים את דבריו של תנ"צ ניר, בהם היא טוענת כי יצחקי בין היתר התנכל לה רק כי ביצעה את חובתה לביצוע פוליגרף לאנשי הסיגינט: "מני התחיל להתערב ביחידה לביטחון מידע. היו בדיקות ביטחון חוזרות ובדיקות פוליגרף, ואני נתבקשתי על ידי גיא ניר להעביר רשימה של כל מי שאמור לעבור פוליגרף".
"מני ראה ברשימה שם של שוטר חובה ששב"כ דרשו לעשות לו פוליגרף. מני נורא התעצבן ושמעתי דרך אנשים שהוא זעף במסדרונות, ואמר 'מי זו סימה שתחליט דבר כזה'", היא סיפרה. "מני החליט שפוליגרף יעשו בהנחיה כתובה רק לרכזי מודיעין ולקצינים בדרגת סגן-ניצב ומעלה. לאחרים לא עושים. פניתי ליועמ"ש המשטרה, ומאז מני הפסיק להזמין אותי לישיבות של סגל הפיקוד. מני רצה להדיח אותי פעמיים מהתפקיד בטענה שאני סתם עושה בלגן.
ניצב מני יצחקי בחר שלא להגיב לטענות. מטעמו של רוני אלשיך נמסר: "ככלל, המפכ"ל לשעבר איננו נוהג להתייחס לשיחות אישיות עם קצינים, גם בחלוף שנים. במקרה חריג, מתמשך ומחוצף זה נציין כי לא רק שהטענות חסרות שחר, אלא אף שהתמונה האמיתית הפוכה מהנטען".