כמעט בכל יום שחולף נחצה עוד קו, עוד גבול, בעימות האלים והמסוכן כל כך בין ישראל לבין חיזבאללה. אם לפרקים עדיין נראה ששני הצדדים לא באמת רוצים במלחמה כוללת, הרי שתקריות האש שנרשמו היום בין הצדדים מוכיחות עד כמה המצב בצפון שברירי, ויכול להוביל בקלות להסלמה כוללת וקשה.
ירי טילי הנ"מ לעבר המל"טים הישראליים, כמו גם התקיפות הבלתי פוסקות מצד חיזבאללה של יישובי הצפון, הובילו לתגובה חריגה, אפילו חריגה מאוד, של ישראל שתקפה יעדים בבעלבכ. זהו היעד המרוחק ביותר מהגבול שהותקף עד כה, למעשה מאז סיומה של מלחמת לבנון השנייה באוגוסט 2006. בעלבכ היא המרכז הרוחני, הצבאי והפוליטי של חיזבאללה. שם למעשה החל הארגון את דרכו, כשמדריכים של משמרות המהפכה האיראניים הגיעו למספר מחנות שם כדי לאמן את מי שיהפכו למפקדי חיזבאללה בעתיד. שם גם נפתחו מרכזי הדת השיעיים הראשונים בתמיכה של משטר האייתוללות - שבהם ילמדו אנשי הדת של חיזבאללה, ודור שלם של תומכי הארגון יתחנך שם.

1 צפייה בגלריה
בעלבכ דרום לבנון
בעלבכ דרום לבנון
עשן מיתמר מעל בעלבכ בלבנון
(צילום: AFP)
המסר שישראל מנסה להעביר ברור ונשמע היטב: אנחנו לא מהססים להפעיל יותר כוח, ואם נצטרך, נצא אפילו למלחמה. ואולם, השאלה היא כיצד יגיב חיזבאללה - האם ימצמץ ראשון ויסכים להסיג את כוחות רדואן מאזור הגבול (למעשה רוב כוחות רדואן כבר יצאו מהאזור הזה) ולעצור את האש מול ישראל, או שמא יסלים מצידו את התקיפות בשטח ישראל כדי להוכיח שאינו חושש מעימות שכזה. בשלב ראשון הגיע אחר הצהריים מטח הרקטות הכבד אל עבר רמת הגולן. ניתן לשער שאם לא תושג בקרוב הפסקת אש בין ישראל לחמאס בעזה, המצב בין ישראל לחיזבאללה ימשיך להתקרב יותר ויותר לעימות נרחב וכולל.
ברשות הפלסטינית, בינתיים, הממשלה שבראשות מוחמד שטייה הודיעה היום על התפטרותה, "בהתאם להסכמת הנשיא". למעשה, הממשלה תמשיך לכהן כממשלת מעבר עד לכינונה של ממשלת טכנוקרטים, אם כזו תקרום עור וגידים. ההחלטה של שטייה אינה מפנה דרמטי בתולדות היחסים בין ישראל והפלסטינים, גם לא בין חמאס לפתח - זהו צעד שנועד בעיקר להוכיח לממשל האמריקני שאבו-מאזן מיישם את המלצותיהם באשר לרפורמות ברשות.
הצעד הזה התקבל לאחר שהממשל הביע את חששו מפני אובדן התמיכה בפתח וברשות בקרב הציבור הפלסטיני בעזה, ויותר מכך בגדה, בעקבות אירועי 7 באוקטובר. חמאס כבר אינו נהנה מתמיכה נרחבת בקרב הציבור בעזה, ודוגמאות לכך אפשר לראות בכל יום, אולם בגדה הפופולאריות שלו עדיין גבוהה מאוד. הממשל האמריקני, שחשש מפני התפרצות אלימה נגד הרשות וישראל, ביקש מאבו-מאזן לעשות אי אלו צעדים שירגיעו את הציבור - שרוצה לראות שיפור במצבו הכלכלי, אך באותה מידה ממשיך לתמוך בפעולות חמאס בעזה. התפטרות הממשלה שמבוססת על פתח נועדה, אפוא, לאפשר מינוי של מומחים שינהלו את ענייני הגדה המערבית ועזה גם יחד ביום שלאחר המלחמה.
התפטרות הממשלה שמבוססת על פתח נועדה, אפוא, לאפשר מינוי של מומחים שינהלו את ענייני הגדה המערבית ועזה גם יחד ביום שלאחר המלחמה
בסוף החודש הזה יתכנסו נציגיהם של 14 פלגים פלסטיניים, בהם גם חמאס וג'יהאד, במוסקבה, ואחת ההחלטות שאמורה לצאת משם היא תמיכה בהקמת ממשלת הטכנוקרטים. אבו-מאזן מעוניין במינויו של מוחמד מוסטפא, יועצו הכלכלי הוותיק. האמריקנים, האמירתים ואפילו הסעודים רצו במינויו של סלאם פיאד, שהצליח בעבר לעשות רפורמות מקיפות ברשות. האמריקנים רצו גם להעביר חלק מסמכויות הנשיא אבו-מאזן לידי פיאד, ולכך כמובן אבו-מאזן לא הסכים - ונותרנו עם מוחמד מוסטפא.
עוד דמות שהתייצבה לצידו של פיאד היא מוחמד דחלאן, שלכאורה טוען שאין לו שאיפות ל"יום שאחרי" אבו-מאזן. הוא אף נפגש עם ראש תנועת חמאס איסמעיל הנייה בקטאר וקיבל את תמיכתו במהלך, אך כרגע, לפחות, אבו-מאזן מסרב לכך. בכל מקרה, עם ממשלת טכנוקרטים או עם ממשלת פתח שנערכות לטפל בענייני עזה ביום שלאחר המלחמה, נותרה בעינה בעיה קטנטנה: ממשלת בנימין נתניהו, שמסרבת בתוקף לאפשר את שובה של הרשות הפלסטינית לעזה.
פורסם לראשונה: 16:32, 26.02.24