הודעתו של יו"ר האופוזיציה, בנימין נתניהו על כך ששוחח עם מנכ"לי חברות התרופות האמריקניות פייזר ומודרנה הפתיעה רבים. כפי שנחשף ב-ynet אתמול (רביעי), מי שכלל לא עודכן על עצם קיום השיחות היה ראש הממשלה, נפתלי בנט. אך לא רק בעולם הפוליטי הופתעו, גם במשרד הבריאות, שם עדיין לא הוחלט האם בכלל צריך להתחיל במתן מנת חיסון שלישית לאוכלוסייה.
4 צפייה בגלריה
נפתלי בנט בנימין נתניהו
נפתלי בנט בנימין נתניהו
בנט לא עודכן בשיחות, אבל גם לא משרד הבריאות. "השיחות מוקדמות מדי, לא בטוח שנזדקק לחיסון שלישי"
(צילום: מארק ישראל סלם, אלכס קולומויסקי)
בסרטון שפרסם לאחר השיחות אמר: "בימים האחרונים שוחחתי פעמיים עם ידידי מנכ"ל פייזר, אלברט בורלא. שוחחתי גם עם מומחים רבים נוספים. הגעתי למסקנה שמדינת ישראל חייבת להזמין מיד מיליוני חיסונים והיא חייבת להתחיל מיד לתת את את החיסון השלישי לאוכלוסייה הבוגרת. זאת האוכלוסייה, מעל גיל 50, שהיא בסיכון. בסיכון לתחלואה קשה, לאובדן חיים".
במשרד הבריאות הופתעו לגלות על השיחות של נתניהו עם המנכ"לים וטענו כי הן "מוקדמות מדי", שכן לא בטוח שנזדקק לחיסון שלישי. מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש אמר ברשת ב' כי "אנחנו לא צריכים את הסיוע הזה. בסופו של דבר ההחלטה שלנו עצמאית, והקשר שלנו עם פייזר ומודרנה הוא ישיר. אני חושב שצריך להשאיר את ההחלטה לגורמי המקצוע".
4 צפייה בגלריה
נחמן אש
נחמן אש
"לא צריכים את הסיוע". פרופ' נחמן אש
(צילום: הדר יואביאן )
פרופסור נדב דוידוביץ, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור וחבר בקבינט המומחים של מגן ישראל, טען הערב כי מעורבותה של הפוליטיקה בהחלטה האם בכלל יש להעניק חיסון שלישי לאוכלוסיה אינה במקום. "זו החלטה מורכבת", ציין.
"היא צריכה להיעשות על ידי הדרג המקצועי. נכון להיום, אנחנו עדיין בדיונים ואין לנו החלטה סופית, אבל כשתהיה היא תינתן למנכ"ל משרד הבריאות ולשר הבריאות. זה חשוב מאוד שהדיונים הללו לא יעברו פוליטיזציה, כי כרגע אין לנו את כל הניתוחים הסטטיסטיים. בכלל, דעתי היא שההתנהלות מול פייזר צריכה להיות של אנשי המקצוע במשרד הבריאות שיודעים לעבוד מול החברה תוך גיבוי של שר הבריאות וממשלת ישראל".
4 צפייה בגלריה
פרופסור נדב דוידוביץ
פרופסור נדב דוידוביץ
"חשוב שהדיונים על חיסון שלישי לא יעברו פוליטיזציה". פרופ' נדב דוידוביץ
(צילום: אבי חי)
4 צפייה בגלריה
ד״ר רונית קלדרון
ד״ר רונית קלדרון
"הקריאה של נתניהו לחיסון שלישי - בעייתית". פרופ' קלדרון מרגלית
(צילום: טל קלדרון)
פרופסור רונית קלדרון מרגלית, מומחית לבריאות הציבור מבית הספר לבריאות הציבור של הדסה האוניברסיטה העברית, ציינה: "אני לא רוצה לשפוט את תוכן השיחה שהייתה בינו לבין מנכ"ל פייזר וזה שהוא לא העביר את זה לראש הממשלה. יש כאן בעיה אחרת והיא הקריאה לחיסון שלישי". היא הסבירה את עצמה: "היא בעייתית כיוון שעד כה לא ידוע לנו שהיא נחוצה והמומחים הגדולים ביותר בארה"ב יצאו נגד הבקשה של פייזר לחיסון שלישי כי אין עדות שהוא יעזור, גם הצוות הישראלי שלנו לטיפול במגיפות הגיע לאותן מסקנות. ראש ארגון הבריאות העולמי יצא אף הוא נגד ההחלטה בטענה שצריך קודם לחסן את העולם בחיסון ראשון ושני".
פרופ' קלדרון מרגלית אף הוסיפה את המובן מאליו: "יו"ר האופוזיציה לא יכול לרכוש את החיסונים וגם אם הוא חושב שזה יציל את אזרחי ישראל הוא צריך לדבר על זה עם הממשלה שאמונה על רכישתם". לדבריה, "חשוב לזכור גם את השיקולים והאינטרסים של פייזר כחברה מסחרית, יכול להיות שנצטרך מנה שלישית בעתיד, אבל לפייזר יש אינטרס למכור למדינות מפותחות במחיר גבוה יותר".
פורסם לראשונה: 22:43, 21.07.21