2 צפייה בגלריה
לוחמי שלדג במהלך האימון
לוחמי שלדג במהלך האימון
לוחמי שלדג. עונשים קלים למפקד ולנשות הקבע
(צילום: גדי קבלו)
עונש קל למפקד יחידת העילית שלדג: ראש להק כוח אדם בחיל האוויר, תת-אלוף איתמר רייכל, שפט בימים האחרונים בדין משמעתי ובאופן חריג את מפקד יחידת הקומנדו של החיל, סגן-אלוף י', במסגרת הפרשה שנחשפה ב-ynet ובה נטען כי ביחידתו נופחו בשנים האחרונות משכורות של אנשי הקבע בניגוד לפקודות.
רייכל הטיל על סא"ל י' עונש קל, חמור פחות מנזיפה, שמתבטא בהתראה בתיקו האישי. סא"ל י' כפר בהאשמות נגדו וטען כי לא הייתה לו דרך לדעת על הפקודה לפיה תוספת שכר ללוחם בקבע שמשרת בבסיס עורפי מחייבת שינה של שלושה לילות בשבוע בבסיס.
בצבא מעריכים כי ספק אם העונש שהוטל על סא"ל י' ישפיע על קידומו. בשבועות הקרובים אמור להתקיים דיון שיבוצים בתפקידים שאליהם מועמד הקצין.
פרשת ניפוח השכר ביחידת שלדג נחשפה ב-ynet בחודש שעבר. בחיל האוויר זעמו על האופן שבו הוחלט לטפל בה במצ"ח, שהתבטא בחקירה פלילית חשאית שכללה איכוני טלפונים לעשרות לוחמי קבע של היחידה.
לכך הצטרפה גם חקירה באזהרה של מפקד היחידה סא"ל י', שבסיומה הוחלט להעמידו לדין משמעתי ולא פלילי, יחד עם שתי נשות קבע מהיחידה שאמונות על נושא השכר וכוח האדם. סא"ל י' הועמד לדין על אחריותו הפיקודית, הגם שחוקרי מצ"ח טענו שביחידה הייתה מודעות לפקודה הרלוונטית.
תוספת השכר שממנה נהנו אנשי הקבע ביחידת שלדג מוגדרת "א' פלוס", ושיעורה החודשי יכול להגיע למאות עד אלפי שקלים. היא מיועדת לתגמל אנשי קבע קרביים שמשרתים באזור שאינו נחשב מסוכן.
גם בחקירתו טען סא"ל י' כי מעולם לא נחשף לפקודה שמחייבת לינה של שלושה לילות בבסיס בשבוע כתנאי לקבלת ההטבה הכספית. טענות דומות השמיעו שתי נשות הקבע שנשפטו וקיבלו עונשים סמליים דומים.

הנטייה: לא לדרוש את הכסף בחזרה

מפקד שלדג קרא לקיים בדיקה רוחבית, שאינה פלילית, וטען כי מדובר בתופעה כלל צה"לית. באכ"א נהגו לאורך השנים להעלים עין מהדרך המפוקפקת שבה הושגה ההטבה, המיועדת בעיקר לאנשי קבע בתפקידי לחימה שבסיס האם שלהם נמצא במקום עורפי - כמו של שלדג בפלמחים, השייטת בעתלית לצד מפקדות שונות של חטיבות ואוגדות הפזורות ברחבי הארץ.
באכ"א הסתפקו בביקורות מצומצמות מעת לעת כדי "לתפוס" אנשי קבע שלא ישנים בבסיס כנדרש ועדיין מקבלים את השכר, ובמסגרת החקירה הודו קצינים באכ"א שהטיפול המערכתי בתופעה לוקה בחסר, בלשון המעטה. ככל הידוע, אנשי הקבע משלדג לא נדרשו להחזיר את תוספות השכר, והנטייה בצה"ל היא לא לדרוש מהם להחזיר את הכספים כדי לא לעורר מחאה וזעם פנימי מצד המשרתים.
2 צפייה בגלריה
לוחמי שלדג במהלך האימון
לוחמי שלדג במהלך האימון
לוחמי שלדג באימון. ארכיון
(צילום: גדי קבלו)
"מתעמרים ביחידה", טען סא"ל י' בחקירתו, "הייתי מצפה שיתחילו איתי בחקירה ויבינו שהתמונה היא מערכתית ורחבה. אין כאן הסתכלות רחבה על הצבא".
מדובר צה"ל נמסר: "מפקד היחידה נשפט בדין משמעתי ע״י ראש להק כח האדם ונידון לעונש של התראה. מתחילת החקירה גילה המפקד שקיפות מלאה, ואף ממשיך ופועל נמרצות לשינוי הנהלים והתרבות הנהוגה ביחידה, זאת על מנת למנוע הישנות מקרים מסוג זה בעתיד".