כשברקע ההתחממות ביחסים בין ישראל לטורקיה, ח"כ מוסי רז ממרצ יטוס במוצאי השבת הקרובה לארמניה, שם הוא צפוי להשתתף בטקס הזיכרון לרצח העם הארמני. נזכיר כי ישראל מעולם לא הכירה ברצח העם בארמניה, ואולם גם בעבר השתתפו חברי כנסת אחרים בטקסי זיכרון בארמניה. כך לדוגמה ב-2005 השתתף יוסי שריד, חבר הכנסת לשעבר ממרצ, בטקס לציון 90 שנה למאורעות נגד הארמנים.
נסיעתו של רז, שמתקיימת בתיאום ובאישור משרד החוץ, היא הביקור הפרלמנטרי הרשמי הראשון זה שבע שנים בטקס, לאחר שב-2015 השתתפו בו השר נחמן שי מהעבודה, אז חבר כנסת מטעם המפלגה, וחברת הכנסת לשעבר ענת ברקו מהליכוד שהייתה אז חלק מהקואליציה. הטקס יתקיים ב-24 באפריל, יום ראשון הקרוב, בשעה 11:00. ח"כ רז, יו"ר קבוצת הידידות הפרלמנטרית ישראל-ארמניה, אמר כי "הטבח של יותר ממיליון ארמנים הוא מהמופעים המזוויעים ביותר של האכזריות האנושית. הגיע הזמן שגם בישראל יזכרו את הנספים ויספרו את סיפורם. זוהי חובתנו כיהודים וחובתנו כבני אדם".
2 צפייה בגלריה
מוסי רז בריאיון באולפן
מוסי רז בריאיון באולפן
ח"כ מוסי רז
(צילום: הדר יואביאן)
הטבח נגד האוכלוסייה הארמנית החל בסוף המאה ה-19 בתגובה לדרישתם לעצמאות מטורקיה. בין השנים 1915 עד ל-1918 השמידו הטורקים כשני מיליון ארמנים במהלך מלחמת העולם הראשונה בתמיכת גרמניה. יותר ממיליון נרצחו, הוטבעו בנהרות או מתו ברעב.
בשנים האחרונות הועלו בכנסת מספר הצעות חוק להכרה ישראלית ברצח העם הארמני, אך אלה עלו בתוהו. ההצעות הגיעו לדיון פתוח בכנסת בעיקר בתקופות שבהן נרשמה הדרדרות ביחסים בין ישראל לטורקיה. ב-2012 הבהיר יו"ר הכנסת דאז ראובן ריבלין כי "אסור להפוך את השאלה הזאת ואת ההזדהות הזאת (עם רצח העם הארמני) לנושא פוליטי".
בטורקיה, סביר להניח, לא יתלהבו מהגעתו של חבר הכנסת רז לטקס הזכרון בארמניה, וזה אחרי שבוע מתוח גם ככה מול אנקרה. נשיא המדינה יצחק הרצוג שוחח שלשום עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן על רקע המתיחות הביטחונית בימים האחרונים והמהומות בהר הבית, ומלשכתו נמסר כי השניים דנו "בצורך הרגעת הרוחות". בעוד זו טענה כי ארדואן "שמח" על אמירותיהם של בכירים בישראל על השמירה של הסטטווס-קוו בהר הבית, ארדואן עצמו פרסם הודעה חריפה יותר.
2 צפייה בגלריה
רג'פ טאיפ ארדואן ויצחק הרצוג במהלך הביקור הנשיאותי בטורקיה
רג'פ טאיפ ארדואן ויצחק הרצוג במהלך הביקור הנשיאותי בטורקיה
שוחחו השבוע על המהומות בהר הבית. ארדואן להרצוג: "מתוסכל מאוד"
(צילום: AFP)
ארדואן מסר כי אמר לו שהאירועים האחרונים, במה שכינה "השטחים הפלסטיניים", נגרמו בשל "כמה קבוצות ישראליות קיצוניות וכוחות הביטחון". בציוץ בטוויטר הוסיף ארדואן כי אמר בשיחת הטלפון שהוא "מתוסכל מאוד" מהעובדה שפלסטינים נפצעו במהומות בהר הבית או נהרגו בגדה המערבית במהלך חודש הרמאדן.
עוד נמסר מטעם ארדואן: "בעוד את החגים צריך לחיות באווירה חגיגית, התמונות הללו, שנתקלים בהן מדי שנה בגלל כמה רדיקלים, פוגעות במצפון וגורמות לתגובות מוצדקות בעולם האיסלאמי כולו. בתקופה רגישה זו ברצוני להדגיש שוב את ההכרח שלא לאפשר פרובוקציות ואיומים על מעמדה ורוחניותו של מסגד אל-אקצא. אני חוזר על קריאתי לכולם לעשות את מירב המאמצים לשמור על הרוחניות והקדושה של המקום והימים המבורכים האלה. טורקיה תמשיך לפעול להבטחת שלום ושלווה בכל מקרה".
אף שמדובר בהודעה חריפה יחסית, ארדואן עדיין נזהר בדבריו ביחס לאמירות וגינויים קודמים שלו בעבר, ונראה שדבריו לא נועדו לאוזניים ישראליות - אלא לדעת הקהל הטורקית והמוסלמית. השיחה עצמה בין המנהיגים הייתה ממושכת ולפי ישראל גם ברוח טובה, ונראה שתהליך הפיוס שהגיע לשיאו בביקור הרצוג בטורקיה צפוי להימשך.
נזכיר, לפני כחודש וחצי אירח ארדואן בארמונו באנקרה את הרצוג לביקור ראשון של מנהיג ישראלי מאז 2008. הרצוג התקבל אז במשמר כבוד, וההמנון הלאומי "התקווה" נוגן בארמונו של ארדואן. בשבוע שעבר אף אמר ארדואן כי ייתכן שראש הממשלה נפתלי בנט יבקר בטורקיה והוסיף: "זה יהיה עידן חדש ביחסים בין המדינות".