הרים ידיים, ירד על ברכיו - והתמוטט מהירי: תיעוד חריג ובלעדי שהגיע לידי ynet מציג את רגע הירי בדוד בן אברהם (בעבר סאמח זיתון), הפלסטיני שהתגייר ונורה למוות ביום חמישי שעבר בידי לוחם מילואים בתחנת אוטובוס סמוך ליישוב אלעזר שבגוש עציון.

בתיעוד נראה בן אברהם מרים את ידיו והולך לאחור. בשלב זה ניגש אליו לוחם המילואים, שאובטח על-ידי איש ביטחון, קרא לבן אברהם להרים את ידיו, ושניות לאחר מכן, כשהפלסטיני הגר שלא היה חמוש התחיל להוריד את ידיו לכיוון קו החגורה שלו, ירה הלוחם לכיוונו מטווח של מטרים אחדים. לאחר מכן נראה בן אברהם מתמוטט על הכביש.
לפי החשד, הלוחם ירה בו למוות אחרי שבמהלך בידוק נמצאה בתיקו סכין - שנשא, ככל הנראה, לצורך הגנה עצמית בלבד, וממילא לא השתמש בה בעת הירי. חקירת מצ"ח נפתחה, ולוחם המילואים שירה נחקר תחת אזהרה.
2 צפייה בגלריה
תיעוד: הלוחם הורג פלסטיני שהתגייר בגוש עציון
תיעוד: הלוחם הורג פלסטיני שהתגייר בגוש עציון
שלבי הירי בפלסטיני שהתגייר
בית הדין הצבאי בבית ליד האריך בסוף השבוע בשלושה ימים את מעצרו של לוחם המילואים שירה למוות בפלסטיני שהתגייר אך לא הוכר על-ידי הרשויות כיהודי. לפי גרסת הלוחם בחקירתו, בן אברהם ירד בתחנה ממונית פלסטינית כשכיוון נסיעת ההמשך שלו היה ירושלים. עובדה זו עוררה את חשדו של הלוחם שניגש לבדוק את בן אברהם.
"הוא סירב להזדהות במשך מספר דקות, אמר שהוא בדרך לירושלים כי יש לו אישור שהייה בישראל, ורק לאחר מכן השליך לכיוון שלנו תעודת זהות פלסטינית", תיאר הלוחם בחקירתו. "מבדיקה שעשינו במערכות התברר כי שיקר ואין לו אישור שהייה בישראל. במקביל בדקנו את תיק הלפטופ שהביא עימו ומצאנו בתוכו סכין. באותו רגע הוא נחשד כמחבל לכל דבר".
עוד תיאר לוחם המילואים בחקירתו כי בשלב זה התבקש החשוד להרים את ידיו כדי שיחלו לבדוק את גופו בזמן שהיה לבוש בבגדים עבים וכהים, אך כאמור כשהחל להוריד את ידיו נורתה לטענת הלוחם האש לכיוון ברכו, ולא ברור כיצד מת מפצעיו. בסביבת הלוחם אומרים עוד כי הגופה טרם נותחה וכמובן שהוא לא ידע על עברו האישי של החשוד, כאשר בזירה ובאקלים הביטחוני הנפיץ בגזרה היו את כל ההצדקות לחשוד שמדובר במחבל.
"לא הייתה כאן הגנה עצמית אלא סיכול פיגוע ובמשורה, ולכן הירי היה לרגל החשוד", סיפרו בסביבת הלוחם. "רק לפני כחודש הוא סיכל פיגוע דריסה באותה גזרה וקיבל על כך אות הצטיינות מצה"ל". מיד לאחר הירי, ניתן טיפול רפואי לחשוד עם חוסם עורקים והוזעק אמבולנס. מחר הוא צפוי לערוך שחזור בזירה וגופתו של בן אברהם צפויה לעבור ניתוח בימים הקרובים כדי לקבוע מהי סיבת המוות המדויקת. צו איסור פרסום הוצא על פרטי זהות הלוחם, שנחשד בעבירת המתה בקלות דעת ומיוצג על-ידי הסנגוריה הצבאית.
במהלך הדיון ביום שישי הגיע לבית הדין גם מג"ד כדי לגבות את הלוחם ולהבהיר את נסיבות האירוע והתקופה המתוחה מאוד באיו"ש ובאופן ממוקד בגזרת בית לחם. קצינים בצה"ל גם הציעו לערוב ללוחם מבחינת לקיחת אחריות על האירוע והעדפה להסתפק בחלופות מעצר, כפי שרמזה השופטת סגן-אלוף מיכל אברהם שחר שייתכן שכך תחליט מחר בהיעדר סכנה לשיבוש חקירה או מסוכנות. השופטת הזכירה בהחלטתה כי הלוחם טען שפעל בהתאם להוראות הפתיחה באש ונחשב לגורם ביטחוני ותיק ומנוסה בגזרה.
2 צפייה בגלריה
סאמח זיתון לאחר שחרורו מבית הכלא זירת האירוע באלעזר
סאמח זיתון לאחר שחרורו מבית הכלא זירת האירוע באלעזר
בן אברהם וזירת הירי
(צילום: חיים פרג, REUTERS/Ilan Rosenberg)
עורכי הדין עידן פסח, מיה כץ ויסמין יונס, שמייצגים את לוחם המילואים מטעם הסנגוריה הצבאית, מסרו: "מדובר בלוחם מצטיין שסיכל לאחרונה מספר פיגועים בגזרת עציון, ואשר פעל בהתאם להוראות הפתיחה באש במהלך כל האירוע כלפי מי שהיו סימנים מצטברים כי הוא אכן מחבל. כידוע, פעילות מבצעית אינה נבחנת במבט לאחור אלא בהתאם לנסיבות ולחשד כפי שהיה קיים בזמן אמת בעיניו של החייל. אנו בטוחים כי פעולות החקירה שמבוצעות כעת יובילו להבנה מצד הפרקליטות כי החייל פעל כשורה ובהתאם להוראות הפתיחה באש החלות בגזרה זו. אנו נבקש לשחרר את החייל ממעצרו כבר בדיון הקרוב הקבוע למחר".
תגובת דובר צה"ל: "התביעה הצבאית ביקשה את הארכת מעצרו של החייל החשוד בהמתה בקלות דעת עד ליום שני לצורך ביצוע פעולות חקירה. בית הדין הצבאי נעתר לבקשה והאריך את המעצר כמבוקש. קיים איסור פרסום על פרטיו המזהים של החשוד".